۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
تحقير ارتش اسرائيل در عمليات طوفان الاقصی چگونه رقم خورد؟

بازی ماروپله حماس با موساد

سيلي «طوفان الاقصي» به صورت اسرائيل آنچنان سنگين است که ابعاد مختلف آن با گذشت زمان مشخص خواهد شد. تا اينجاي کار بنا به آمار غيررسمي حدود 800 صهيونيست کشته شده اند.
بازی ماروپله حماس با موساد
گروه بينالملل - علي ودايع: سيلي «طوفان الاقصي» به صورت اسرائيل آنچنان سنگين است که ابعاد مختلف آن با گذشت زمان مشخص خواهد شد. تا اينجاي کار بنا به آمار غيررسمي حدود 800 صهيونيست کشته شده اند. اعداد و ارقام اسرا هنوز دقيق مشخص نيست اما احتمالا بيش از 100نفر اسير شده اند.قطر گفته که تلاش مي‌کند براي تبادل اسير و برقراري آتش بس بين طرفين ميانجي گري کند. در اين ميان، احتمال وجود دارد که شعله‌هاي جنگ به لبنان هم گسترش يابد، فعلا تبادل آتش محدود بين حزب الله لبنان و اسرائيل رخ داده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،روند مقابله با عمليات موفق طوفان الاقصي به هر سمت و سويي که برود ؛ سوال بزرگ اينجاست که چرا و چگونه رژيم صهيونيستي با اين وسعت تحقير و غافلگير شد؟!
هزينه‌هاي نظامي سالانه رژيم صهيونيستي بالغ بر 16 ميليارد دلار است و علاوه بر اين از حمايت نظامي آمريکا به ارزش 58 ميليارد دلار بين سال‌هاي 2000 تا 2021 برخوردار شده است. روزنامه فايننشال تايمز تاکيد مي‌کند که با وجود ادعاي اسرائيل درباره توانمندي نظامي و برخورداري از سلاح‌هاي پيشرفته، شهروندان اسرائيلي از ضعف ارتش و رها شدنشان به دنبال حملات بي‌سابقه حماس، شوکه شده‌اند.
يک اسرائيلي در جريان حمله فلسطين پيام داده بود که «ارتش اسرائيل کجاست؟»
در افکار عمومي اسرائيل گفته مي‌شود که «ارتش اسرائيل و موساد رسما گند زده اند.» خبرگزاري رويترز مي‌نويسد که حمله روز شنبه حماس در شهرک‌هاي اطراف نوار غزه که بدترين نفوذ در سرزمين اشغالي از زمان جنگ 1973 محسوب مي‌شود که در پي 2 سال اقدامات حماس در مخفي نگهداشتن برنامه‌هاي نظامي‌اش و متقاعد کردن اسرائيل در عدم تمايل براي جنگ انجام شد.
از جنگ 2021 با حماس، اسرائيل به دنبال تامين يک سطح اوليه ثبات اقتصادي در غزه با ارائه انگيزه‌هاي اقتصادي از جمله صدور هزاران مجوز به ساکنان غزه بود تا بتوانند در اسرائيل يا کرانه باختري کار کنند جاييکه دستمزدهاي پرداختي در کارهاي ساختماني، کشاورزي يا خدمات ديگر 10 برابر بيشتر از غزه است.
روزنامه نيويورک تايمز به نقل از مقام‌هاي سابق و فعلي آمريکا و رژيم صهيونيستي جزئياتي از شکست اطلاعاتي اين رژيم در جريان عمليات طوفان الاقصي را فاش کرده و نوشت، هيچ يک از سرويس‌هاي اطلاعاتي صهيونيست‌ها هشدار مشخص درباره تدارک نيروهاي مقاومت براي اين عمليات نداده‌ بودند.
مقام‌هاي سابق و فعلي آمريکا گفتند، حمله غافلگيرکننده ويرانگر اخير حماس در روز شنبه شدت شکست اطلاعاتي بهت‌آور اسرائيل را که شامل هشدارهاي تشخيص داده نشده، مغشوش بودن پدافند موشکي و کُند بودن پاسخ از سوي نيروهاي نظامي ظاهرا غيرآماده بود، به نمايش گذاشت.
به گفته يک مقام نظامي تل‌آويو و چند مقام آمريکايي، هيچ يک از سرويس‌هاي اطلاعاتي تل‌آويو هشدار مشخصي درباره اينکه حماس تهاجمي پيچيده شامل حملات هماهنگ از زمين، هوا و دريا را تدارک ديده، نداده بودند.
اين موفقيت باعث متحير شدن مقام‌هاي آمريکايي شد که تجربه فعاليت در ارتباط با اين منطقه را داشته‌اند. تل‌آويو به مدت چند سال شبکه‌اي از سنسورها، ردياب‌هاي الکترونيکي و مخبران انساني را در سراسر نوار غزه، منطقه‌اي که به وسعت نصف پنج بخش شهر نيويورک است، ايجاد کرده است. تل‌آويو و همسايگانش در گذشته سرمايه‌گذاري سنگيني را به روي رديابي و مسدود ساختن شبکه‌هاي حماس انجام داده و اغلب محموله‌هاي اجزاي موشک را رديابي مي‌کردند.
تاکتيک اطلاعات هدايت شده
هاآرتص صراحتا مي‌نويسد که اسرائيل پيش از جنگ نظامي، در جنگ اطلاعاتي به فلسطين باخت. تل آويو گمان مي‌کرد که انگيزه‌هاي اقتصادي منجر به کنترل ساکنان غزه خواهد شد اما در حقيقت غافلگيري 50 سال پيش عمليات کيپور (حمله ناگهاني ارتش مصر و سوريه) را زنده کرده است. 
نکته جالب اينجاست که حماس از تاکتيک اطلاعات سوخته و هدايت شده براي انحراف موساد استفاده کرده است. در اين عمليات پيچيده، حماس به اسرائيل قبولانده بود که قصدي براي تهاجم ندارد اما خود را براي عمليات سريع و خشمگين طوفان الاقصي آماده مي‌کرد.
بنا به روايت رويترز به نقل از يک منبع در حماس، نيروهاي مقاومت در يکي از مهمترين بخش‌هاي آماده‌سازي خود، چيزي شبيه يک شهرک اسرائيلي در غزه ايجاد کرد و در آن فرود نظامي را تمرين کرده و براي حمله به آن آموزش ديدند و افزود که آنها حتي فيلم‌هايي از اين مانورها تهيه کرده‌اند. نکته جالب اينجاست که حماس در بخشي از کمپين فريب خود در دو سال گذشته از عمليات نظامي عليه اسرائيل امتناع کرد، حتي وقتي که جهاد اسلامي يکسري حملات را انجام داد.
اين نمايش خويشتنداري از سوي حماس با انتقادهاي عمومي از سوي حاميان اين گروه همراه شد که به منزله ايجاد يک باور بود که حماس نگراني‌هاي اقتصادي دارد نه جنگي جديد.
در کرانه باختري که تحت کنترل محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگران و فتح است، افرادي هم بودند که حماس را بابت اين سکوتشان مسخره کردند. در يکي از بيانيه‌هاي گروه فتح که در ژوئن 2022 منتشر شد، اين گروه، رهبران حماس را به گريختن به سوي پايتخت‌هاي کشورهاي عربي براي زندگي در هتل‌ها و ويلاهاي لوکس و ترک ساکنان در فقر غزه متهم کرد.
شاه کليد اطلاعاتي نيروهاي مقاومت اينجاست که حماس احتمالا از شيوه قديمي برنامه‌ريزي رو در رو استفاده کرده تا جلوي شناسايي توسط تل‌آويو را بگيرد. به گفته مقام‌هاي سابق اما براي اين منظور احتمالا صدها نفر دخيل بوده‌اند و اين نشان مي‌دهد که تلاش‌هاي حماس براي در هم شکستن شبکه مخبران اسرائيل موفق بوده است.
بياعتنايي به هشدارهاي قاهره
در همين حال يک مقام اطلاعاتي مصري به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت که قاهره، که اغلب به عنوان ميانجي بين اسرائيل و حماس عمل مي‌کند، به دفعات اسرائيلي‌ها را در جريان «يک اتفاق بزرگ» قرار داده بود.
وي گفت که مقام‌هاي اسرائيلي بر کرانه باختري متمرکز شده و تهديد غزه را کم اهميت جلوه مي‌دادند.
دولت نتانياهو متشکل از حاميان شهرک نشينان يهودي کرانه باختري است که در مواجهه با موج فزاينده خشونت 18 ماه گذشته، خواهان سرکوب امنيتي شده‌اند. اين مقام گفت: ما به آنها هشدار داده بوديم که اوضاع رو به انفجار است و اين انفجار به زودي و به شدت رخ خواهد داد. با اين وجود آنها چنين هشدارهايي را دست کم گرفتند.
ساز و کار حمله
گفته شده که بسياري از سران حماس از اين برنامه‌ها بي‌اطلاع بودند و در حين آموزش، يکهزار نيروي مستقر در اين حمله هيچ اطلاعي از هدف دقيق تمرينات نداشتند.
وقتي روز موعود فرا رسيد، عمليات به چهار بخش تقسيم شد که مولفه‌هاي مختلفي داشت. نخستين بخش شليک 3000 راکت از غزه بود که با نفوذ نيروها به وسيله پاراگلايدرها بر فراز مرز انجام شد. اسرائيل پيشتر گفته بود که 2500 راکت در وهله نخست حمله شليک شده بود. وقتي نيروهاي حماس با پاراگلايدرهاي خود فرود آمدند، زمين را پاکسازي و امن کردند تا يگان کماندوها بتوانند به ديوار مرزي که غزه و شهرک‌ها را از هم جدا مي‌کند، حمله کنند.
اين نيروها از مواد منفجره براي نفوذ به موانع استفاده و سپس سوار بر موتورسيکلت‌ها از اين ديوار مرزي عبور کردند. بولدوزرها شکاف‌هاي مرزي را بيشتر کرده و نيروهاي بيشتري سوار بر خودروهاي چهارچرخ وارد شدند.
يک واحد کماندويي به مقرهاي نيروهاي نظامي اسرائيل در جنوب غزه حمله و ارتباطات آنها را قطع کرد و اين مساله باعث شد تا پرسنل نتوانند به فرماندهان يا به ديگر نيروها گزارش دهند.
منبع نزديک به حماس گفت، بخش نهايي اين حمله شامل انتقال گروگان‌ها به غزه بود که بيشترشان را در همان اوايل حمله به گروگان گرفته بودند.
در يکي از عمليات گروگانگيري که رسانه‌اي شد، نيروهاي حماس شرکت کنندگان در يک فستيوال موسيقي در نزديکي کيبوتز رعيم در غزه را با خود بردند. تصاوير ارسال شده در رسانه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد که ده‌ها نفر از شرکت کنندگان به اطراف مي‌دوند درحاليکه صداي تيراندازي شنيده مي‌شود.
تحقير بزرگ
«نير دينار» سخنگوي نظاميان اسرائيلي گفت: اين 11 سپتامبر ماست. آنها به ما حمله کردند. آنها ما را غافلگير کردند و از چندين جهت هم از زمين، هم از دريا و هم آسمان به ما حمله کردند.
«ياکوب آميدرور» ژنرال بازنشسته اسرائيلي و مشاور امنيت ملي سابق بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائلي روز يکشنبه به رويترز گفت که حمله صورت گرفته از سوي حماس بيانگر يک شکست بزرگ براي سيستم اطلاعاتي و دستگاه نظامي در جنوب است.
نيويورک تايمز مي‌نويسد؛ سوال اساسي در تل آويو اين است که چرا سامانه دفاع موشکي گنبد آهنين اسرائيل با عمر 12 سال ظاهرا مغلوب موج موشک‌هاي ارزان قيمت اما مرگبار در ابتداي حمله شد؟ حماس چطور توانست يک چنين زرادخانه بزرگي از راکت‌ها و موشک‌ها را بدون آنکه اطلاعات اسرائيل متوجه زرادخانه رو به رشد آنها شود، ايجاد کند؟
آيا تل‌آويو بيش از حد بر تهديدات حزب‌الله لبنان و کرانه باختري به جاي منابع اطلاعاتي و نظامي در غزه، تمرکز کرد؟ چرا تعداد زيادي از نيروهاي اسرائيلي آنقدر از مرز جنوبي دور يا در مرخصي بودند و حماس اجازه تصرف پايگاه‌هاي نظامي اسرائيل در نزديکي غزه را پيدا کرد؟
نه مقام‌هاي تل‌آويو و نه آمريکا هيچ کدام پاسخ دقيق به اين پرسش‌ها ندارند. اما جواب آنها به وضوح شهرت ارتش لاکچري و آژانس‌هاي اطلاعاتي اسرائيل و آينده سياسي نخست وزير آن را تحت تاثير قرار خواهد داد. علاوه بر همه آنچه که گفته مي‌شود؛جنگ داخلي اسرائيل که از 40 هفته پيش بين جامعه مدني اسرائيل و نتانياهو شروع شده بود، همچنان ادامه دارد.
کد مطلب: 204300
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *