۰
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» واکنش‌های داخلی به عمليات فلسطين را بررسی می کند

همراهی ایران با «طوفان الاقصی»

صبح روز شنبه در تهران اخبار ضدونقيضي از حمله راکتي و موشکي نيروهاي مقاومت فلسطيني در رسانه‌هاي مختلف منتشر شد.
همراهی ایران با «طوفان الاقصی»
گروه سياسي- فخري سادات مسچي: صبح روز شنبه در تهران اخبار ضدونقيضي از حمله راکتي و موشکي نيروهاي مقاومت فلسطيني در رسانه‌هاي مختلف منتشر شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در نگاه اول همگان تصور مي‌کردند که اين نيز مانند ديگر اقدامات گروه‌هاي جهاداسلامي و حماس محدود بوده و به زودي خاتمه خواهد يافت اما با گذشت زمان و نزديک شدن به ظهر، اخبار مهم ديگري در رسانه‌ها منتشر شد و سريع در صدر خبرها نشست.
رسانه‌ها از عمليات همه جانبه رزمندگان مقاومت فلسطين صهيونيست‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي از هوا، زمين و دريا خبر دادند که فقط در عرض 20 دقيقه پنج هزار راکت و موشک به مواضع نظاميان اسراييلي در سرزمين‌هاي اشغالي شليک شده و پهپادهاي مقاومت نيز چندين موضع صهيونيست‌ها را هدف قرار داده است.
گروه‌هاي فلسطيني اعلام کردند که عمليات گسترده اي با نام «طوفان الاقصي» را آغاز کرده و به دنبال انتقام از اقدامات رژيم صهيونيستي در طي سال‌هاي گذشته هستند.
اين اقدام مقاومت بهت اسراييلي‌ها را در پي داشت و نشان داد که دستگاههاي اطلاعاتي و امنيتي اين رژيم برخلاف ادعاهاي صورت گرفته به شدت ضربه پذير هستند و به اصلاح از اين موضوع عقب مانده اند.
اما در داخل کشور واکنش‌ها به انجام اين عمليات بسيار گسترده بود به شکلي که در بسياري از شهرها از جمله ميدان فلسطين تهران، اصفهان و مشهد برخي به خيابان آمده و ابراز شادماني کردند.
واکنش متفاوت سايت رهبري به حملات به اسرائيل
در اين بين روز يکشنبه وبسايت khamenei.ir در واکنش به حملات نيروهاي مقاومت به مواضع صهيونيست‌ها، سخنان رهبر انقلاب در ديدار با سفراي کشورهاي اسلامي و ميهمانان کنفرانس وحدت را همراه با يک پوستر جديد بازنشر کرد.
در بخشي از بيانات رهبري در آن نشست در 11 مهرماه آمده است: نظر قطعي جمهوري اسلامي اين است که دولت‌هايي که قمار عادّي‌سازي [روابط] با رژيم صهيونيستي را براي خودشان سرمشق و شيوه کار قرار مي‌دهند، دارند اشتباه مي‌کنند، ضرر خواهند کرد؛ باخت منتظر اينها است؛ به قول اروپايي‌ها دارند روي اسب بازنده شرط‌ بندي مي کنند. امروز وضع رژيم صهيونيستي وضعي نيست که مشوّق نزديکي به او باشد؛ نبايد اين اشتباه را بکنند. رژيم غاصب، رفتني است. امروز نهضت فلسطين از هميشه اين هفتاد هشتاد سال سرحال‌تر است. مشاهده مي‌کنيد که امروز جوانان فلسطيني و نهضت فلسطيني، نهضت ضدّ غصب، ضدّ ظلم، ضدّ صهيونيسم از هميشه بانشاط‌تر، سرحال‌تر و آماده‌تر است و انشاءالله اين نهضت به نتيجه خواهد رسيد و همان‌طور که امام بزرگوار (رضوان الله عليه) از رژيم غاصب به «سرطان» تعبير کردند، حتماً اين سرطان به فضل الهي به دست خود مردم فلسطين و نيروهاي مقاومت در کلّ منطقه ريشه‌کن خواهد شد؛ ان‌شاءالله.
سردار صفوي اولين واکنش به عمليات مقاومت را از خود نشان داد
اولين واکنش در سياستمدان و نظاميون مربوط به سردار سيديحيي صفوي فرمانده پيشين سپاه پاسداران بود که از اين اقدام گروه‌هاي مقاومت دفاع کرد.
محمدحسن اختري رئيس کميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين نهاد رياست جمهوري هم تاکيد کرد که بايد از نيروهاي مقاومت حمايت کنيم و به درخواست آن‌ها براي کمک پاسخ دهيم. ناصر کنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران عمليات اخير مقاومت را نقطه عطفي در روند استمرار مقاومت مسلحانه ملت فلسطين عليه صهيونيست‌ها توصيف کرده است.
هم‌چنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني عصر شنبه در حمايت از اين عمليات شعار «مرگ بر اسرائيل» «مرگ بر آمريکا»، «مرگ بر انگليس»، «اسرائيل نابود است و فلسطين پيروز است»، سر دادند و برخي در سخنان خود از اسرائيل به عنوان «خانه عنکبوت» ياد کردند. نمايندگان مجلس ابراز خوشحالي کردن که امروز رژيم صهيونيستي از فلسطين و نام بزرگ ايران عصباني است.
پس از آن بهادري جهرمي سخنگوي دولت در سخناني اين اقدام را پاسخي مقتدرانه جوانان فلسطيني به اقدامات جنايتکارانه رژيم کودک‌کش دانست و اعلام کرد که اين اقدام اثبات کرد امروز رژيم صهيونيستي از هر زماني شکست‌ پذيرتر است و ابتکارعمل به دست جوانان فلسطيني است.
همچنين دانشجويان در برخي از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علم و صنعت، تهران، اميرکبير، شريف و علامه تجمع شادي براي حمايت از عمليات طوفان الاقصي برگزار کردند.
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي هم در بيانيه‌اي اعلام کرد: مسئله‌ فلسطين، به معناي واقعي کلمه، مسئله‌ي اوّل دنياي اسلام است و ملت بزرگ ايران که در طول تاريخ انقلاب خود همواره حامي مظلومان جهان و پشتيبان اول مردم مبارزه فلسطين بوده‌اند اين پيروزي بزرگ را به ملت مظلوم، گروه‌ها و جوانان غيور و مبارز فلسطيني تبريک گفته و در حمايت از عمليات سلحشورانه و موفقيت آميز مبارزان فلسطيني و به شکرانه اين پيروزي بزرگ مردم مسلمان ايران اسلامي امشب در مساجد سراسر کشور براي نصرت نهايي مسلمانان مظلوم فلسطين و رهايي قدس شريف دست به دعا برداشته و نيز در ميادين اصلي شهرهاي کشور حمايت و سرور و شادماني خويش را از عمليات طوفان الاقصي به نمايش مي‌گذارند.
در همين راستا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسين طائب مشاور فرمانده کل سپاه شامگاه شنبه در همايشي روز در بوشهر با تبريک عمليات طوفان الاقصي به ملت فلسطين و تمام گروه‌ها و جريان‌هاي مقاومت اظهار داشت: اين حملات که بي‌سابقه بوده صهيونيست‌ها را غافلگير کرد.
مشاور فرمانده کل سپاه با اشاره به شکست تاريخي رژيم صهيونيستي گفت: عمليات مقاومت فلسطين در اسرائيل پيش‌دستانه بود که نظم آنها را بر هم زدند.
وي با بيان اينکه روند فروپاشي رژيم صهيونيستي آغاز شده است اضافه کرد: نيروهاي مقاومت خوب مي‌دانستند رژيم اشغالگر قدس براي بعد از تعطيلات عيد کيپور قصد حمله به نوار غزه را دارد.
مشاور عالي فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: امروز استکبار متوجه شده که زمان بزن در رو پايان رسيده است، وقتي کشتي ما با پرچم مقدس ايران اسلامي به ونزوئلا به عنوان حيات خلوت آمريکا رفت هيچکس جرات تعرض به آن را نداشت.
طائب گفت: به فضل الهي ملت ما همواره نشان داده که علاوه بر جنگ سخت و نرم در جنگ ترکيبي نيز برابر دشمن ايستاده و به دشمن اجازه عرض اندام نخواهد داد.
قلوب ما با مردم مظلوم غزه و فلسطين است
هادي طحان نظيف سخنگوي شوراي نگهبان در توييتي نوشت: قلوب ما و تمام آزادگان جهان امروز با مردم مظلوم غزه و فلسطين است که پس از سال‌ها تجاوز و جنايت مستمر رژيم صهيونيستي، اکنون به انتقام برخاسته‌اند و به وعده قرآن عزيز معتقديم که در نهايت وارثان زمين مستضعفان خواهند بود.
محسن رضايي نيز در يادداشتي در فضاي مجازي با اشاره به عمليات نيروهاي فلسطيني عليه رژيم اشغالگر صهيونيستي نوشت: تحقير هيمنه پوشالي رژيم اشغالگر قدس، پايان اتمام حجت مقاومت فلسطين با رژيم صهيونيستي، سازمان‌هاي بين‌المللي و دولت اسلامي است. فلسطين از اين تاريخ منتظر کسي جز خداي متعال و ملت خود نمي‌ماند.
دبير شوراي عالي هماهنگي سران قوا افزود: جمهوري اسلامي ايران به وعده هميشگي خود براي حمايت از برادران و خواهران فلسطيني پايبند است.
با سلاحهاي پيشرفته اي که داريم اسرائيل را نابود ميکنيم
فريدون عباسي، عضو کميسيون انرژي مجلس در واکنش به تهديدات اسرائيل عليه ايران گفت: اظهارات اسرائيلي‌ها تبليغاتي است. رژيم صهيونيستي هم مي‌داند که ايران کشور بزرگ، پرجمعيت قوي و جنگ ديده است. ايران سال‌ها از خود در جنگ دفاع کرده و پس از آن دوران هم به اندازه کافي تجهيز شده است.
وي ادامه داد: اسرائيل رقمي نيست که بخواهد ما را تهديد کند. همان فلسطيني‌ها براي نزديک کردن اين رژيم به سمت اضمحلال کافي است.
عباسي درباره برخي از تحليل‌ها مبني براينکه اسرائيل نسبت به اين حمله سکوت نخواهد کرد، گفت: مطمئنا اگر جهان اسلام با هم متحد شوند و دولت‌هايي که دست نشانده آمريکا و انگليس هستند کنار گذاشته شوند و مردم جهان اسلام مثل فلسطيني‌ها به ميدان بيايند، رژيم صهيونيستي نابود خواهد شد. بهترين راه سرنگوني دولت‌هاي دست نشانده منطقه است.
اين نماينده مجلس در پاسخ به اينکه درصورتي که اسرائيل اقدام نظامي عليه ايران داشته باشد واکنش ما چيست، عنوان کرد: نمي‌توانند اقدام نظامي عليه ما داشته باشند. چراکه جمعيت کمتري دارند، تجهيزات‌شان محدود است و فناوري‌‌هاي ما را ندارند، بنابراين راهبردشان اقدام نظامي نيست.
عباسي در ادامه تاکيد کرد:  با سلاح‌هاي پيشرفته اي که داريم اسرائيل را نابود مي‌کنيم. ما مي‌دانيم چيزهايي داريم که آن‌ها خبر ندارند. يعني اگر بخواهيم وارد درگيري با آن‌ها شويم مطمئنا يک اقدام سختي برايشان اجرا خواهيم کرد که از آن وحشت دارند. نمونه‌هايش را در عين الاسد و جنگ با رژيم صدام ديده‌اند. با جنگي که بوده و مقاومت‌هايي که حزب‌الله نشان داده در آموزش‌هايي که از دوران دفاع مقدس ما گرفته‌اند، باعث مي‌شود بحث حمله عليه ما را فقط بلوف بزنند.
گفتوگوي تلفني رئيسي با زياد النخاله و اسماعيل هنيه
رئيس‌جمهور با دبير کل جنبش جهاد اسلامي و رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي در مورد تحولات فلسطين تلفني گفت‌وگو کرد.
سيد ابراهيم رئيسي روز يکشنبه در تماس‌هاي جداگانه با زياد النخاله دبير کل جنبش جهاد اسلامي و اسماعيل هنيه رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي در مورد تحولات فلسطين گفت‌وگو کرد.
واکنش اصلاح طلبان به طوفان الاقصي
اما از طرفي ديگر اصلاح طلبان نيز دل خوشي از رژيم صهيونيستي و رئيس آن بنيامين نتانياهو ندارند و به نظر مي‌رسد مخالفتي با اقدامات جبهه مقاومت نيز نداشته باشند.  جواد امام ، سخنگوي جبهه اصلاحات در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: نتيجه عمليات ‎طوفان الأقصي فرو ريختن هيمنه اسرائيل و تحقير يک رژيم اشغالگر آپارتايد پس از 70 سال ظلم و جنايت سازمان يافته عليه ‎مردم مظلوم فلسطين است. عامل اصلي بازتوليد اين ‎چرخه خشونت، ظلم اسرائيل و حاميان آن در جهان استکبار است.
محمود صادقي، نماينده مجلس دهم نيز نوشت: عمليات حماس در غزه منطبق بر اصل دفاع مشروع است؛ دفاع صاحبان يک سرزمين در برابر اشغالگراني که با زور آن را غصب کرده‌ و بدون اعتنا به قطعنامه‌هاي بي‌شمار سازمان ملل همه روزه مرتکب جنايت عليه غيرنظاميان مي‌شوند. اين جدال جز با خروج اشغالگران از سرزمين‌هاي اشغالي پايان‌پذير نيست.
منطبق بر اصل دفاع مشروع است؛ دفاع صاحبان يک سرزمين در برابر اشغالگراني که با زور آن را غصب کرده‌ و بدون اعتنا به قطعنامه‌هاي بي‌شمار سازمان ملل همه روزه مرتکب جنايت عليه غيرنظاميان مي‌شوند. اين جدال جز با خروج اشغالگران از سرزمين‌هاي اشغالي پايان‌پذير نيست.
سردار علايي فرمانده پيشين نيروي دريايي سپاه نيز در ياداشتي آورده است:
حمله پيشدستانه جنبش حماس و گروه جهاد اسلامي به سرزمين‌هاي اشغالي نشان داد که:
1- اسرائيلي‌ها نتوانسته اند برنامه گسترده مقاومت فلسطيني را در تهاجم به سرزمين‌هاي اشغالي پيش بيني کنند و شکست اطلاعاتي سختي خورده اند.
2- اسرائيلي‌ها به شدت از نظر امنيتي و نظامي آسيب پذيرند و قادر به حفظ امنيت صهيونيست‌ها نيستند.
3- سامانه‌هاي سپر موشکي و گنبد آهنين قادر به جلوگيري از راکت‌هاي فلسطيني‌ها نيستند.
4- فلسطيني‌ها براي اولين بار توانسته اند تعداد زيادي نظامي اسرائيلي را اسير کنند تا بتوانند با تبادل آنها، اسراي فلسطيني را آزاد کنند.
5- در صورت تداوم مقاومت فلسطيني، امکان بقاي اسرائيل عليرغم حمايت آمريکا و اروپا در درازمدت وجود ندارد.
6- برقراري رابطه اسرائيل با کشورهاي عربي، تضمين کننده امنيت و بقاي اسرائيل نيست.
7- پيروزي‌هاي فلسطيني‌ها تنها با حمايت همه جانبه جمهوري اسلامي ايران تداوم يافته است.
8- اگر کشورهاي عربي و اسلامي به جاي تلاش براي برقراري ارتباط با اسرائيل به حمايت از فلسطيني‌هاي آواره و فقير بپردازند، امکان تشکيل دولت فلسطيني در سرزمين‌هاي اشغالي وجود دارد.
9- مردم کشورهاي مختلف اگر همه باهم عليه اشغالگري متحد شوند، به قول امام خميني هر کدام يک سطل آب بريزند، اسرائيل را آب خواهد برد.
10- امکان آزادسازي سرزمين‌هاي اشغالي فلسطيني‌ها در کرانه باختري و نيز سرزمين‌هاي شبعا در لبنان و بلندي‌هاي جولان در سوريه در يک قيام عمومي فلسطيني‌ها با کمک گروه‌هاي مقاومت وجود دارد.
به نظر مي‌رسد اتفاقاتي که در طي دو روز گذشته در سرزمين‌هاي اشغالي رخ داده تازه ابتداي کار است و در روزهاي آينده از ابعاد ديگري از اين عمليات گسترده
ونمايي مي‌شود.
کد مطلب: 204235
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *