۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
سخنگوی وزارت امورخارجه تاکيد کرد

پاسخ ويرانگر ايران به هر اقدام احمقانه

ملت فلسطين در عمليات الاقصي تصميم گيرنده هستند
نشست هفتگي «ناصرکنعاني» سخنگوي وزارت امورخارجه ديروز برگزار شد. سوال اغلب رسانه‌ها معطوف به عمليات طوفاني الاقصي بود.
پاسخ ويرانگر ايران به هر اقدام احمقانه
گروه ديپلماسي علي ودايع: نشست هفتگي «ناصرکنعاني» سخنگوي وزارت امورخارجه ديروز برگزار شد. سوال اغلب رسانه‌ها معطوف به عمليات طوفاني الاقصي بود. کنعاني با اشاره ضمني به عمليات مقاومت عليه رژيم صهيونيستي گفت:  متاسفانه  همچنان شاهد آن هستيم  که از سوي برخي از دولت‌ها و طرف‌ها تلاش‌هايي در حال انجام است که جاي مظلوم و ظالم را عوض کنند.
وي با تاکيد براين که بايد کشورهاي  اسلامي در حمايت از مردم فلسطين توانايي‌ها از جمله توانايي‌هاي سياسي خود را بيش از گذشته به کار بگيرند، گفت: وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در جريان رايزني اخير خود با وزير امور خارجه عراق  پيشنهاد داد که نشست اضطراري وزيران امور خارجه سازمان همکاري اسلامي در ارتباط با اين تحولات  برگزار شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران گفت: ما نقشي در تصميم‌گيري به جاي هيچ طرفي در منطقه از جمله ملت فلسطين نداريم و آنچه که به ما مربوط است اين است که مقاومت مردم فلسطين را  مقاومت مشروعي مي‌دانيم  و جاي متجاوز و اشغالگر نمي‌تواند با ملتي که سرزمين و حقوقش غصب شده، عوض شود. در مورد رايزني با کشورهاي اسلامي تلاش ما اين است که کشورهاي اسلامي و ملت‌هاي مسلمان در موضع حمايت از حقوق شناخته شده ملت فلسطين قرار بگيرند.
کنايه کنعاني به تهديد اسرائيل
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به سوالي در مورد تهديدهاي اخير مقامات آمريکايي و رژيم صهيونسيتي  عليه ايران در پي انجام عمليات طوفان الاقصي از سوي جريان مقاومت در فلسطين گفت: هر اقدام احمقانه‌اي نسبت به ايران با پاسخ ويرانگري مواجه خواهد بود و آنها  اگر مي‌توانند در صحنه فلسطين از خودشان دفاع کنند.
وي در پاسخ به سوالي اظهار کرد: ملت و جريان مقاومت فلسطين ، اکنون از توانايي‌هاي لازم و همچنين اراده و انگيزه لازم  براي دفاع از خود و تلاش‌ براي استيفاي  حقوق ضايع شده خود برخوردار هستند  و اين توانايي را در عمل نشان داده‌اند.
انگيزه‌هاي سياسي در ادعاي مشارکت ايران
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران. همچنين در پاسخ به سوالي در مورد برخي از اظهارنظرها مبني بر نقش ايران در عمليات طوفان الاقصي و اين که اين عمليات  با چراغ سبز ايران انجام شده است، گفت: طرح اين اتهامات و اظهارنظرها  در ارتباط با ايران و نقش ايران با انگيزه‌هاي مختلف سياسي و در جهت توجيه شکست سنگين  رژيم صهيونسيتي و توجيه حمايت‌هاي مختلف غرب از جمله آمريکا از اشغالگران  و توجيه ماجراجويي‌هاي رژيم صهيونسيتي انجام مي‌شود.طرح برخي از اظهارنظرها و اتهامات عليه ايران و حزب‌الله از مسئوليت‌هاي بين‌المللي انگليس و آمريکا در حمايت از جنايت‌هاي 75 ساله رژيم صهيونسيتي کم نمي‌کند.
تاکيد بر اجراي کامل برجام
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران درپاسخ به سوالي در ارتباط با اظهارات اخير جوزپ بورل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ارتباط با موضوع برجام و همچنين اخبار منتشر شده مبني بر اينکه سه کشور اروپايي عضو برجام برخي از موضوعات برجامي مورد اختلاف بين ايران و اين سه کشور اروپايي را به کميسيون مشترک برجام ارجاع داده‌اند  و اين که گفته مي‌شود اين اقدام به نوعي شروع استفاده از  مکانيسم ماشه است، گفت: برجام توافقي چند جانبه است و همه اعضاي برجام بايد  متعهد به انجام مسئوليت‌هاي خود باشند و اگر تعهد و مسئوليتي وجود دارد که وجود دارد، متوجه همه اعضا است.
کنعاني گفت: همگان مي‌دانند که چه طرف‌هايي به تعهدات خود عمل نکردند و در واقع اين آمريکا و شرکاي اروپايي آن بودند که به تعهدات خود در زمينه برجام عمل نکردند و توپ در زمين آنها است.
شهيد سليماني، افتخار ايران
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در ارتباط با شهيد سليماني و برخي از حواشي ايجاد شده در ارتباط با اين موضوع در جريان برگزاري مسابقه بين سپاهان و الاتحاد عربستان، گفت: شهيد سليماني براي ما يک قهرمان ملي و قهرمان مبارزه با تروريسم است و همانطور که مقام معظم رهبري تاکيد کردند ايشان چهره بين‌المللي مبارزه با تروريسم هستند و هم مورد احترام و افتخار ملت ايران و هم بسياري از مردم منطقه و همچنين افتخار جريان مقاومت است. ايشان چهره‌اي شناخته شده در عرصه بين‌المللي هستند.
سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد بازي فوتبال الاتحاد عربستان و سپاهان و نظر روز گذشته AFC در ارتباط با اين بازي و همچنين صحبت‌هاي هفته گذشته وزير خارجه در ارتباط با توافق ايران و عربستان مبني بر اينکه اين بازي بار ديگر برگزار شود، گفت: يک موضوع فوتبالي است که بايد در چارچوب خود مورد توجه قرار بگيرد. AFC همواره تاکيد دارد که مسائل ورزشي نيز بايد در چارچوب خود مورد بررسي قرار بگيرد و ما انتظار داريم که AFC در مورد شکايات ايران از ناظر بازي که به کنفدراسيون فوتبال آسيا ارائه کرده حرفه‌اي عمل کند و نظر و راي عادلانه خود را صادر کند.
وي ادامه داد: ورود دستگاه ديپلماسي و انجام گفت‌وگوها بين وزراي خارجه ايران و عربستان براي اين بود که اين موضوع در چارچوب ورزشي حل و فصل شود.
روند تبليغي مشکوک عليه مهاجران افغان
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با برخي از مباحث مطرح شده در فضاي مجازي کشور در ارتباط با موضوع مهاجران افغانستاني در ايران و برخي از نگراني‌هاي مطرح شده مبني بر افزايش قابل توجه آنها در ايران تصريح کرد: معضل آوارگي که برادران و خواهران افغانستاني با آن مواجه هستند نتيجه بيش از 45 سال تجاوز خارجي و غير مسئولانه عليه افغانستان و مردم عزيز اين کشور است. اين تجاوزها و اين شرايط باعث شده که بخش زيادي از شهروندان اين کشور مجبور به مهاجرت شوند. ايران همه اين شرايط را درک مي‌کند و به عنوان همسايه‌اي که نسبت به وضعيت شهروندان افغانستاني احساس مسئوليت مي‌کند نمي‌تواند نسبت به اين موضوع بي توجه باشد.
وي با بيان اينکه موضوع مهاجرت از موضوعات مهمي است که در دستور کار نهادهاي اجرايي و دولتي و امنيتي ايران بوده و به آن توجه شده است، گفت: اين موضوع از نظر امنيتي همواره مورد توجه بوده است و ما از نظر انساني خودمان را نسبت به سرنوشت شهروندان افغانستاني در نتيجه شرايطي که در اين کشور شکل گرفته متعهد مي‌دانيم و تلاش‌هايي را در اين زمينه در عرصه‌هاي مختلف از جمله مجامع بين‌المللي انجام داده‌ايم و موضوع مهاجران افغانستاني و اهميت حمايت از حقوق آنها را و تلاش براي تامين امکانات براي آنها را در اين مجامع مطرح کرده‌ايم.
وي ادامه داد: در مدت اخير يک روند تبليغي و رسانه‌اي در لايه‌هاي فضاي مجازي و رسانه‌اي در ارتباط با موضوع مورد اشاره به وجود آمده است و اين گونه فهم مي‌شود که برخي از اقدامات هدفمند و جهت‌دهي شده با هدف بحران آفريني و ايجاد نگراني‌هاي غير ضروري و تلاش براي تهديد روابط دو ملت ايران و افغانستان در حال انجام است. در همين راستا بعضا مطالب، فيلم‌ها، تصاوير و کليپ‌هايي منتشر مي‌شود که عموما ريشه واقعي و درستي ندارد و طرف‌هايي سعي مي‌کنند که روابط دو ملت را مخدوش کنند و به دنبال بحران آفريني تازه با اهداف خاص خودشان هستند.
 
 
 
تکذيب ادعاي مشارکت تهران در عمليات الاقصي
 
نمايندگي ايران در سازمان ملل ادعاهاي غرب مبني بر دست داشتن ايران در انجام شدن عمليات گسترده جنبش مقاومت فلسطين عليه مواضع رژيم صهيونيستي را رد کرد.
«علي کريمي مقام»  عضو نمايندگي ايران در سازمان ملل در واکنش به ادعاهاي مطرح شده در نشريات آمريکايي با استناد به اظهارات غيرموثق برخي منابع مطلع مبني بر نقش داشتن ايران در حمله مقاومت فلسطين به مواضع رژيم اشغالگر قدس، در پيامي در شبکه اجتماعي ايکس گفت که تصميمات مقاومت فلسطين «خودجوش» و «مطابق منافع قانوني ملت فلسطين» است.
کريمي مقام با بيان نظر نمايندگي ايران در سازمان ملل در ادامه نوشت: ما، همدلانه، براي حمايت راسخ از فلسطين در کنار آن ايستاده‌ايم. اگرچه، ما در پاسخ فلسطين نقشي نداريم؛ چراکه صرفا از سوي خود فلسطين انجام مي‌شود.
او در ادامه گفت: اقدامات قاطعانه فلسطين دفاعي تماما مشروع در قبال هفت دهه اشغال ستمکارانه و جنايات شنيع رژيم غيرقانوني صهيونيستي است.
واکنش هيات ايران در سازمان ملل در پي اين مطرح مي‌شود که صبح روز شنبه، 15 مهر(7 اکتبر)، حملات سنگين راکتي و موشکي مقاومت فلسطين در عملياتي موسوم به «طوفان الاقصي»، شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين مجاور نوار غزه را هدف قرار داد.
 
کد مطلب: 204295
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *