۰
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۰

پایان بورس امروز ۲۵ مهر ۱۴۰۲

بورس تهران امروز تحت تاثیر معاملات شرکت‌های گروه فرآورده‌های نفتی و شیمیایی‌ها، روز سبزی را پشت سر گذاشت. با این حال اما حجم معاملات کمتر از دیروز بود و تراز پول حقیقی هم منفی شد. برخی اهالی بازار با توجه به رکود حاکم بر معاملات، معتقدند چنین رشدهایی که تنها معطوف به شاخص کل است اما نمی‌تواند حجم و ارزش معاملات خرد را افزایش دهد و ورود پول را رقم بزند، بیشتر شبیه شاخص‌سازی است تا رونق بازار.
پایان بورس امروز ۲۵ مهر ۱۴۰۲
به گزارش مردم سالاری آنلاین،امروز نمادهای نفتی در گروه‌های شیمیایی و فرآورده‌های نفتی گل سرسبد بورس تهران بودند و شاخص کل را بالا کشیدند. این روند با تاثیر از گزارش‌های عموما مثبت شرکت‌ها و نوسانات افزایشی قیمت نفت در بازارهای جهانی طی می‌شود.

با این حال سرسبزی شاخص کل بورس تهران، منتقدانی هم دارد که معتقدند، این رشد بیشتر شبیه شاخص‌سازی است تا رونق! آنها بر این باورند، در زمانی که ارزش و حجم معاملات خرد در شیب نزولی قرار دارند و در بیشتر روزها، تراز پول حقیقی منفی است، رشد شاخص کل نمی‌تواند نشانی از بهبود وضعیت بازار سرمایه باشد. برخی از منتقدان حتی سازمان بورس را به‌عنوان رگولاتور بازار سرمایه و متولی معاملات بازار سهام، به شاخص‌سازی متهم می‌کنند.

عملکرد شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در روز جاری با رشد ۱۳ هزار و ۹۰ واحدی، معادل ۰.۶۵ درصد بالا رفت و در پله دو میلیون و ۳۱ هزار و ۲۴۰ واحد قرار گرفت. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۰.۶۹ درصد، ۰.۸۱ درصد و ۰.۴۷ درصد بالا رفتند.

شاخص هم‌وزن نیز امروز افزایشی بود و توانست با صعود سه هزار و ۱۶۲ واحدی، معادل ۰.۴۶ درصد بالا رود و در ارتفاع ۶۸۹ هزار و ۹۴۲ واحد قرار گیرد. گفتنی است امروز شاخص کل فرابورس هم امروز ۱۲۹ واحد رشد کرد و به پله ۲۵ هزار و ۲۸۷ واحد رسید.

نمادهای موثر

امروز در جریان معاملات بورس تهران، نمادهای شپنا، شتران، کگل، شبندر، کچاد، شستا و شیران، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل این بازار داشتند. در همین حال، شستا، خگستر، شتران، وبملت، شپنا، آباد و تکاردان، پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.

در فرابورس هم امروز نماد خاور بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل این بازار داشت اما زور آن به نمادهای مثبت نچربید. به این ترتیب در مقابل افت خاور، نمادهای وسپهر، آریا، شاوان، شگویا، وهور و هرمز توانستند شاخص کل فرابورس را بالا بکشند.

حجم و ارزش معاملات

بورس تهران امروز شاهد معاملاتی به ارزش چهار هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان بود. فرابورس هم امروز معاملاتی به ارزش پنج هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان را تجربه کرد.

با این حال، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز به سه هزار و ۸۹۱ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات نیز در این بخش، ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برگه سهم بود که نسبت به روز گذشته کاهش نشان می‌دهد.در همین حال، امروز تراز پول حقیقی در بازار منفی بود و بیش از ۱۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد. نکته جالب توجه اینکه امروز صندوق‌های درآمد ثابت هم خروج ۱۳۲ میلیارد تومانی پول حقیقی را تجربه کردند.

کد مطلب: 204771
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *