۰
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۸

پیش بینی قیمت طلا

انس طلای جهانی طی ۱۳ روز گذشته، تحت تاثیر آغاز تنش‌های ژئوپلتیک در منطقه خاورمیانه رالی صعودی بیش از ۱۱۰ دلاری را تجربه کرده است. با توجه به تداوم تنش‌ها به نظر می‌رسد جریان تقاضا برای طلای جهانی، همچنان در سطوح بالا باقی بماند.
پیش بینی قیمت طلا
به گزارش مردم سالاری آنلاین،آغاز التهابات در خاورمیانه با حمله حماس به مرزهای اسرائیل، دلیل عمده رالی صعودی انس در دو هفته اخیر بوده است. این رالی صعودی در اولین معاملات روز دوشنبه، پس از آغاز جنگ هفت اکتبر، از سطح ۱۸۳۲ دلار استارت خورد. در حال حاضر ارزش هر انس طلای جهانی در برابر دلار آمریکا تا محدوده ۱۹۴۲ دلاری پرواز کرده است.

از سوی دیگر، ریزش پرشتاب بازدهی اوراق قرضه مزید بر علت شده تا طلا به پرواز خود ادامه دهد. روز سه‌شنبه هفته جاری با باز شدن بازار اوراق قرضه پس از طی شدن یک دوره تعطیلات طولانی، این دارایی با شدت زیادی مسیر نزول را در پیش گرفت.

هفته گذشته داده‌های مربوط به شاخص تورمی قیمت مصرف‌کننده (CPI) در بعد سالانه در سطح ۳.۷ درصدی منتشر شد که حاکی از ثابت ماندن این شاخص بود. در سوی دیگر جهان، مازاد تجاری چین در ماه نهم میلادی به میزان ۷۷ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلاری افزایش را نشان داد. از این دو نکته می‌توان نتیجه گرفت عمده دلیل رشد ناگهانی ارزش طلای جهانی، افزایش تنش‌های منطقه‌ای بوده است.

سخنرانی اعضا و از همه مهم‌تر رئیس فدرال رزرو، در روز پنجشنبه، کانون توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران خواهد بود. انتظارات اما با یک تغییر اساسی نسبت به ماه‌های گذشته همراه بوده است. در حال حاضر بر خلاف گفته‌های اعضای فدرال رزرو و همچنین پیش‌بینی دات‌پلاس مبنی بر افزایش نرخ‌های بهره در نوامبر و دسامبر، ذهنیت عمده بازار به سمت عدم افزایش نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۳ تغییر کرده است. از این رو نظرسنجی‌ها حاکی از انتظارات تداوم روند صعودی از انس طلای جهانی است.

رویدادهای تاثیرگذار بر قیمت طلای جهانی

اداره ملی آمار چین (NBS) روز چهارشنبه نشان داد که اقتصاد چین در سه ماهه سوم امسال با نرخ سالانه ۴.۹ درصد رشد کرده است. این داده‌ها، در مقابل رشد ۶.۳ درصدی در سه ماهه دوم، بالاتر از برآوردهای ۴.۴ درصدی که بازار انتظار داشت، قرار می‌گیرند.

در گزارش پیشین گفته شد که ارزیابی ناامیدکننده تولید ناخالص داخلی چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده طلا در جهان می‌تواند مقدمات تضعیف تقاضا برای طلا را مجددا فراهم کند. بر همین اساس رشد ۴.۹ درصدی اقتصاد چین که بالاتر از پیش‌بینی بازار بود، باعث شد تا جریان تقاضای طلای جهانی تقویت شود.

با این حال، نگرانی‌های باقیمانده در مورد نکول احتمالی هلدینگ کانتری گاردن، بزرگترین توسعه‌دهنده املاک خصوصی چین، در مورد ۱۱ میلیارد دلار بدهی نجومی‌اش، بازارها را در حاشیه نگه می‌دارد. علاوه بر این، هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش در درگیری نظامی حماس-اسرائیل، وجود ندارد که باعث می‌شود قیمت طلا به بالاترین حد چند هفته‌ گذشته بازگردد.

گزارش خوش‌بینانه خرده‌فروشی ایالات متحده در روز سه‌شنبه، توانست موقتا، سمت فروشندگان را تقویت کند. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، داده‌های مربوط به خرده فروشی این کشور، بدون تعدیل تورم، پس از افزایش بازنگری صعودی در دو ماه قبل، ۰.۷ درصد افزایش یافت.

پیش بینی قیمت طلای جهانی

با وجود داده‌های مثبت اقتصادی، سرمایه‌گذاران بایستی توجه داشته باشند که بازارها طی هفته جاری به اخبار ژئوپلتیک نیز توجه بسیار زیادی خواهند داشت و طلا به‌عنوان یک دارایی امن در صورت تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه با اقبال مواجه خواهد شد.از دید تکنیکال، به دنبال شکست فشردگی انس که به شکل مثلث ایجاد شده بود، تارگت قیمتی ۱۹۴۶ دلار برای انس فعال شد که به نظر می‌رسد، طلای جهانی مانع جدی تا رسیدن به آن نداشته باشد. از این رو تا پایان معاملات چهارشنبه و پیش از آغاز نشست فدرال رزرو در روز پنجشنبه انس به جریان صعودی خود ادامه دهد.

کد مطلب: 204844
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *