۰
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۷
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در نشست پنجم بازنگری قانون اساسی در اتاق کافه خبر کلاب هاوس؛

یک روز هم تاخیر در بازنگری قانون اساسی خسارت آفرین است

پنجمین نشست بازنگری قانون اساسی، الزامات و باید و نبایدها در کلاب کافه خبر در کلاب‌هاوس برگزار شد.
یک روز هم تاخیر در بازنگری قانون اساسی خسارت آفرین است
به گزارش مردم سالاری آنلاین له نقل از مجلس اصلاحات ،در این نشست دکتر کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری مباحث مهمی را مطرح کرد.
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه در بحث بازنگری قانون اساسی سه دیدگاه اساسی وجود دارد گفت:
در دیدگاه اول برخی معتقدند نیازی به بازنگری نداریم و باید به فکر حاکمیت قانون و یا اجرای بدون تنازل اصول  همین قانون اساسی بود و حافظان وضع موجود هم اعتقادی به بازنگری قانون اساسی ندارند.
طرف‌داران دیدگاه دوم معتقدند لزومی ندارد بازنگری قانون اساسی در چارچوب قانون اساسی فعلی صورت بگیرد و باید با تأسیس مجلس مؤسسان و برگزاری رفراندوم، مردم مجلس مؤسسان را شکل بدهند و مصوبه آن مجلس به رفراندوم گذاشته شود و بعد قانون اساسی جدید داشته باشیم، این افراد معتقدند کل قانون اساسی باید تغییر کند.
دیدگاه سوم که ما هم طرف‌دارش هستیم می‌گوییم قانون اساسی فعلی در اصل 177 معتقد است میتوان بازنگری کرد و البته حتی خود همین اصل هم می‌تواند بازنگری شود.
این نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در نشست در رابطه با تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: معتقدم با این رد صلاحیت‌هایی که صورت گرفته انتخابات پرشوری نخواهیم داشت.
این‌طور نیست که یک جریان را کاملاً کنار بگذارید و بگویید مشارکت حداکثری می‌خواهیم، یک عده‌ای مشارکت حداقلی به دهانشان مزه کرده و همان را می‌خواهند، شنیده‌ام بیش از 20 نفر از نمایندگان کنونی هم رد صلاحیت شده‌اند.
مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری در بخش دیگری از سخنان خویش اظهار داشت: به طور طبیعی نظرات در یک جبهه کاملاً یکسان نیست، ما سه نظر در جبهه اصلاحات داریم و هر کدام هم استدلالی دارند، اکثریت احزاب معتقدند که مفهوم واقعی انتخابات وجود ندارد و اعتماد عمومی کاهش پیدا کرده و جریان غالب هم به دنبال مشارکت حداکثری نیست و مردم هم در انتخابات قبلی در تهران حدود 18 درصد مشارکت کردند، باید اول کاری کنیم تا مردم بیایند و بعد کار جدی انتخاباتی انجام شود، نمی‌گویند تحریم میکنیم اما میگویند لیست هم نمی‌دهیم و نامزد نداریم.
نظر دوم برعکس نظر اول که اقلیت هم هستند در جبهه اصلاحات، معتقدند باید شرکت کنیم و نامزد معرفی کنیم و تا جایی که بتوانند هم این کار را میکنند ولی تعداد اینها اندک است.
در نظر سوم که نظر حزب مردم‌سالاری هم هست، می‌گوییم به اعضا نمی‌توانیم بگوییم نامزد نشوید، هر عضوی که بتواند از فیلتر شورای نگهبان رد شود و رأی‌آوری داشته باشد ما مانع نمی‌شویم ولی اینکه بخواهیم لیست بدهیم هنوز تصمیم نگرفته‌ایم.
معتقدم یکی از اشکالات جبهه اصلاحات همین است که نیامدیم این نظرات را به یک تصمیم واحد برسانیم، همین موضوع بازنگری قانون اساسی هم در دستور کار جبهه اصلاحات نیست که اگر بود مباحث بهتری می‌داشتیم.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به سؤال مخاطبی دیگر که درباره عملکرد ایشان در مجلس هشتم و دهم نسبت به مسائلی مانند حجاب اجباری و حقوق زنان سؤال کرده بود پاسخ داد: زمانی که در مجلس دهم و هشتم بودیم مباحث مربوط به حجاب اجباری و امثالهم اصلاً مطرح نبود و این بحث اصولاً بعد از جنبش مرحومه مهسا امینی مطرح شد، ولی ما در حد توانمان در یک کتاب 500 صفحه‌ای عملکردمان در مجلس دهم را اورده‌ایم و درباره جنبش زنان طرح‌های مختلفی مطرح کردیم اما بحث رفع حجاب اجباری اصلا مطرح نبوده و ما هم بعدا گفتیم که حجاب یک حکم شرعی است اما اجباری بودن آن حکم شرعی ندارد و نتیجه برعکس هم خواهد داد، یکی از طرح‌های ما این بود که یک ششم اعضای لیست‌های انتخاباتی حتما از زنان باشند و مطرح هم شد و نزدیک به اکثریت هم رای آورد ولی در نهایت رای نیاورد، کما اینکه موضوع منع خشونت علیه زنان یکی دیگر از طرح‌هایی بود که در مجلس هشتم هم پیگیر بودیم.
ایشان در ادامه با اشاره به سخنان یکی از سخنرانان این نشست مطرح کرد: ما بنا نداریم نظام را دچار فروپاشی کنیم، باید خود نظام از این امر جلوگیری کند و معتقدم بحث خیابان و مذاکره برای بازنگری قانون اساسی به‌صورت توأمان لازم است.
لذا یک روز هم تاخیر در بازنگری قانون اساسی خسارت آفرین خواهد بود معتقدم این تغییرات باید در زمان حیات و رهبری رهبر فعلی شکل بگیرد، مثل زمانی که حضرت امام بودند و دستور فرمودند تا بازنگری قانون اساسی انجام شود، نباید بگذاریم در زمان رهبر سوم موضوع شکل بگیرد باید مطالبه این باشد که رهبری فعلی با بازنگری قانون اساسی موافقت نمایند. ما بنا نداریم بگوییم این قانون اساسی وحی منزل است و باید تا ابد همین باشد، می‌توان آن را بازنگری کرد و تغییر داد.
ضمنان تاکنون 30 مورد و نه 30 اصل از اصول قانون اساسی را جهت بازنگری پیشنهاد داده‌ایم
کواکبیان در پاسخ به سؤال خبرنگار مجلس اصلاحات در رابطه با اینکه همین قانون اساسی که ضعف‌هایی دارد، به‌درستی و کامل اجرا نمی‌شود از جمله اصل 168 که مربوط به رسیدگی علنی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی است و در شرایطی که خالص‌سازی هر روز بیشتر می‌شود و رد صلاحیت گسترده از شورای نگهبان به هیات اجرایی انتخابات رسیده، چطور انتظار میرود که بازنگری در قانون اساسی به نفع مطالبات مردم پیش برود؟ گفت: نمی‌شود رفراندوم با حضور دو میلیون نفر انجام شود، باید حداقل نصف به علاوه یک واجدان شرایط یعنی بالای 30 میلیون نفر مشارکت کنند و با توجه به گسترش فضای مجازی و سرعت انتشار اخبار نمی‌شود که به مطالبات مردم توجه نشود. طبق اصل 177 باید نصف به علاوه یک نفر کسانی که در همه پرسی شرکت میکنند رای مثبت بدهند تا تصویب شود بنا بر این امکان اینکه یک قانون اساسی بسته‌تر داشته باشیم وجود ندارد و باید توجه داشت که این یک ضرورت است که قانون اساسی بازنگری شود و از طرفی یک جریان سیاسی یک چنین چالش‌هایی را دارد و ما برای مطالبه خودمان باید صبور باشیم.
خداوند سبحان در قرآن کریم فرموده است نباید از امید الهی مأیوس باشیم، اخوان‌المسلمین هشتاد سال در مصر مبارزه کردند تا محمد مرسی را آوردند و رئیس‌جمهور کردند، هر چند السیسی او را به زندان انداخت، معتقدم باید این کار را پیگیری کنیم و عجله هم نباید بکنیم.
کواکبیان در سخنان پایانی خود تأکید کرد: سختی کار همین است که چالش‌هایی داریم، اگر حرف‌هایی که ما می‌زنیم در رأس نظام پذیرفته می‌شد نیازی به این جلسات کلاب‌هاوس نبود، ما می‌خواهیم به گوش ایشان برسد که بدانند بالاخره یک تفکری هم هست که مخالف این وضعیت است، همین که حافظان وضع موجود مخالف این بحث ما هستند، یک عده اپوزیسیون برانداز هم ما را سوپاپ اطمینان نظام می‌دانند و می‌گویند شما مانع فروپاشی نظام هستید و برای همین این بحث‌ها را مطرح می‌کنید، ما چند سالی است که دنبال این موضوع هستیم، بله درست است که ما اصلاح‌طلبان هم دخیل در برخی تصمیم‌گیری‌ها بودیم ولی بالاخره الآن باید به راه‌حل‌ها بپردازیم.
معتقدم سال 58 تا سال 68 جمهوری اول بوده، از سال 68 تا الان جمهوری دوم تلقی می‌شود و از حالا به بعد هم باید جمهوری سوم را رقم بزنیم.
کواکبیان نشست بعدی را شنبه 11/09/1402 که شب سالروز تصویب قانون اساسی در سال 58 است اعلام کرد.
 
کد مطلب: 206272
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *