۰
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۰

آشنایی با شرکت‌های معتمد در سامانه مودیان مالیاتی

اگر شما نیز از کسانی هستید که برای امور مالیاتی خود به این سامانه مراجعه می‌ کنید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
آشنایی با شرکت‌های معتمد در سامانه مودیان مالیاتی

اداره کل امور مالیاتی کشور، استناداً به ماده 26 قانون مربوط به پایانه‌های فروش و سامانه مودیان، به منظور انتشار اخبار مربوط به خود و همچنین تایید صحت فعالیت‌ های مودیان مالیاتی، شرکت‌ های معتمد مالیاتی را شناسایی و معرفی می ‌نماید. در این مقاله، قصد داریم ابتدا به بررسی وظایف این شرکت ‌ها بپردازیم و سپس انواع مختلف آن ‌ها را معرفی کنیم. در پایان، فهرستی از شرکت ‌های معتمد سامانه را نیز ارائه خواهیم داد. اگر شما نیز از کسانی هستید که برای امور مالیاتی خود به این سامانه مراجعه می‌ کنید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

وظایف شرکت های معتمد در سامانه مودیان مالیاتی

قبل از تعامل با شرکت‌ های معتمد مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی، مهم است که با مسئولیت‌ های آن‌ها آشنا شوید. مسئولیت‌ های این شرکت‌ها در آیین ‌نامه اجرایی مرتبط با ماده 26 قانون مربوط به پایانه‌های فروش و سامانه مودیان بیان شده است. طبق این ماده، اداره مالیاتی می‌تواند برای موارد زیر از خدمات شرکت‌ های معتبر ایرانی استفاده کند:

  • اطمینان از صحت عملکرد مودیان در صدور فاکتورهای الکترونیکی.
    ثبت دقیق و صحیح در معاملات سامانه مودیان مالیاتی.
    تضمین انجام وظایف قانونی توسط مودیان.
    فراهم آوردن خدمات آموزشی و مشاوره‌ای فنی و غیرمالیاتی، شامل گزارش ‌های الکترونیکی پرداخت، پشتیبانی و استانداردسازی تجهیزات و دریافت استعلام‌ های لازم.

همچنین، قوانین و شرایط مربوط به این شرکت‌ ها، روند انتخاب آن‌ها، نحوه همکاری با اداره مالیات و مودیان، تعیین تعرفه‌ها و سایر مقررات مربوطه، ظرف شش ماه پس از اجرایی شدن این قانون توسط کارگروه راهبری سامانه مودیان تدوین و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد. علاوه بر این، شرکت های معتمد مالیاتی موظف هستند در نصب و راه‌اندازی پایانه‌های فروشگاهی به مودیان کمک کنند.

اگر افراد مشمول مالیات به آموزش در سامانه مودیان نیاز دارند، شرکت ‌های معتمد مالیاتی می‌بایست در ارائه آموزش‌های مورد نیاز به آن‌ها پشتیبانی کنند. در ادامه، شما را با انواع شرکت ‌های معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی آشنا خواهیم کرد.

انواع شرکت های مالیاتی

به طور کلی شرکت های معتمد مالیاتی، طبق وظایف و کارهایی که انجام می دهند، به سه نوع مختلف تقسیم می شوند. هر یک از این دسته ها وظیفه متفاوتی با دسته دیگر دارد. در ذیل این سه نوع را به صورت کامل معرفی کرده‌ایم.

شرکت ‌های معتمد مالیاتی درجه یک؛ مسئولیت نظارت بر مودیان

شرکت ‌های معتمد مالیاتی درجه یک با دریافت مجوزهای لازم از سازمان امور مالیاتی کشور، وظیفه صدور، جمع‌آوری، و نگهداری فاکتورها، ارسال صورت ‌حساب‌های فروش و ارائه تمام خدمات مرتبط به این سازمان را بر عهده دارند. علاوه بر این، این شرکت‌ ها مسئولیت نظارت بر فعالیت ‌های مودیان و خدمات ارائه شده به آن‌ها را نیز دارند و بر تهیه گزارش‌های مالی مهمی مانند ترازنامه‌ها نظارت می‌کنند.

شرکت معتمد مالیاتی درجه دوم؛ تخصصی در زمینه آموزش

شرکت‌ های معتمد مالیاتی درجه دوم تنها در حوزه آموزشی فعالیت می‌کنند و اجازه نظارت مستقیم را ندارند. این شرکت‌ها عمدتاً به آموزش مودیان در مورد وظایف مالیاتی، قوانین مربوط به پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌پردازند.

مودیان مالیاتی باید توجه داشته باشند که با اتصال نرم‌افزار حسابداری خود به سامانه مودیان، می‌توانند صورت‌حساب‌های الکترونیکی خود را به راحتی به شرکت معتمد یا مستقیماً به سامانه مودیان ارسال کنند.

شرکت معتمد مالیاتی درجه سوم؛ خدمات مشاوره مالی

شرکت‌ های معتمد مالیاتی درجه سوم بیشتر به عنوان مشاور فعالیت می‌کنند و می‌توانند در زمینه‌هایی مانند ارسال اظهارنامه مالیاتی و روش‌های صحیح تکمیل اطلاعات در این اظهارنامه‌ها به مودیان کمک کنند. این شرکت‌ها ممکن است در زمینه‌های متنوع مالی دیگری مانند روش‌های اصولی محاسبه حقوق و دستمزد نیز مشاوره ارائه دهند. ارائه خدمات مشاوره‌ای یکی از ویژگی‌های بارز این شرکت های درجه سوم است.

نحوه یافتن فهرست شرکت‌های مورد تایید سامانه مودیان

بسیاری از اشخاص مالیات‌پرداز به دنبال فهرست شرکت‌ های معتبر سامانه مودیان می‌گردند. این فهرست با اعلامیه‌های صادر شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور و در چارچوب اجرای قانون مربوط به پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین آیین‌نامه اجرایی مرتبط با ماده 26 این قانون، در پورتال سامانه مودیان قابل مشاهده و بررسی است.

برای پیدا کردن و دستیابی به فهرست شرکت‌ های معتمد سامانه مودیان، نیاز است که به وب‌سایت رسمی این سامانه مراجعه کنید و به بخش مربوط به «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» ورود کنید.

فهرست شرکت‌های مورد تأیید مالیاتی بر حسب دسته‌بندی‌های مختلف

سازمان امور مالیاتی کشور، فهرست شرکت ‌های معتمد سامانه مودیان را بر اساس دسته‌بندی‌های مخصوص به خود منتشر کرده است که به شرح زیر است:

- شرکت‌های معتمد مالیاتی دسته اول: این دسته شامل شرکت معتمد مالیاتی داده پردازی تیس، شرکت همراه فن آور، شرکت معتمد داده کاوی اول سام، شرکت معتمد مالیاتی داده پردازی کیسان و شرکت هوشمند راهبر، شرکت می‌شود.

- شرکت معتمد مالیاتی دسته دوم و سوم: این دسته شامل شرکت دیان همراه فردا است.

برای دسترسی به اطلاعات جدیدترین و به‌روزترین فهرست شرکت ‌های معتمد مالیاتی، به سامانه مودیان مراجعه کنید و لیست این شرکت ها را در سامانه مربوطه مطالعه کنید.

هزینه دریافتی شرکت های معتمد مالیاتی

نمی توان یک عدد کلی برای تعرفه این شرکت ها بیان کرد. چرا که این تعرفه نسبت به میزان کاری که انجام می دهند و مطابق با مجوز شرکت، متفاوت است. البته باید بگوییم امسال دولت این هزینه را یک هزارم مالیات تعیین کرده است. با این حال، برای اطلاعات دقیق باید با شرکت مربوطه صحبت کنید. 

همچنین اگر نمی خواهید هزینه زیادی بکنید، بهترین کار استفاده از اپلیکیشن سامانه مودیان می باشد. برای خرید این نرم افزار، پشتیبانان گیتی حساب می توانند به شما عزیزان کمک کنند. در واقع به کمک این اپلیکیشن می توانید صورتحساب های الکترونیکی مالیات خود را به راحتی و بدون پرداخت هزینه زیاد، دریافت کنید.

کلام آخر

در این مقاله، ما به بررسی شرکت ‌های معتمد مالیاتی پرداختیم و به نحوه یافتن فهرست این شرکت ها نیز اشاره کردیم. برای آگاهی از شرایط و اسامی شرکت‌های معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی، بازدید از سامانه مودیان را فراموش نکنید. اگر سوالی در مورد سامانه مودیان و روند ارسال صورت‌حساب‌ها دارید، می‌توانید در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان  در گیتی حساب در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

کد مطلب: 209231
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *