۰
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
احمد مازنی در گفت‌وگو با «مردم سالاری»:

رقابت‌ جريان‌های يک جناح را انتخابات رقابتی نمی‌گويند

رهبر انقلاب در ديدار با مردم کرمان و خوزستان به چهار خصوصيّت انتخابات اشاره کردند؛ ايشان مشارکت قوي، رقابت واقعي، سلامت و امنيّت انتخابات را بسيار مهم برشمردند. رهبر انقلاب با تاکيد بر رقابت جناح‌هاي سياسي براي شرکت در انتخابات خاطر نشان کرده بودند که گرايش‌هاي گوناگون سياسي و اقتصادي، در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛
رقابت‌ جريان‌های يک جناح را انتخابات رقابتی نمی‌گويند
گروه سياسي-خاطره ميرزا: رهبر انقلاب در ديدار با مردم کرمان و خوزستان به چهار خصوصيّت انتخابات اشاره کردند؛ ايشان مشارکت قوي، رقابت واقعي، سلامت و امنيّت انتخابات را بسيار مهم برشمردند. رهبر انقلاب با تاکيد بر رقابت جناح‌هاي سياسي براي شرکت در انتخابات خاطر نشان کرده بودند که گرايش‌هاي گوناگون سياسي و اقتصادي، در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ ميدان باز باشد براي مسابقه‌ي جناح‌هاي سياسي و نگاه‌هاي سياسي و نظرات سياسي.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،با وجود رد صلاحيت‌هاي گسترده، صحبت‌هاي رهبري درخصوص انتخابات رقابتي اصلاح‌طلبان را اميدوار کرد که فضاي رقابتي به انتخابات برخواهد گشت. احمد مازني نيز در گفت‌وگو با مردم سالاري با اشاره به اينکه سه مرحله از مراحل انتخابات خلاف نظر رهبري بوده است، تاکيد کرد که سخنان اخير رهبر انقلاب را مي‌توان دستور به شوراي نگهبان دانست.
گرچه موضع گيري وزير کشور تنها يک روز بعد از سخنراني رهبري آب سردي بر پيکره انتخابات رقابتي بود؛ در حالي که مازني از رد صلاحيت 70 درصدي اصلاح طلبان شاخص صحبت مي‌کند، وزير کشور معتقد است تا اين مرحله از همه طيف‌هاي سياسي و سلايق در انتخابات حضور دارند!
يک نظرسنجي انتخاباتي حکايت از آن دارد که مشارکت در تهران کمتر از 15 درصد خواهد بود، مازني معتقد است دليل اين اتفاق را بايد از مردم پرسيد زيرا دنيا براساس نظرسنجي‌هاي علمي‌اداره مي‌شود و نه نظرسازي.
در ادامه مشروح گفت‌وگوي «مردم سالاري» با احمد مازني را مي‌خوانيد:
احمد مازني، نماينده سابق تهران در مجلس شوراي اسلامي‌در گفتوگو با مردم سالاري با اشاره به صحبت‌هاي مقام معظم رهبري در خصوص انتخابات گفت: اصل انتخابات همانطور که رهبري فرمودند هم به جمهوريت مربوط مي‌شود و هم به اسلام.
وي افزود: حضرت امام (ره) با حمايت مردم براي نخستين بار ميان اعتقادات، باورها، سنت‌ها و آراي مردم وحدت برقرار کردند.
مازني با اشاره به دوگانه روشنفکران و مذهبيون در پيش از انقلاب 57 گفت: يکي از نقش‌هاي بزرگ امام اين بود که اين دوگانگي را به يگانگي تبديل کردند، با پيشنهاد جمهوري اسلامي‌همه مردم، روشنفکران، دانشگاهيان و صاحب نظران در اين جمهور قرار مي‌گيرند به اضافه اينکه اعتقادات و باورهاي مردم ايران که مسلمان هستند در نظر گرفته مي‌شود.
انتخابات بايد فصل الخطاب باشد
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس دهم با تاکيد بر اينکه انتخابات بايد فصل الخطاب باشد گفت: وقتي بحث‌ها و اختلاف نظرها پيش مي‌آيد، با صندوق راي و انتخاب اکثريت مردم بايد اين اختلافات تمام شود.
مازني با بيان اينکه انتخابات رکن مهمي‌در کشور ماست، خاطر نشان کرد: در اصل يکصدوهفتادوهفتم قانون اساسي اداره کشور بر اساس مراجعه به آراي عمومي، يکي از اصول غير قابل تغيير است.
وي با بيان اينکه وقتي انتظار داريم انتخابات پرشور باشد، پرشور بودن زماني محقق مي‌شود که تمهيدات لازم براي يک انتخابات پرشور فراهم شود، افزود: در اين ميان احزاب و جناح‌هاي سياسي نقش مهمي‌دارند و قرار بر اين است که اينها باهم رقابت کنند که سلامت و رقابت بايد باهم باشد.
سه مرحله از انتخابات
خلاف نظر رهبري
نماينده سابق مردم تهران در مجلس شوراي
*کساني که خواستار انتخابات پرشور هستند نظرسنجي‌هاي گذشته را بخوانند ببينند، چرا فضاي انتخابات سرد است
اسلامي‌در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به اينکه سه مرحله از مراحل انتخابات را پشت سرگذاشته‌ايم و شاهد اتفاقاتي بوديم که خلاف نظر رهبري است، خاطر نشان کرد: اولين مرحله قانون انتخابات بود، رويه‌هاي اين قانون با مشارکت حداکثري و رقابتي بودن انتخابات سازگار نيست، مرحله دوم هم زماني اتفاق افتاد که فعالان سياسي و داطلبان احتمالي آمادگي ثبت نام نداشتند و اعلام شد که بايد پيش ثبت نام انجام شود وگرنه از حضور در انتخابات محروم مي‌شوند.
نماينده سابق تهران تاکيد کرد: اتفاق سوم اين بود که معتمدين هيات‌هاي اجرايي که توسط دولت انتخاب مي‌شوند، همه از يک جناح و طيف سياسي بودند، نتيجه اين روند معلوم است که چه خروجي خواهد داشت.
 بر اساس اطلاعات واصله، هيات‌هاي اجراي حدود 70 درصد از نامزدهاي شناخته شده اصلاح طلب که ثبت نام کرده بودند را رد صلاحيت کردند.
وي در پاسخ به اين سوال که بعد از صحبت‌هاي رهبري فکر مي‌کنيد رويکرد شوراي نگهبان چگونه خواهد بود؟ گفت: فکر مي‌کنم بعد از سخنراني رهبر انقلاب حداقل اتفاقي که بايد بيفتد اين است که شوراي نگهبان و هيات‌هاي نظارت نسبت به تاييد صلاحيت‌ها و بررسي صلاحيت‌ها به نحوي برخورد کنند که امکان رقابت فراهم شود.
نماينده سابق مجلس افزود: اين سخنان را مي‌توان دستور رهبري به شوراي نگهبان دانست، البته که شوراي نگهبان به صورتي ذاتي وظيفه دارد ناظر انتخابات رقابتي باشد، نه اينکه يک جناح خودش با خودش رقابت کند.
شوراي نگهبان زمينه رقابت را فراهم کند
مازني معتقد است جريان‌هاي سياسي که کشور و نظام را قبول دارند و در چارچوب جمهوري اسلامي‌مي‌خواهند در انتخابات مشارکت کنند، بايد اقدامي‌شود که فعالان سياسي اميدوار شوند و بتوانند در انتخابات مشارکت کنند.
مازني با اشاره به اينکه بسياري از فعالان سياسي که توانمند و دلسوز کشور بودند به دليل رفتاري که در پيش ثبت نام انجام شد، اساسا وارد فضاي انتخابات نشدند افزود: براي ايجاد زمينه براي آنها چه اقدامي‌مي‌توان کرد؟ الان بايد منتظر اقدام شوراي نگهبان بود که به نحوي عمل کند که زمينه رقابت را فراهم کند.
خودمان را با فرافکني قانع نکنيم
وي در پاسخ به اين سوال که دلايل دلسردي و کاهش مشارکت مردم در انتخابات چيست؟ گفت: من فکر مي‌کنم چه حاکميت چه جناح‌هاي سياسي و احزاب نبايد خودمان را با فرافکني قانع کنيم، بايد به اينکه چرا مشارکت مردم کم يا زياد مي‌شود به معناي حقيقي و علمي‌توجه کنيم.
مازني با بيان اينکه يکي از راه‌هاي علمي‌دانستن دليل اين اتفاق، نظر سنجي است، افزود: از حدود يکسال قبل از انتخابات رياست جمهوري 1400 تا يکماه بعد يک سلسله نظر سنجي انجام شد، يکي از سوالات اين نظرسنجي اين بود که چه اتفاقي بيفتد در انتخابات شرکت مي‌کنيد؟ براي اطلاع از نظر مردم به آن پاسخ‌ها مراجعه شود. امروز هم بايد از خود مردم بپرسيم که در چه شرايطي در انتخابات مشارکت مي‌کنند.
نماينده سابق مجلس با اشاره به اينکه دنيا براساس نظرسنجي‌هاي علمي‌اداره مي‌شود و نه نظرسازي گفت: اين يک مبناي عقلي و علمي‌است در کنار انتخابات، انتخاباتي که خود فصل الخطاب است.
براساس نظر مردم
انتخابات برگزار شود
وي با تاکيد بر اينکه نتايج نظرسنجي‌ها
*نمي‌توان از يک جناح سياسي چند جريان درست کنيم و بگوئيم اين بخش تندروي اين جريان است و اين بخش ميانه رو
بايد در رسانه‌ها منتشر شود، گفت: بهتر است نظرسنجي‌ها به صورت شفاف در رسانه‌ها منتشر شود و براساس آنچه مردم نظر مي‌دهند انتخابات را برگزار کنند.
مازني افزود: کساني که خواستار انتخابات پرشور هستند نظرسنجي‌هاي گذشته را بخوانند ببينند، چرا فضاي انتخابات سرد است.
مردم معتقدند مجلس نقشي
در اداره کشور ندارد
وي با اشاره به يکي از دلايل عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس يازدهم خاطر نشان کرد: يکي از دلايلي که مردم درباره عدم مشارکت در انتخابات مجلس دوره گذشته عنوان مي‌کردند اين بود که معتقد بودند مجلس نقشي در اداره کشور ندارد، برخلاف آنچه امام (ره) مي‌گفتند مجلس در راس امور است، اين برداشت در ذهن مردم نيست.
مازني افزود: اگر مجلس مشکلات معيشتي را حل کند و يا برنامه‌اي براي حل مشکلات معيشتي مردم داشته باشد، درصد قابل توجهي در انتخابات شرکت مي‌کنند.
نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به انتشار اخبار مربوط به فساد در کشور گفت: وقتي اخباري درباره فساد مالي منتشر مي‌شود مردم محاسبه مي‌کنند که با اين رقم چند مشکل را در کشور مي‌توان حل کرد.
مفسدين در دادگاه علني
محاکمه شوند
وي با اشاره به اينکه اين اخبار در ذهن مردم تاثير دارد، خاطر نشان کرد: اگر اين موارد وجود دارد در دادگاه علني توضيح دهند و با ريشه‌هاي فساد برخورد کنند.
وي افزود: در جامعه ما که قرار بود براساس اسلام اداره شود کار به جايي رسيده است که مردم مي‌گويند، پول آب و برق را بدهيد مي‌خواهند اختلاس کنند پول کم آوردند. اين ذهنيت در جامعه اعتماد سوز است، چه اقدامي‌مي‌تواند اين اعتماد از دست رفته را بازگرداند؟
مازني در ادامه اين گفت‌وگو به برخورد حاکميت با منتقدين اشاره کرد و افزود: اگر کسي به نوع اجراي قانون اساسي انتقاد دارد، جايش زندان نيست؛ بايد فضاي گفت‌ و گو فراهم شود و اگر واقعا اشکال وجود دارد خود قانون اساسي راه نشان داده است که مي‌شود بازنگري کرد.
مسائلي از اين قبيل که از حبس و حصر فعالان سياسي هست تا برخوردي که با خبرنگاران مي‌شود.
آيا مسئله اصلي کشور
 حل مسئله حجاب است؟
مازني خاطر نشان کرد: در شرايطي که مردم هر روز با افزايش قيمت‌ها مواجه هستند، آيا مسئله اصلي کشور حل مسئله حجاب است؟ من نيز به حجاب معتقد هستم، اما آدم گرسنه دين و ايمان ندارد.
نماينده مردم تهران در مجلس دهم با تاکيد بر اينکه اين رفتار منجر به حوادث تلخي در يک خانواده و جامعه مي‌شود گفت: از طرف ديگر خبرنگاري که در مورد اين حادثه اظهار نظر کرده است با او برخورد مي‌کنيم.
مردم ارادهاي براي
حل مشکلات ببينند همراهي ميکنند
مازني خاطر نشان کرد: از طرف ديگر حکومت ما حکومت ديني است و اين رفتار بر باورهاي مردم نسبت به دين، اسلام، مکتب اهل بيت(ع) و روحانيت تاثير مي‌گذارد. مجموعه اينها در مشارکت يا عدم مشارکت مردم در انتخابات نيز موثر است. اين مردم اگر اراده‌اي براي حل مشکلات ببينند همراهي خواهند کرد؛ همه مردم نه تنها درصدي از مردم.
وي در ادامه با اشاره به اينکه در بسياري از کشورهاي دنيا ميزان مشارکت پايين است گفت: وقتي ميزان مشارکت در اين کشورها پايين باشد به اين معنا نيست که يک جريان خاص انتخابات را تاييد کند و بقيه مردم کنار گذاشته مي‌شوند؛
*در شرايطي که مردم هر روز با افزايش قيمت‌ها مواجه هستند، آيا مسئله اصلي کشور حل مسئله حجاب است؟
بلکه از بين جريان‌هاي مختلف در انتخابات شرکت مي‌کنند.
انتخابات در کشور ما
 يک جور رفراندوم است
مازني افزود: ما در کشور به هر دليلي رفراندوم برگزار نمي‌کنيم، انتخابات در کشور ما يک جور رفراندوم است. وقتي مشارکت بالا باشد يعني اکثريت مردم با جمهوري اسلامي‌موافق هستند؛ اما وقتي اراده‌اي باشد که بگويد حالا حضور اکثريت اهميتي ندارد و تنها حضور کساني که ما را قبول دارند کفايت مي‌کند، معناي انتخابات را تغيير مي‌دهد.
مازني با تاکيد بر اينکه کشور را نمي‌شود با فاکتور صوري اداره کرد، گفت: نمي‌توان از يک جناح سياسي چند جريان درست کنيم و بگوئيم اين بخش تند روي اين جريان است و اين بخش ميانه رو و اينها با هم رقابت کنند تا شور انتخاباتي درست شود؛ اين شور واقعي نيست، شور انتخابات در رقابت واقعي بين احزاب و جناح‌هاي سياسي شکل مي‌گيرد.
وي خاطر نشان کرد: بايد انتخابات به معناي واقعي رقابتي باشد، احزابي که رويکردهاي مختلفي دارند، روش اقتصادي آنها با بقيه متفاوت است؛ همه بايد بتوانند بيايند و نظراتشان را مطرح کنند.
بايد فضا در رسانه ملي مهيا باشد که همه اين صحبت‌ها را بتوان مطرح کرد، نه اينکه فقط گاهي و موقتي فضايي فراهم شود. رسانه ملي بايد در اختيار دلسوزان کشور باشد.
مجلس يازدهم عملکرد موفقي نداشته است
مازني با اشاره به عملکرد مجلس يازدهم گفت: به نظر من مجلس يازدهم عملکرد موفقي نداشته است، به صورت معمول هر دوره از مجلس يکسري قوانين را در دستور کار قرار داده‌اند و تصويب شده است. صدا و سيما هم که مکررا تصويب اين قوانين را به عنوان دستاورد مطرح مي‌کند؛ ولي حقيقت اين است که ما صداي مردم را از اين مجلس نشنيديم و اتفاق مهمي ‌را از اين مجلس مشاهده نکرديم.
وي همچنين به عملکرد دولت در حوزه سياست خارجي اشاره کرد و افزود: دولت در برقراري ارتباط با کشورهاي مختلف از جمله کشورهاي همسايه موفقيت‌هايي داشته، ولي بنظر مي‌رسد در اين دولت تخم مرغ‌هاي ديپلماسي در سبد بعضي از کشورها گذاشته مي‌شود و اين کشورها هر نوع رفتاري با کشور ما داشته باشند اين سبد همچنان پر از تخم‌مرغ مي‌شود، اما در برابر کشورهاي ديگر متفاوت است.
گويا با برخي کشورها
رودربايستي داريم
مازني با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌بايد به سياست نه شرقي، نه غربي برگردد و يا اگر فکر مي‌کند اوضاع دنيا تغيير کرده است با همه کشورها از موضع حکمت، عزت و مصلحت ارتباط برقرار کند گفت: اينطور نباشد که مردم احساس کنند که گويا با برخي کشورها رودربايستي داريم. وي همچنين به رفتار روسيه درباره جزاير سه گانه اشاره کرد و افزود: روس‌ها براي دومين بار در مورد جزاير سه گانه اين رفتار را انجام دادند، اين رفتار خلاف حکمت، عزت و مصلحت است و بايد دستگاه ديپلماسي ما با اين کشور اتمام حجت کند. مازني معتقد است دولت زماني مي‌تواند از موضع قدرت با کشورهاي قلدر برخورد کند که متکي به مردم باشد؛ اگر در داخل احساس کند همه مردم پشتيبانش هستند هيچ قدرت خارجي نمي‌تواند غلطي بکند.
ما در شرايط بحراني که نه ارتش داشتيم و نه نيروي مسلح منسجم کشور جنگ به ما تحميل شد، اما رزمندگان و مردم کاري کردند که ديگر کسي جرات نمي‌کند به ايران و ايراني نگاه تعرض داشته باشد.
کد مطلب: 209074
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *