۰
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
ناوگروه البرز از باب‌المندب عبور کرد

تنش گداخته در دريای سرخ

سطح تنش در درياي سرخ به شکل غيرقابل پيش‌بيني درحال افزايش است. روزنامه ديلي‌تلگراف به نقل از منابع آگاه مدعي شد که «براي مقابله با حمله عليه کشتيراني در مسيرهاي بين‌المللي»، انگليس به همراه آمريکا در حال طراحي نقشه حمله نظامي احتمالي عليه نيروهاي ارتش يمن است.
تنش گداخته در دريای سرخ
گروه بينالملل - مهدي يزدي: سطح تنش در درياي سرخ به شکل غيرقابل پيش‌بيني درحال افزايش است. روزنامه ديلي‌تلگراف به نقل از منابع آگاه مدعي شد که «براي مقابله با حمله عليه کشتيراني در مسيرهاي بين‌المللي»، انگليس به همراه آمريکا در حال طراحي نقشه حمله نظامي احتمالي عليه نيروهاي ارتش يمن است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،همزمان با تشديد تنش‌ها، ناوشکن البرز در قالب ناوگروه 94 نيروي دريايي ارتش، با عبور از تنگه باب‌المندب وارد درياي سرخ شد
ناوشکن البرز که در سال 1351 به ناوگان نيروي دريايي در بندرعباس ملحق شد در سال 1398 پس از تعميرات اساسي و نصب سيستم‌هاي جديد و فناورانه، مجدداً به ناوگان جنوب نيروي دريايي ارتش ملحق شد.
اين ناوشکن با هزار و 550 تن وزن، افزون بر 36 گره دريايي سرعت دارد. اين شناور با عمري بيش از 48 سال با صرف 45 هزار و 250 نفر ساعت‌کار مفيد، تعمير و نوسازي شده است.
«سامانه دفاع نقطه‌اي کمند» (دفاع نزديک دريايي) و سامانه کنترل آتش (FCS) در بخش مياني کشتي، سامانه کنترل آتش شامل مديريت کنترل آتش الکترواپتيکالي و يک سامانه توپي شکل (شبيه به سامانه‌هاي پدافند هوايي «سراج 1») و پرتابگر 12 تايي چف و فلر، از جمله ويژگي‌هاي ناوشکن البرز است. اين ناوشکن با شماره بدنه 72 از ناوهاي کلاس الوند به حساب مي‌آيد.
در جريان برگزاري رزمايش ولايت 94 در بهمن 1394، رزمناو آمريکايي يو.اس.اس مونتري با اخطار ناوشکن البرز، مجبور شد از محل رزمايش نيروي دريايي ارتش دور شود.
ناوگروه‌هاي ارتش از اوايل سال 1388، ماموريت خود را در آب‌هاي آزاد براي تأمين امنيت خطوط کشتي‌راني و مقابله با دزدان دريايي و مأموريت‌هاي ديگر آغاز کرده‌اند و ورود ناوشکن البرز به درياي سرخ هم در راستاي همين ماموريت‌ها به حساب مي‌آيد.
بلوف انگليسي
از طرف ديگر، «گرنت شپس» وزير دفاع بريتانيا در يادداشتي براي روزنامه ديلي‌تلگراف ادعا کرد که لندن در اقدام مستقيم عليه حوثي‌ها براي جلوگيري از حمله به کشتي‌ها ترديد نخواهد کرد. وي مدعي شد: حوثي‌ها نبايد دچار سوء‌تفاهم شوند زيرا ما آنها را در قبال تصرف و حملات به کشتي‌ها در درياي سرخ مسئول مي‌دانيم.
او درحالي اين ادعا را مطرح کرد که ارتش يمن طي هفته‌هاي گذشته در حمايت از مقاومت ملت فلسطين در نوار غزه چند کشتي صهيونيستي يا کشتي‌هاي عازم سرزمين‌هاي اشغالي را در درياي سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.
يکي از گزينه‌هاي مورد بررسي در وزارت دفاع انگليس، انتقال ناوچه لنکستر از منطقه خليج فارس به درياي سرخ براي پشتيباني ناو دايموند است.منابع دفاعي به ديلي تلگراف گفتند که گرچه جابجايي لنکستر «قريب الوقوع» نيست، اما اين کشتي در حالت «آماده باش» قرار دارد تا در صورت لزوم از عمليات آتي پشتيباني کند.
نيروهاي ارتش يمن متعهد شده‌اند تا زماني که رژيم اسرائيل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتي‌هاي اين رژيم يا کشتي‌هاي عازم سرزمين‌هاي اشغالي را در درياي سرخ ادامه خواهد داد.
آمريکا چندي پيش مدعي شد که يک ائتلافي دريايي براي مقابله با عمليات ارتش يمن در دريايي سرخ ايجاد کرده است؛ اما ديري نپاييد که فرانسه، اسپانيا و ايتاليا با تائيد خروج خود از اين ائتلاف، از تحويل کشتي‌هاي جنگي خود به فرماندهي ايالات متحده خودداري کردند.
انگليس هم که به گفته کارشناسان نظامي، از پس حفاظت نظامي از خود بر نمي‌آيد، در پي حمله آمريکا به سه قايق يمني، تلاش مذبوحانه‌اي را براي ترميم وجهه مخدوش خود انجام داده است. چندي پيش يک ژنرال ارشد آمريکايي به وزير دفاع انگليس گفته بود ارتش اين کشور ديگر به عنوان يک نيروي جنگي سطح بالا در نظر گرفته نمي‌شود.
اختلاف در واشنگتن
روزنامه نيويورک تايمز هم مي‌نويسد؛ در حالي‌ که «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا به دليل برخي ملاحظات سياسي و نظامي از مقابله مستقيم با نيروهاي مسلح يمن پرهيز مي‌کند، ‌پنتاگون در تلاش است تا کاخ سفيد را براي اجراي عمليات نظامي عليه ارتش يمن در درياي سرخ تحت فشار قرار دهد.
مقامات نظامي ايالات متحده طرح‌هايي را براي حمله به پايگاه‌هاي موشکي و پهپادي در يمن آماده کرده اند، اما دولت بايدن در استفاده از آنها ترديد دارد.
نيروهاي آمريکايي به سايت‌هاي پرتاب موشک و هواپيماهاي بدون سرنشين در سوريه و عراق حمله کرده است، اما به نظر مي رسد رئيس جمهوري ايالات متحده به حملات مشابه عليه پايگاه‌هاي نيروهاي ارتش يمن تمايلي ندارد.
نيويورک تايمز مي نويسد: يکي از مهمترين دلايل امتناع دولت آمريکا از حمله مستقيم به نيروهاي مسلح يمني اين است که چنين اقداماتي آتش‌بس ضعيف بين يمن و عربستان سعودي را به خطر مي اندازد. اين در حالي است که سعودي‌ها ديگر مايل به ادامه جنگ پرهزينه و بي نتيجه خود عليه يمن نيستند.
مقامات پنتاگون براي حمله به پايگاه‌هاي موشکي و پهپادي در يمن و برخي از تأسيسات نيروي مسلح اين کشور برنامه ريزي کرده اند. با اين حال کاخ سفيد نگراني‌هاي جدي در مورد گسترش جنگ در منطقه دارد و مي گويد که در حال حاضر اقدام جدي نمي کند.
دولت آمريکا در شرايط کنوني گردآوري نيروي دريايي بين‌المللي در درياي سرخ را بهترين راه براي منزوي کردن ارتش يمن مي داند و ادعا مي کند از اين طريق مي تواند تهديدات يمني‌ها را کاهش دهد.
اين در حالي است که تحليلگران سياسي يمن، اين تلاش آمريکا را بي‌اثر دانسته و تاکيد کرده اند تا زماني که رژيم اسرائيل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتي‌هاي اين رژيم يا کشتي‌هاي عازم سرزمين‌هاي اشغالي را در درياي سرخ ادامه خواهند داد.
کد مطلب: 209147
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *