۰
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۴

۷ مکان دیدنی در سبزوار که نباید از دست داد

شهر سبزوار واقع در استان خراسان، یکی از شهرهای مهم در تاریخ کشور ایران است. شهری با مردمانی دلیر که در زمان حمله مغول به ایران فداکاری‌های بسیاری را برای دفاع از خاک این سرزمین انجام داده‌اند. این شهر که روزی «سربداران» نام داشت، از گذشته تاکنون از نظر علمی و تجاری هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و میزبان دانشمندان و شاعران بزرگی بوده‌است.
۷ مکان دیدنی در سبزوار که نباید از دست داد

امروزه، سبزوار جزو شهرهایی است که اماکن تاریخی و گردشگری چشم‌نوازی دارد که آن را به یک مقصد جذاب برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده‌است. با ما همراه باشید تا در این مطلب شما را با جاهای دیدنی سبزوار آشنا کنیم.

 

آتشکده خانه دیو

آتشکده خانه دیو یادگاری دوران ساسانیان بوده که قدمتی نزدیک به ۲۰۰۰ سال دارد. یک بنای قدیمی که در کوهستان‌های شمال غربی شهر سبزوار در روستای فشتنق واقع شده‌است. آتشکده خانه دیو که روی قله‌ صخره‌ای قرار گرفته، یکی از چارتاقی‌های منفرد ایران بوده که شکلی به مانند یک چهار ضلعی متقارن دارد. بنایی با چشم‌اندازی عظیم که جلوه‌ زیبایی از شهر سبزوار را به نمایش می‌گذارد. نشانه‌های گذشت زمان را روی پایه‌ها، دیواره‌ و بخش گنبدی این آتشکده می‌توان دید که باعث تخریب بخش‌هایی از آن شده‌است.

۲. آبشار برغمد

آبشار فصلی برغمد یکی از جاهای دیدنی سبزوار بوده که در ۳۰ کیلومتری این شهر واقع شده‌است. فضایی زیبا و رویایی که تکه‌ای از طبیعت خشک و زیبای آن منطقه بوده که با انبوهی از درختان سرسبز ترکیب شده‌است. در امتداد آبشار برغمد دره‌ای قرار گرفته که با درختان گردو جلوه‌ تماشایی دارد. این آبشار که در روستای برغمد واقع شده، محل زندگی گونه‌های جانوری مختلفی هم است. برای رسیدن به محل دقیق آبشار باید مسیری ۳۰ دقیقه‌ای را کوهپیمایی کنید.

۳. خانه اسکویی

خانه اسکویی عمارتی تاریخی بوده که در میان یک باغی با مساحت ۱۰ هزارهکتار و در روستای آبارش واقع شده‌است. این خانه از دو طبقه تشکیل شده که یک طبقه‌ آن از بخش‌هایی مانند زیرزمین، هشتی، حوض‌خانه، آب‌انبار، بادگیرخانه و مطبخ و طبقه دیگر آن از فضاهایی همچون تالار ستون‌دار شرقی و شمالی، حجره‌های نشیمن و تالار پذیرایی تشکیل شده‌است. این باغ زیبا و چشم‌نواز که در چهار کیلومتری سبزوار قرار گرفته متعلق به خاندان اسکویی بوده و ساخت دوران قاجار است. عمارت اسکویی با آجرکاری، گچ‌بری‌های بخش‌هایی از ستون‌ها و نقاشی‌هایی روی گچ‌بری‌های حوضخانه به زیبایی تزئین شده‌است.

۴. مسجد جامع سبزوار

اماکن مذهبی مانند مساجد گوناگون هم از دیگر جاهای دیدنی سبزوار هستند که قدمتی دیرینه دارند. مسجد جامع سبزوار با مساحتی در حدود ۴۰۰۰ مترمربع متعلق به دوره سربداران است. مسجدی با نمایی از کاشی‌کاری خشتی زیبا و هفت‌رنگی که نمایان‌گر معماری قرن هشتم است.

مسجد جامع سبزوار از ایوان‌های قبله، رواق، صحن و شبستان تشکیل شده‌است. ایوان قبله در ضلع جنوبی این مسجد واقع شده که در بخش بالایی آن کتیبه‌ای از تاریخ ۱۲۹۲ هجری قمری قرار دارد. در طرفین این ایوان هم شبستان‌هایی با طاق ضربی بلند به همراه بنای ایوان جنوبی قرار گرفته‌است. در دالان بخش شرقی ایوان شمالی این بنا هم سنگ‌نوشته‌هایی به‌جا مانده از دوران صفوی دیده می‌شود که به دستور شاه طهماسب صفوی نوشته شده‌بود. مسجدی که هنر اسلامی هم در تزئینات آن دیده می‌شود.

۵. مصلی تاریخی سبزوار

مصلی تاریخی سبزوار در زمان سربداران ساخته شد. این مصلی، اولین مکان برپایی نماز جمعه در ایران است که در حال حاضر آن را موزه نماز می‌نامند. بنایی چهارطاق با سقفی گنبدی شکل و ایوانی بزرگ که در بخش جلویی آن قرار دارد. بنایی که با کاشی‌های معرق و تزئینات گچی چشم‌نواز خود شباهتی با معماری دوره صفویه داشته و قدمت آن به قرن هشتم بازمی‌گردد. در زمان سربداران، این مصلی یکی از مکان‌های موردعلاقه‌ بزرگان سربداران برای زندگی بود.

۶. کویر دوشاخ

کویر دوشاخ یکی از جاهای دیدنی سبزوار بوده که آن را کویر سبزوار هم می‌نامند. این کویر که در غرب شهر سبزوار واقع شده، طولی در حدود ۱۰۰ کیلومتر و عرضی به اندازه ۴۰ کیلومتر دارد. به دلیل ابعاد و اندازه و همچنین محل قرارگیری که از شرق تا غرب را دربرگفته، آن را کویر دوشاخ نامیدند. بخش اعظمی از این کویر را زمین و گنبدهای نمکی پوشانده و با وجود نبود هیچ پوشش گیاهی در مرکز آن، در نواحی اطراف گیاهانی مانند اشنان و گز روییده‌است. در این محل گونه‌های جانوری مختلفی مانند گربه وحشی و عقاب دشتی هم دیده می‌شود.

۷. روستای بلاش آباد

روستای بلاش آباد، یک منطقه ییلاقی بوده که در ۲۵ کیلومتری شهر سبزوار در میان کوهستان‌ها واقع شده‌است. روستایی با طبیعت زیبا، چشم‌نواز و آب‌وهوایی مطبوع در فصل تابستان که آن را به یک مقصد گردشگری و تفریحی بی‌نظیری تبدیل می‌کند. در فاصله‌ ۵۰۰ متری شمال این روستا دره‌ای قرار گرفته که به دلیل رویش انواع درختان زیبا، با نام سالن بهشت شناخته می‌شود. مسجد جامع، برج و مزار روستا از مکان‌های دیدنی روستای بلاش آباد سبزوار هستند. در نزدیکی این روستا هم رودخانه‌ای قرار گرفته که زیبایی این محل را دوچندان می‌کند.

سفری به سبزوار با فلای تودی

شهر سبزوار یکی از شهرهای مرکزی استان خراسان بوده که نقش مهمی در تاریخ این مرز و بوم دارد. شهری با اماکن تاریخی و گردشگری زیبا که آن را به مقصدی جذاب برای مسافرت تبدیل کرده‌است. مسجد جامع سبزوار، باغ و عمارت اسکویی، روستاها و ییلاقات زیبا و همچنین آتشکده‌های تاریخی مانند آتشکده خانه دیو نمونه‌هایی از جاهای دیدنی سبزوار هستند که جلوه‌های زیبایی از این شهر را به نمایش می‌گذارند. برای سفر به سبزوار می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کرده و با خرید بلیط قطار و هواپیما و همچنین رزرو هتل، با آسودگی خیال به این شهر زیبا سفر کنید.

کد مطلب: 209390
برچسب ها: سبزوار گردشگری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *