۰
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۲

تولید محصولات ویژه در فولاد مبارکه ۳۰ درصد افزایش یافت

بررسی راهکارها و چالش‌های تولید محصولات ویژه در شرکت فولاد مبارکه که باعث افزایش ۳۰ درصدی در تولید این محصولات گردیده و تأثیرات آن بر رقابت‌پذیری و عملکرد شرکت.
تولید محصولات ویژه در فولاد مبارکه ۳۰ درصد افزایش یافت

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد: در ۹ ماه ابتدای سال جاری، علاوه بر دستیابی به تولید ۱۰۱ درصد از برنامه تولید آهن اسفنجی و ۱۰۶ و ۱۰۸ درصد از برنامه تولید تختال و کلاف گرم، ما موفق به تولید ۲ میلیون و ۵۵ هزار تن محصولات ویژه شدیم. این عملکرد، علاوه بر دستیابی به هدف ۱۱۱ درصدی برنامه، نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد ۳۰ درصد همراه بوده است. کارخانه فولاد مبارکه انواع ورق از جمله: ورق های سیاه، گالوانیزه، قلع اندود، آجدار و... را تولید می کند.
 

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، اظهار کرد که در دو سال گذشته، یکی از پنج راهبرد اصلی و پیشران‌های استراتژیک در نظام ارزش‌آفرین این شرکت، حداکثر بهره‌برداری و اقتصادی کردن از ظرفیت‌های تولیدی فعالیت می‌کند. این استراتژی با تاکید بر تولیدمحصولات فولادی ویژه به منظور تحقق بهره‌وری حداکثری و افزایش ارزش افزوده در تولید، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل در نظام ارزش‌آفرینشرکت مطرح شده است.

وی تصریح کرد: اگرچه نواحی تولیدی شرکت در حال حاضر به سقف ظرفیت اسمی خود رسیده یا حتی برخی از آن‌ها از ظرفیت اسمیخود عبور کرده‌اند، اما هنوز امکان بهره‌گیری از افزایش بهره‌وری و بهره‌مندی بهتر از تجهیزات و خطوط تولید موجود وجود دارد. این افزایشدر ظرفیت به ارتقاء کیفیت محصولات و تولید محصولات ویژه منجر می‌شود، که این محصولات توانمندی افزوده به سازمان و کشور را فراهم می‌کنند. این محصولات ویژه با ارزش‌افزوده بیشتر، به‌طور مستقیم به رشد و توسعه اقتصادی سازمان و کشور کمک می‌کنند.

سلیمی اظهار کرد: در ادبیات فنی شرکت فولاد مبارکه، واژه "کیفیت" به چندین جنبه مختلف اشاره دارد. در قسمت اول، تولیدانواع گریدها باید به‌طور هماهنگ با استانداردهای جهانی صورت گیردو به سمت کیفیت ۱۰۰ درصدی نزدیک شود. در این حوزه، بسیاری از گریدهای در حال تولید به میزان کیفیت ۹۸ تا ۹۹ درصدی تصدیقمی‌شوند. در قسمت دوم این رویکرد، فولاد مبارکه به توسعه سبد محصولات خود می‌پردازد. به عبارت دیگر، با توجه به تحلیل بازار، سبد محصولات خود را گسترش می‌دهد و قصد دارد گریدهای جدیدی که در حال حاضر وارداتی هستند را داخل کشور تولید کند. در این فرآیند، محصولات تولیدشده مکرراً آزمایش و ارزیابی می‌شوند و تا زمانی که رضایتکامل مشتری حاصل نشده باشد، به بهبود کیفیت گریدهای جدید ادامه داده می‌شود. در مسیر توسعه سبد محصولات، تولید گریدهای ویژهبه‌صورت انبوه نیز در دستور کار قرار دارد؛ محصولاتی که قبلاً به‌صورت آزمایشی و تجاری تولید شده‌اند، اما به‌دلیل محدودیت‌های تناژ، به اندازه تجاری عرضه نشده‌اند.

به‌عنوان مثال، می‌توان به گریدهای مختلف محصولات در حوزه تولیدلوله‌های انتقال آب اشاره نمود. این گریدها در حال حاضر در ۳ یا ۴ پروژه بزرگ کشور، ازجمله پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی، به‌کار گرفته می‌شوند. همچنین، گریدهای مرتبط با تولید ورق‌های موردنیازبرای لوله‌های انتقال نفت و گاز ترش ارزش‌افزوده زیادی دارند و در چند مرحله مختلف، به‌خصوص برای پروژه ملی انتقال نفت گوره به جاسک در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، تولید شده‌اند. بنابراین، تصمیم‌گیرندگان در فولاد مبارکه با اراده‌ی قاطع، قصد دارند تا تولید انبوه این‌گونه ورق‌هایبسیار خاص و با ارزش‌افزوده بالا را به‌عنوان یک هدف اساسی دنبال کنند. مهمترین نکته در این زمینه این است که امروزه کشور ما به‌هیچ‌وجهنیازی به واردات این نوع محصولات ندارد.

 

در ادامه، وی اظهار کرد: در سال گذشته، در شرکت فولاد مبارکه ۱۴ گریدجدید تولید شد و در سال جاری نیز تا اوایل دی‌ماه، ۸ گرید جدید به بازار عرضه شده است. بر اساس برنامه‌ریزی، هدف ما این است که تا پایان سال، تعداد گریدهای تولیدی را نسبت به سال گذشته افزایش دادهو در طی دو سال به تولید ۲۰ گرید متنوع و با کیفیت برسیم.

به گفته معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، این شرکت در مرحله سوم از برنامه خود، به منظور افزایش ارزش‌افزوده، کاهش ضایعات و افزایشراندمان، هدف‌گذاری نموده است. در گام اول، تمرکز بر تحقق ظرفیت‌هایکمی شرکت بوده و از این پس، با تمرکز بر ارتقای کیفیت محصولات،اقدام به افزایش بهره‌وری در زمینه کیفیت و راندمان محصولات خود می‌نماید. این اقدامات به منظور کاهش ضایعات و ارتقاء کیفیتمحصولات، ارزش‌افزوده قابل توجهی برای سازمان و ذی‌نفعان فراهم می‌آورد. همچنین، ارتقاء کیفیت تأثیر مستقیمی بر کاهش قیمت تمام‌شده محصولات نیز دارد.

وی بیان کرد: فولاد مبارکه به‌دنبال انتقال برخی از گریدهای قبلی به تولیدکنندگانی است که به‌تازگی به عرصه فولادسازی کشور وارد شده‌اند. این اقدام به منظور تمرکز بر تولید گریدهای خاص‌تری است که در دنیاکشورهای کمتری توانایی تولید آن‌ها را دارند.

سلیمی با تأکید بر اهمیت راهبردهای فعّال و دائمی در شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: مسئولان بلندپایه که به این شرکت سفر کرده و به صورت مستقیم با عملکرد و راهبردهای آن آشنا شده‌اند، به قوت و اهمیتالگوبرداری از تجربیات فولاد مبارکه در بسیاری از حوزه‌ها تأکید نمودهو توصیه کرده‌اند. به‌عنوان مثال، رویکرد این شرکت در زمینه افزایشکیفیت و کاهش ضایعات به عنوان یک الگوی موفق به سایر سازمان‌ها نیز توصیه شده و این اقدامات مورد تحسین قرار گرفته است. ایناظهارات نشان می‌دهد که فولاد مبارکه در ایجاد تغییرات مثبت در زمینه‌های مختلف از جمله توجه به کیفیت، کاهش ضایعات،خودتأمینی انرژی، بهره‌گیری بهینه از منابع آب، تولید محصولات ویژه،ایفای نقش حداکثری در تولید ناخالص ملی و برعهده‌گیری از مسئولیت‌های اجتماعی، در صدر پیشتازان و رهبران صنعت قرار دارد.

وی اظهار داشت: امروز، شرکت فولاد مبارکه توانایی تولید بسیاری از محصولاتی که سابقاً با خروج ارز از کشور وارد می‌شدند را داراست. ایندستاورد نتیجه زحمات کارکنان، شرکت‌های سازنده داخلی و مراکز علمیتحقیقاتی است که در سطح بالا به اجرای راهبردها همکاری کرده‌اند. ویافزود: باید به‌یاد داشت که در گذشته مجبور بودیم فولادهای زنگ‌نزن را از خارج از کشور وارد کنیم؛ اما اکنون در فولاد مبارکه با استفاده از تجهیزات موجود و با اعتماد به دانش فنی همکاران و عوامل یادشده، موفق به تولید فولادهای موردنیاز برای ورق زنگ‌نزن و ورق‌های دوفازی در داخل کشور شده‌ایم. امیدواریم با راه‌اندازی خط نورد گرم شماره ۲، تولیدانبوه این‌گونه ورق‌ها نیز آغاز گردد.

در پایان سخنان خود، اعلام کرد که در طی سه سال آینده، فولاد مبارکه قصد دارد تولید بسیاری از محصولات خاص و وارداتی دیگر را اجراییکند.

کد مطلب: 209456
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *