۰
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۸

اولین مصاحبه بن علی پس از فرار

رئیس جمهور تونس گفت قصد نداشتم برای همیشه در خارج از کشورم باقی بمانم.
به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آلمان،"زین العابدین بن علی" رئیس جمهور مخلوع تونس که هم اکنون در عربستان سعودی به سر می برد در نخستین مصاحبه مطبوعاتی اش گفت که قصد نداشت به طور کامل از تونس خارج شود و دستوری هم برای شلیک به سمت شرکت کنندگان در تظاهرات صادر نکرد.
بن علی پس از ۲۳ سال ریاست جمهوری در تونس، در پی اعتراضات گسترده مجبور به ترک کشور و فرار به عربستان سعودی شد. اعتراضات در تونس ، سلسله انقلاب هایی را آغاز کرد که به دیگر کشورهای عربی منتقل شد و بهار عربی نام گرفت.
بن علی در مصاحبه با سایت فرانسوی زبان "تونسی سیرکیه" گفت: تنها پس از اینکه قانع شدم که زندگی من و اعضای خانواده ام در خطر قرار دارد و تضمینی برای حفاظت از آنها وجود ندارد تونس را ترک کردم. من قصد نداشتم کشور را ترک کنم و می خواستم برای ارائه چهارمین سخنرانی ام به تونس برگردم.
وی افزود: بدون دارو و عینکم، تونس را ترک کردم. امیدوارم بودم که پس از رسیدن به عربستان سعودی، به تونس برگردم اما هواپیما بدون اطلاع من، از جده به سمت تونس برگشت ولی من در فرودگاه جده منتظر برگشت بودم.
بن علی گفت: تنها پس از آنکه گزارش هایی دریافت کردم که نشان می داد تروریست هایی به مراکز پلیس و ارتش حمله کرده اند دستور دادم نیروهای مسلح می توانند از اسلحه خود برای دفاع مشروع استفاده کنند. آماده هستم از خود در برابر به همه اتهامات علیه خود در دادگاه مستقل دفاع کنم.
وی افزود: قصد داشتم در روز ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ بعد از بازگشت از عربستان سعودی در ساعت هشت شب در حالی که لباس نظامی بر تن داشته باشم، سخنرانی کنم. قصد داشتم به مردم اعلام کنم که کشور در خطر است و گروه های تروریستی از اروپا آمده اند و شماری از آنها را دستگیر کرده ایم. گروه های پنهان تروریستی، بیدار شده اند و به ما از سوی یک کشور عربی و یک کشور غربی، خیانت شده است.
بن علی ادامه داد: در سخنرانی چهارم قصد داشتم از تاسیس کابینه وحدت ملی به ریاست وزیر خارجه وقت و با مشارکت تعدادی از احزاب مخالف و شخصیت های اسلامگرای داخلی خبر بدهم.
قرار بود این کابینه به مدت یک سال فعالیت کند که ماموریت آن آماده سازی برگزاری انتخابات پارلمانی جدید است تا همزمان با انتخابات جدید، اعلام بازنشستگی کرده و از فعالیت های سیاسی کناره گیری کنم.


نام:

ایمیل:
کد مطلب: 21102
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *