۰
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۶

دتکتور گاز یا گس دتکتور

شرکت آداک فرآیند سپهر یک شرکت پیشرو در زمینه واردات صنعت ابزار دقیق در ایران است و با تعهدی که به ارائه خدمات با کیفیت و محصولات برتر دارد، به یک نام قابل اعتماد در عرصه تجهیزات ابزار دقیق تبدیل شده است.
دتکتور گاز یا گس دتکتور
دتکتور گاز Gas detector، یک دستگاه بسیار کاربردی در زمینه تشخیص غلظت گازهای مختلف. از این تجهیز معمولا برای شناسایی گازهای سمی و قابل اشتعال استفاده می‌کنند و پس از شناسایی آن‌ها این دستگاه‌ها شروع به هشدار دادن می‌کنند. نحوه کار کردن این دستگاه، به این صورت است که، وقتی غلظت گاز به سطح بالا و خطرناکی برسد؛ دتکتور گاز به شکل صوتی( سیگنال زنگ) و یا تصویری( صفحه‌های LED) شروع به هشدار دادن می‌کنند؛ تا افرادی که در محل حضور دارند متوجه شوند و اقدامات لازم را انجام دهند. شرکت آداک فرآیند سپهر یکی از شرکت‌های پیشتاز در زمینه واردات ابزار دقیق در ایران است. ما در این مقاله‌ای که متعلق به شرکت آداک فرآیند سپهر است به معرفی دستگاه دتکتور گاز می‌پردازیم و تمامی اطلاعات لازم درباره این دستگاه را به شما می‌دهیم.

از ضروری ترین دتکتور های گاز می‌توان به دتکتور گاز هیدرون که در پتروشیمی، صنایع دفاعی، صنایع غذایی، متالوژی و جوشکاری، صنعت کشاورژی و تولید کود، اشاره کرد.

نحوه عملکرد دستگاه دتکتور گاز

نحوه عملکرد این دستگاه معمولا وابسته به نوع و مدل دستگاه‌ها است و ممکن است بر اساس این ویژگی‌ها عملکردشان با هم متفاوت باشند. اما دستگاه دتکتور گاز به طور کلی به دو روش زیر عمل می‌کند:

1.روش شیمیایی:

دستگاه دتکتور گاز دارای یک سنسور شیمیایی می‌باشد که این سنسور با گازهای خاص واکنش نشان می‌دهد. وقتی گاز مورد نظر را وارد دستگاه می‌کنید، یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد و این واکنش مسبب تغییر در جریان الکتریکی دستگاه می‌شود. بعد از این مراحل دتکتور گاز تحلیل می‌کند که آیا غلظت گاز به حد بالا خطرناک است یا خیر. این روش یکی از روش‌های معمول در نحوه عملکرد دستگاه دتکتور گاز می‌باشد.

2. روش های دیگر:

 همچنین دتکتور گاز دارای یک سنسور حساس است که با تغییر در خواص الکتریکی مواد در حضور گازها واکنش نشان می‌دهد. هنگامی که گاز مورد نظر وارد دستگاه می‌شود، جریان الکتریکی در سنسور موجود در دستگاه تغییر می‌کند و دتکتور گاز با تحلیل این تغییرها، غلظت گاز را تشخیص می‌دهد.

بعد از این مرحله یعنی تشخیص وجود گاز خطرناک یا سمی، دستگاه دتکتور گاز با استفاده از سیگنال‌های صوتی یا سیگنال‌های نوری خود، اعلام خطر یا هشدار می‌‌کند.

انواع دستگاه دتکتور گاز

دستگاه‌های دتکتور گاز انواع زیادی دارد و بسته به نوع گازهایی که قرار است شناسایی کنید، متفاوت است. اکنون به بررسی انواعی از دستگاه‌های دتکتور گاز می‌پردازیم:

1.دتکتور گاز کربن منوکسید (co):

دستگاه دتکتور منوکسید کربن معمولا برای تشخیص و شناسایی سطوح خطرناک اکسید کربن (co) استفاده می‌شود. این گاز، گازی بی‌رنگ و بی‌بو است و بسیار خطرناک است به همین دلیل این نوع دستگاه دتکتور گاز حساسیت بالا و زیادی دارد و معمولا در اتاق‌های بخش‌های خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. دتکتور گاز خلاء: 

این نوع دستگاه برای تشخیص و شناسایی نشتی گاز خلاء دردستگاه و سیستم‌های خنک کننده به کار می‌رود. غلظت بالای گاز خلاء، خطر بسیار بالایی برای انسان‌ها دارد و استفاده از این دستگاه برای جلوگیری از خطرات مرتبط با گاز خلاء بسیار کاربردی است.  

3. دتکتور گاز قابل اشتعال: 

این دستگاه معمولا برای تشخیص گازهای قابل اشتعال و خطرناک مانند متان، بوتان، پروپان و گاز طبیعی استفاده می‌شود. از این نوع دتکتور گاز به طور معمول در مکان‌هایی که احتمال نشتی این نوع گازها وجود دارد مانند آشپزخانه‌ها، انبارها و وسایل گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4. دتکتور گاز سمی:

این دستگاه دتکتور گاز اصولا برای تشخیص گازهای سمی مانند دتکتور آمونیاک، دی اکسید کربن، گاز‌های متیلن کلراید، کلر و سولفید هیدروژن استفاده می‌شود. از این دستگاه در محیط‌های صنعتی و آزمایشگاهی استفاده می‌کنند.

البته توجه داشته باشید که برای هر نوع گاز و محیط مشخص، دستگاه‌های دتکتور گاز مخصوصی است. توصیه می‌کنیم برای استفاده از این دستگاه‌ها به مشاوران متخصص تیم آداک فرآیند سپهر مراجعه کنید.

کاربرد دتکتور گاز 

دستگاه دتکتور گاز برای شناسایی و تشخیص گازها استفاده می‌شود. اکنون ما به معرفی برخی از کاربرد این دستگاه می‌پردازیم:

1.امنیت خانگی:

معمولا از دستگاه‌های دتکتور گاز برای تشخیص گازهای سمی، قابل اشتعال و CO در مکان‌هایی مانند اتاق خواب، آشپزخانه و سایر فضاهای خانه مورد به کار می‌گیرند و استفاده می‌کنند. این کار برای جلوگیری از خطر سمی شدن یا انفجار ناشی از نشتی گاز بسیار ضروری و مهم است.

2. ایمنی محیط‌های تجاری:

همانطور که مشخص است در اماکن تجاری هم از دستگاه دتکتور گاز استفاده می‌کنند. از این دستگاه‌ها می‌توانید در فروشگاه‌ها، دفاتر اداری، کارخانه‌ها و انواع محیط‌های تجاری استفاده کنید تا از خطرات احتمالی مربوط به نشتی و انفجار گازها جلوگیری کنید.

3. صنعتی و صنعت نفت و گاز:

همچنین استفاده از دستگاه‌های دتکتور گاز در صنایع مختلفی مانند نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های شیمیایی و غیره بسیار ضروری است. این دستگاه‌ها اصولا به شناسایی و هشدار دادن در مورد انواع نشتی گاز به کارکنان در معرض خطر کمک می‌کنند.

4. صنعت دریایی:

در صنعت دریایی نیز از دستگاه  دتکتور گاز برای ایمنی کشتی‌ها، نفتکش‌ها و بقیه سازمان‌های دریایی استفاده می‌کنند. از این دستگاه‌ها برای شناسایی و اطلاع رسانی در مورد هر نوع نشتی گاز در محیط دریا استفاده می‌شود.

به بیان دیگر، از دستگاه‌های دتکتور گاز در هر محیطی که نیاز به شناسایی نشتی گازها و افزایش ایمنی افراد باشد، استفاده می‌شوند.

مزایا و ویژگی‌های دستگاه دتکتور گاز

دستگاه دتکتور گاز دارای مزایا و ویژگی‌های زیادی است که ما در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

1.شناسایی زودهنگام:

این دستگاه‌ها توانایی این را دارند که نشتی گازها را خیلی سریع و زودهنگام شناسایی کنند. این ویژگی به افراد این امکان را می‌دهد تا در صورت بروز نشتی گاز، بلافاصله اقدام به جلوگیری از خطرات بیشتر کنند.

2. حفاظت از جان و مال:

استفاده کردن از دستگاه دتکتور گاز می‌تواند تاثیر بالایی در حفظ جان و اموال افراد داشته باشد. این دستگاه با تشخیص نشتی گازها، خطر انفجار، آتش سوزی و غیره می‌‍تواند خیلی سریع به افراد هشدار دهد تا کارکنان بتوانند از بروز خطر جلوگیری کنند.  

3. افزایش ایمنی:

استفاده از دستگاه دتکتور گاز قاعدتا باعث افزایش سطح ایمنی در شرکت‌ها، کارخانه‌جات و همچنین منازل و زندگی روزمره می‌شود. این دستگاه با تشخیص زودهنگام مشکلات گازها، باعث می‌شود تا اقدامات برای حفظ ایمنی سریع‌تر انجام شود و خطرات کاهش پیدا کنند.  

5. قابلیت نصب و استفاده آسان:

 بسیاری از دستگاه‌های دتکتور گاز قابلیت نصب و راه‌اندازی آسانی دارند و این ویژگی به افراد این امکان را می‌دهد تا خودشان به سادگی و خیلی راحت این دستگاه‌ را نصب و استفاده کنند.

6. هشداردهنده‌های مختلف:

دستگاه‌های دتکتور گاز می‌توانند بسته به نوع گاز شناسایی شده، به‌صورت صوتی و یا از طریق واحدهای هشداردهنده دیگر، به افراد هشدار دهند. با توجه به این ویژگی حتی اگر افراد در محل حضور نداشته باشند نیز به آن‌ها هشدار داده می‌شود.

7. مقرون به صرفه:

با وجود تمام این مزایا و ویژگی‌ها دستگاه دتکتور گاز هزینه نسبتا پایینی دارد و شما می‌توانید به راحتی این دستگاه را خریداری نمایید تا از خطرات جدی و تلفات بزرگی که ممکن است رخ دهد جلوگیری کنید.

معایب دستگاه دتکتور گاز

دستگاه‌های دتکتور گاز هرچند که دارای مزایا و ویژگی‌های زیادی هستند، معایبی نیز دارند که ما آن‌ها را برای شما ذکر می‌کنیم:

1.نیاز به تعویض باتری:

خیلی از دستگاه‌های دتکتور گاز برای کار کردن نیاز به باتری دارند و این به این معنی است که این باتری‌ها باید هر چند مدت یک بار تعویض شوند. این مورد ممکن است برای یک سری از کاربران اذیت کننده باشد.

2. احتمال وقوع خطا:

این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه‌ها، ممکن است گاهی دچار خطا شود. ممکن است خطای دستگاه دتکتور گاز منجر به اشتباه هشدار دادن یا عدم اعلام نشتی گازها شود.

3. تمیزکاری سنسور:

دستگاه‌های دتکتور گاز برای عملکرد بهتر خود نیاز دارند به شکل کاملا تمیز و منظم نگهداری شوند. گرد و غبار و کثیفی‌ها ممکن است بر روی عملکرد این دستگاه‌ها تاثیر بگذارند.  برای سنسورهای دارای فناوری مادون قرمز حتما این مورد را رعایت کنید.

4. هزینه نصب و تعمیر:

نصب و تعمیر کردن دستگاه دتکتور گاز ممکن است هزینه‌ی اضافی و بالایی داشته باشد. این هزینه‌ها شامل نصب فیزیکی دستگاه، تعویض باتری و تعمیرات دوره‌ای می‌باشد.

5. کالیبراسیون:

دستگاه دتکتور گاز برای انجام وظایف خود نیازمند به تعمیر و نگهداری است . شما باید هر چند مدت گس دتکتور را بازرسی و کالیبره کنید، زیرا اگر این عمل صورت نگیرد ممکن است دستگاه بعضی از نشی گازها را شناسایی نکند.

با وجود تمام این معایب، دستگاه دتکتور گاز دارای مزایا و ویژگی‌های بیشتری می‌باشد و پیشنهاد می‌کنیم از این دستگاه برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خطرات گازها استفاده کنید.

شما می‌توانید دستگاه دتکتور گاز را به راحتی و با قیمت خیلی مناسب از شرکت آداک فرآیند سپهر تهیه نمایید. شرکت آداک فرآیند سپهر یک شرکت پیشرو در زمینه واردات صنعت ابزار دقیق در ایران است. شرکت ما با تعهدی که به ارائه خدمات با کیفیت و محصولات برتر دارد، به یک نام قابل اعتماد در عرصه تجهیزات ابزار دقیق تبدیل شده است. یکی از ویژگی‌های شرکت آداک فرآیند سپهر به دلیل دسترسی به بازارهای جهانی و ارتباط مستقیم با شرکت‌های سازنده معتبر اروپایی باعث شده تا این شرکت به یک مرجع قابل اعتماد برای خرید کالاها و ابزارآلات کمیاب و یا حتی نایاب با قیمت مناسبی تبدیل شده است. علاوه بر این شرکت ما دارای مشاوران باتجربه و متخصصی است که به شما در مشاوره می‌دهند و باعث رضایتمندی مشتریان خود شده‌اند. شرکت آداک فرآیند سپهر علاوه بر تمام ویژگی‌ها دارای خلاقیت، تسلط به صنعت و تجربه عملی دارد تا بتواند رضایت‌مندی شما مشتریان عزیز را جلب کند.

آداک فرایند سپهر نماینده رسمی دتکتورهای گازی برند prosense پروسنس در ایران با خدمات پس از فروش

کد مطلب: 211106
برچسب ها: گاز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *