۰
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۹

انواع اصطلاحات بورسی و بازارهای مالی که باید بدانید

فعالیت در بازار بورس مانند هر زمینه دیگری نیاز به آشنایی با اصطلاحات خاص آن را دارد و شناخت اصطلاحات بورسی به شما برای فعالیتی هدفمند و سودآور در این بازار کمک می‌کند.
انواع اصطلاحات بورسی و بازارهای مالی که باید بدانید

تسلط به اصطلاحات بورسی؛ ضرورتی برای موفقیت در بازار

اگر از جمله افراد تازه‌کار بازار بورس باشید ممکن است با شنیدن برخی اصطلاحات سردرگم شوید. فعالیت در بازار بورس مانند هر زمینه دیگری نیاز به آشنایی با اصطلاحات خاص آن را دارد و بدون شناخت کاربردهای آن‌ها تسلط به موضوعات معامله‌گری به کندی طی می‌شود. از سوی دیگر شناخت اصطلاحات بورسی به شما برای فعالیتی هدفمند و سودآور در این بازار کمک می‌کند.

انواع اصطلاحات بورسی؛ ساده، پرکاربرد و مهم

طیف متنوعی از انواع اصطلاحات بازارهای مالی وجود دارند که فعالان بازار سرمایه یا تریدرهای بازارهای مالی باید آن‌ها را بشناسند. این موضوع در کنار ارتقای مهارت‌های معامله‌گری و کار بر روی روانشناسی، موفقیت شغلی شما در بازارهای مالی را تضمین می‌کند و تسلط بیشتری را بر فرآیندهای مالی به وجود می‌آورد. شما می‌توانید برای این که تسلط کاملی در تکنیک‌های مختلف معامله‌گری به دست بیاورید، از طریق لینک زیر از مقالات معتبر استفاده کنید:

https://www.bourseiness.com/

بسیاری از فعالان مبتدی بازار سرمایه به دلیل عدم شناخت نسبت به اصطلاحات بازارهای مالی، در ابتدا با شنیدن برخی از این اصطلاحات ناامید می‌شوند و مسیر آموزشی خود را رها می‌کنند. درصورتی‌که اصطلاحات بورسی با وجود تعداد زیادشان، بسیار ساده هستند و به راحتی در ذهن تثبیت می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین انواع اصطلاحات بورسی اشاره می‌کنیم.

همت؛ اصطلاح پرکاربرد در بازار بورس

در میان انواع اصطلاحات بازارهای مالی، همت اصطلاحی است که فقط در بازار بورس ایران به کار می‌رود. این واژه مخفف هزار میلیارد تومان است و به‌صورت اختصاری نوشته می‌شود. به عبارت‌ بهتر اگر سهام یک دارایی در بورس 70 هزار میلیارد تومان باشد، برای راحت‌تر بیان کردن آن از عبارت 70 همت استفاده می‌کنند. شما می‌توانید برای اطلاع بیشتر در این زمینه، به مقاله صفحه واحد پول همت چیست در سایت بورسینس سری بزنید.

سبد سرمایه (Portfolio)

به مجموعه سهامی که هر سرمایه‌گذار در بازار بورس خریداری می‌کنید، پورتفوی گفته می‌شود. زمانی که شما به‌عنوان یک فعال بازار سرمایه سهام مختلفی را خریداری می‌کنید، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده و تنوع دارایی‌های خود را افزایش می‌دهید.


شاخص بورس

عددی که وضعیت بورس را به‌طورکلی نشان می‌دهد، شاخص بورس است. با استفاده از این عدد فعالان بازار سرمایه می‌توانند روند نزولی یا صعودی بازار را تشخیص دهند. البته سه نوع شاخص بورس متفاوت وجود دارند که هر یک از آن‌ها دارای کاربردهای مختلفی هستند.

این شاخص‌ها عبارت‌اند از:

شاخص کل بورس (TEDPIX): میزان سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده و سود آن‌ها را نشان می‌دهد. نکته مهم در این شاخص تغییرات مداوم است که میانگین بازدهی بورس در مدت‌زمان مشخص از طریق آن مشخص می‌شود

شاخص قیمت: سیر عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار به وسیله این شاخص نشان داده می‌شود

شاخص 50 شرکت برتر: بر اساس پروتکل‌های موجود در بازار سرمایه، بورس در هر سه ماه یک‌بار، لیستی از پنجاه شرکت برتر را بر مبنای میزان نقدشوندگی سهام آن‌ها منتشر می‌کند که شاخص 50 شرکت برتر نام دارد

عرضه و تقاضا

زمانی که تولیدکننده محصول یا خدمات خود را با قیمتی مشخصی برای فروش لیست می‌کند، به آن تقاضا می‌گویند. این مفهوم در واقع آورده بازار را نشان می‌دهد. از سوی دیگر وقتی خریداران مایل به خرید محصول یا خدماتی باشند، در واقع تقاضا برای آن‌ها افزایش می‌یابد. این دو نوع اصطلاحات بورسی در تعیین قیمت هر کالا یا خدمات در بازار بورس نقشی مهم بر عهده دارند.

حجم معاملات؛ اصطلاحی مهم در بازار بورس

به تعداد سهام معامله‌شده بر روی یک نماد مشخص در یک بازه زمانی، حجم معاملات گفته می‌شود. این حجم در روز، هفته و ماه قابل اندازه‌گیری است. برای تعیین تعداد سهام معامله‌شده کل نمادهای موجود در بازار نیز از اصطلاح حجم معاملات استفاده می‌کنند. این مفهوم در شاخص بورس، سهام خاص و شاخص صنعت کاملا قابل بررسی است.

نماد معاملاتی

سهام مانند انسان‌ها در بازار سرمایه اسم دارند. با این تفاوت که به جای نوشتن نام کامل آن‌ها، از نمادی اختصاصی برای معرفی‌شان استفاده می‌کنند. نماد معاملاتی موجود در بورس ترکیبی از اسم شرکت و نوع دسته‌بندی و فعالیت آن مجموعه است. به‌عنوان مثال نماد معاملاتی بانک‌ها و موسسات اعتباری فعال در بورس، با حرف "واو" شروع می‌شود.

اصطلاح کارگزاری بورس

در میان انواع اصطلاحات بورسی حتما با کارگزاری بورس روبه‌رو بوده‌اید. کارگزاری‌ها واسطه‌ای بین بورس و افراد حاضر در این بازار هستند که فرایند معامله‌گری آن‌ها را تسهیل می‌کنند. طبق قانون هیچ‌ فردی اجازه خریدوفروش سهام در بازار سرمایه به‌صورت مستقیم را ندارند و باید از خدمات کارگزاری‌ها استفاده کند.

 

دامنه نوسان قیمت

به حدود سقف و کف قیمت در بازار بورس دامنه نوسان قیمت گفته می‌شود که هر کدام از سهام در یک روز معاملاتی می‌توانند داشته باشند. این اصطلاح بورسی‌ به‌عنوان یکی از ابزارهای نهادهای ناظر بر بازار بورس به کار می‌رود و با کمک آن از هیجانات غیر منطقی این بازار جلوگیری می‌کنند. به‌طورکلی دامنه نوسان قیمت سهام برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بین 2- تا 6+ درصد تعریف شده است.

بازار گاوی و بازار خرسی؛ پرکاربردترین اصطلاحات بازارهای مالی

فارکس و کریپتو اصطلاحات مشترکی با بازار بورس ایران دارند. یکی از این اصلاحات بازارهای گاوی و خرسی است. برای نشان دادن صعودی یا نزولی بودن قیمت سهام در بازار سرمایه از اصطلاح بورسی بازار گاوی استفاده می‌کنند. به این معنا بازار روند رو به رشدی دارد.

در مقابل بازار خرسی برای معرفی روندهای نزولی بازار بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت این نام‌گذاری نیز به روش جنگیدن این دو حیوان وابسته است که گاو برای حمله شاخ‌های خود را به طرف بالا می‌گیرد و خرس در مقابله با دشمن پنجه‌های خود را به سمت پایین می‌گیرد.

ارزش دفتری؛ اصطلاحی با کاربرد بالا

اگر بدهی‌های یک شرکت بورسی را از ارزش کل دارایی‌های آن کم کنید، ارزش دفتری به دست می‌آید. این ارزش بر مبنای هر سهم بیان می‌شود و برای مقایسه دو شرکت فعال در یک صنعت مشابه بسیار کاربرد دارد. برای ثبت در ترازنامه دانستن مقدار ارزش دفتری الزامی است.

ارزش ذاتی؛ از پایه‌های مهم در تحلیل تکنیکال

ارزش ذاتی اصطلاحی است که بر اساس قدرت سودآوری و کیفیت کسب سود سهام تعیین می‌شود. این ارزش با ارزیابی پتانسیل رشد، نرخ راندمان سرمایه‌گذاری و صورت‌های مالی شرکت به دست می‌آید. بسیاری از تحلیل‌گران بازار سرمایه با استفاده از ارزش ذاتی سهام اقدام به خریدوفروش سهام می‌کنند. معمولا اگر ارزش ذاتی سهام از قیمت عرضه‌شده در بازار بیشتر باشد، می‌توان از سودآور بودن آن مطمئن بود.

ارزش اسمی

یکی دیگر از اصطلاحات بورسی پرکاربرد در بازار سرمایه، ارزش اسمی است. این ارزش در واقع قیمتی است که در روز احداث شرکت، برای هر برگه سهام عادی آن قیمت‌گذاری می‌شود. با استفاده از حاصل‌ضرب ارزش اسمی هر سهم یک شرکت در تعداد سهام منتشرشده، می‌توان میزان سرمایه قانونی شرکت را به دست آورد.

کندل؛ شمع‌های روشن بازار سرمایه

کندل یا کندل استیک (Candlestick) در لغت به معنای شمعدان هستند؛ اما در اصطلاحات بورسی از کندل‌ها برای نمایش بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌ها و لحظه باز و بسته‌شدن قیمت یک سهام در یک بازه زمانی مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به شباهت شکل ظاهری کندل به شمع، از این واژه‌ برای نمودارهای تعیین‌کننده چارت استفاده می‌کنند. رنگ کندل‌ها در روندهای صعودی و نزولی با یکدیگر متفاوت است؛ اما مفهوم آن‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارد. کندل‌ها مهم‌ترین نقش را در تحلیل‌های تکنیکال بر عهده دارند.

کد بورسی؛ شناسه شخصی فعالان بازار بورس

برای شروع فعالیت‌های خود در بازار سرمایه، حتما باید از طریق سامانه سجام کد بورسی دریافت کنید. این کد یک شناسه منحصربه‌فرد برای هر معامله‌گر است که با کمک آن می‌تواند در بورس سرمایه‌گذاری کند. کد بورسی شامل سه حرف اول نام خانوادگی کاربر و 5 رقم تصادفی است. از اصطلاحات دیگری نیز مانند "کد معاملاتی" و "کد سهام‌داری" به جای کد بورسی استفاده می‌شود.

خط روند (Trend Line)؛ از مهم‌ترین ابزارهای بورس برای تحلیل تکنیکال

ترند لاین یا خط روند مفهومی است که بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای بازارهای مالی از آن برای تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. این خط از اتصال نقاط کف قیمت در روندهای نزولی و وصل کردن نقاط سقف قیمت در روندهای صعودی تشکیل می‌شوند. خطوط روند به‌عنوان محدوده‌های حمایتی و مقاومتی نقشی مهم در به‌کارگیری الگوهای پرایس اکشن و روش‌های تحلیل تکنیکال بر عهده دارند.

حد ضرر (SL) و حد سود (TP)

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات بورسی که هر یک از فعالان بازار سرمایه باید با آن آشنا باشند، مفهوم حد سود و حد ضرر است. حد ضرر یک بازه ذهنی تعیین شده برای معامله‌گران است تا بیشتر از حد مشخصی در معاملات خود ضرر ندهند. از سوی دیگر حد سود نیست بالاترین احتمال کسب سود در هر پوزیشن فعال در بازار سرمایه است. حد ضرر و حد سود به‌عنوان مهم‌ترین ابزارها برای مدیریت سرمایه، از اصلاحات بازارهای مالی هستند که بدون شناخت آن‌ها احتمال موفقیت در بازار بورس کاهش می‌یابد.

تسلط کامل به اصطلاحات بورسی با خدمات آموزشی بورسینس

اگر به دنبال مجموعه‌ای معتبر برای ارتقای دانش معامله‌گری در بازارهای مالی هستید، بورسینس بهترین گزینه است. این مجموعه با انتشار جدیدترین مقالات آموزشی در زمینه کریپتوکارنسی، فارکس، بورس و اقتصاد بین‌الملل طیف متنوعی از مقالات و کتاب‌های معتبر را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خدمات آموزشی بورسینس، به سایت این مجموعه سری بزنید.9

کد مطلب: 211498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *