۰
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰

خسارت اقتصادی به اسرائیل متحدانش

حملات حوثی‌ها به کشتی‌های دریای سرخ نتوانسته به نسل‌کشی پایان دهد یا به فلسطینی‌هایی که در غزه در حال جان دادن هستند راه نجاتی بدهد. با این وجود، آنها موفق شدند اولویت‌های غرب و ناتوانی ذاتی آن در احترام به زندگی انسان ها را نشان دهند.
خسارت اقتصادی به اسرائیل متحدانش

به گزارش مردم سالاری آنلاین، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز یکشنبه در واکنش به حمله جدید آمریکا و انگلیس به مناطق مختلف این کشور بیانیه‌ای صادر کرد. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این بیانیه اعلام کرد: «ما تعدادی ناو جنگی آمریکایی در دریای سرخ را با پهپاد هدف قرار دادیم». سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت: «عملیات ما در پاسخ به ندای ملت بزرگ یمن برای پیروزی بر ظلم و ستم علیه ملت فلسطین و نیز در راستای پاسخ دادن به تجاوزات آمریکا و انگلیس به کشورمان انجام شد».

یکی دیگر از سخنگویان حوثی ها روز شنبه مدعی حمله به "تورم ثور"، یک نفتکش حامل مواد شیمیایی و نفت تحت پرچم ایالات متحده شد و گفت که این گروه کشتی را با استفاده از تعدادی موشک های دریایی هدف قرار داده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا این حمله را تایید کرد و گفت که نیروهایش یک موشک بالستیک ضد کشتی را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت خلیج عدن پرتاب شده بود، سرنگون کردند و افزود که این موشک احتمالا تورم ثور را هدف قرار داده است. همچنین آژانس امنیت دریایی بریتانیا از حمله دیگری به یک کشتی نامشخص در نزدیکی بندر جیبوتی در شنبه شب خبر داد و گفت: «انفجاری در نزدیکی کشتی رخ داده است، خسارتی به کشتی گزارش نشده و هیچ آسیبی به کشتی وارد نشده است.خسا»

گفتنی است روز شنبه ایالات متحده و بریتانیا اعلام کردند که نیروهای آنها به ۱۸ سایت حوثی در هشت نقطه در یمن، از جمله به تأسیسات زیرزمینی، تسلیحات، موشک‌ها، سامانه‌های پدافند هوایی، رادارها و یک هلیکوپتر حمله کردند. این چهارمین باری است که ارتش آمریکا و بریتانیا از ۱۲ ژانویه حملات مشترکی را علیه حوثی ها انجام می دهند. استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزلند از این حملات حمایت کردند.

 

حمایت حوثی ها از مردم غزه

بر اساس آمار خبرگزاری آسوشیتدپرس، حوثی ها از ۱۹ نوامبر حداقل ۵۷ حمله به کشتی های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده اند و سرعت حملات در روزهای اخیر افزایش یافته است.

حوثی‌ها می‌گویند که این حملات در راستای همبستگی با فلسطینی‌ها در جریان درگیری اسرائیل و حماس است. نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

حملات حوثی ها به کشتی های دریای سرخ، که عبور و مرور ۱۲ درصد تجارت جهانی در آن انجام می‌شود، تاکنون منجر به تلفات جانی قابل توجهی در میان خدمه غیرنظامی کشتی های مورد هدف نشده است، اما خسارات اقتصادی قابل توجهی به اسرائیل و حامیان آن وارد کرده است. طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، حمل و نقل کانتینری دریایی در سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال قبل تقریبا به یک سوم کاهش یافته است.

تخمین زده می شود که از زمان شروع حملات حوثی ها، بندر اصلی اسرائیل در ایلات ۸۵ درصد کاهش فعالیت داشته است. این حملات همچنین باعث شد که برخی از شرکت های بزرگ کشتیرانی، از جمله بریتیش پترولیوم و شل، به طور کامل فعالیت خود را در دریای سرخ متوقف کنند. همچنین شرکت کشتیرانی مدیترانه، بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان، مسیر عبور کشتی‌های خود را از دریای سرخ را تغییر داده است. شرکت فرانسوی سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام، شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک، شرکت آلمانی هاپاگ-لوید و همین طور شرکت نفتی بی‌پی هم اعلام کرده‌اند که عبور کشتی‌هایشان را از دریای سرخ متوقف می‌کنند. این شرکت ها مسیر خود را به جنوب آفریقا منحرف کرده اند. این موضوع باعث شده است که تردد آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ روز بیشتر طول بکشد.این تعلیق منجر به تاخیر شدید در تحویل کالا و همچنین افزایش بی سابقه هزینه های حمل و نقل شده است.

 

به چالش کشیده شدن نظام اخلاقی غرب توسط حوثی ها

حملات هوائی بریتانیا و امریکا به یمن در حالی آغاز شد که حوثی ها روند تجارت از دریای سرخ را مختل کردند. این در حالی است که غرب ماه ها است که در برابر کشتار بی رحمانه مردم غزه در برابر اسرائیل سکوت کرده است. جنگ غزه تا به حال هزاران تلفات انسانی برجای گذاشته و این منطقه را تبدیل به تلی از خاکستر کرده است در همین حال، محاصره کامل نوار غزه بازماندگان را به آستانه گرسنگی کشانده است. در مواجهه با این فاجعه انسانی غیرقابل انکار، دولت های غربی هیچ اقدام معناداری انجام نداده اند. در واقع، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، مکرراً تصریح کردند که به حمایت بی‌قید و شرط از حمله اسرائیل برای ریشه‌کن کردن حماس ادامه خواهند داد.

این کشتار مردم بیگناه غزه نبود که کشورهای غربی را به عکس العمل در منطقه خاورمیانه وادار کرد بلکه حملات حوثی ها به کشتی هائی که از تنکه باب المندب می گذشتند بود که آنها را به حرکت وادار کرد. آنها با این حرکت نشان دادند که نه تنها به کشتار دسته جمعی که توسط یکی از متحدانشان انجام می شود اهمیتی نمی دهند، بلکه برای سود شرکت های تجاری غربی بسیار بیشتر از زندگی مردم خاورمیانه ارزش قائل هستند.

حملات حوثی‌ها به کشتی‌های دریای سرخ نتوانسته به نسل‌کشی پایان دهد یا به فلسطینی‌هایی که در غزه در حال جان دادن هستند راه نجاتی بدهد. با این وجود، آنها موفق شدند اولویت‌های غرب و ناتوانی ذاتی آن در احترام به زندگی انسان ها را نشان دهند.

کد مطلب: 212486
برچسب ها: اسرائیل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *