۰
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
گزارش «مردم سالاری» از حاشيه دولت

از هشدار به طالبان درباره حقآبه هيرمند تا پرتاب ماهواره پارس 1

اعضاي کابينه سيزدهم طبق روال هر چهارشنبه با حضور در حياط دولت به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ دادند.
از هشدار به طالبان درباره حقآبه هيرمند تا پرتاب ماهواره پارس 1
 گروه سياسي- فهيمه جهازيان: اعضاي کابينه سيزدهم طبق روال هر چهارشنبه با حضور در حياط دولت به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سيد ابراهيم رئيسي در جلسه هيات دولت، مراجعه به آراي عمومي در مسائل مهم و افزايش مشارکت مردم در انتخابات را راهبرد نظام و موجب افزايش سرمايه اجتماعي دانست و با اشاره به راهبرد دشمن براي ايجاد ياس و ترديد ميان مردم و کاهش مشارکت، ابراز اميدواري کرد مردم با مشارکت گسترده در انتخابات يک بار ديگر دشمنان نظام را نااميد و اميد دوست‌داران جمهوري اسلامي ايران را مضاعف کنند.
اميدواري به تشکيل جلسات شورايعالي کار براي تعيين حداقل حقوق کارگران
سيد صولت مرتضوي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي درباره حقوق و دستمزد کارگران اظهار کرد: بحث حقوق و دستمزد کارگران از وظايف شوراي عالي کار است. بايد از هفته آينده آرام آرام جلسات شوراي عالي کار را برگزار کنيم. البته جلسات کارشناسي آن را همکاران ما در حوزه معاونت روابط کار برگزار و شاخص‌ها را بررسي مي‌کنند. اميدواريم بتوانيم تصميمي که حق و عدل است را بگيريم.
وي درباره طرح کالابرگ الکترونيک هم بيان کرد: مردم عزيز ما از طرح کالابرگ الکترونيکي به احسن وجه استقبال کردند. اين طرح سه ماهه است و در ماه‌هاي آينده هم ادامه خواهد داشت و ماه اول طرح کالابرگ الکترونيک تا 17 اسفند است.
وضعيت حياتوحش درياچه اروميه
خيلي خوب است
علي سلاجقه رئيس سازمان محيط زيست با اشاره به اينکه هفته پيش از درياچه اروميه بازديد کردم، گفت: سازمان محيط زيست دارد کار مي‌کند. قبل از بارش‌هاي اخير، تالاب‌هاي يازده گانه اقماري درياچه اروميه با توجه به انتقال آب و تامين حقابه، وضعيت خوبي داشتند.
وي افزود: وضعيت حيات وحش درياچه هم خيلي خوب است. تراز درياچه به 1.5 ميليارد متر مکعب رسيده است. آب دو سد هم رهاسازي شد. وزارت نيرو پاي کار آمده و حقابه را رعايت مي‌کند.
سلاجقه همچنين گفت: درخصوص هيرمند هنوز اتفاقي خاصي نيفتاده است و مرتب جلسات توسط وزرات نيرو برگزار مي‌شود ولي حقابه محيط زيست را تفکيک کرديم و به نفر دوم طالبان اعلام شده است که حقابه محيط زيست بايد از توافق ايران و افغانستان جدا شود منتظر هستيم کارگروه آنها به ايران بيايند و موضوع را بررسي کنند.
درخواست وزير نفت از مردم
جواد اوجي وزير نفت با بيان اينکه تا اين لحظه در هيچ جاي کشور در بخش خانگي قطعي گاز و افت فشار نداشتيم از مردم خواهش کرد که در مصرف گاز صرفه‌جويي کنند.
وي با بيان اينکه ما هيچ وقت در اسفندماه اين موج سرماي شديد و يخبندان را نداشتيم، افزود: سرماي شديد در همه استان‌هاي کشور که در خيلي جاها يخبندان و تا يک متر برف وجود دارد باعث يک جهش مصرف در گاز شد که تا اين ميزان سابقه نداشته است. همکاران ما شبانه‌روز درگيرند و در سکوهاي عملياتي، پارس جنوبي، توسعه ميادين مستقل گازي، پالايشگاه‌ها، خطوط انتقال، ايستگاه‌هاي تقويت و توزيع در حال فعاليت هستند و الحمدلله هيچ جاي کشور قطعي و افت فشار گاز نداشتيم.
اوجي ادامه داد: از رسانه‌ها تشکر مي‌کنيم چون واقعا مي‌طلبد ياري کنند که مردم عزيز همکاري بيشتري در بهينه مصرف کردن داشته باشند که راهکارهاي آن هم خيلي راحت است. سيستم گرمايشي که در محيط کار يا خانه استفاده نمي‌شود را خاموش کنند. اگر هر هموطنمان يک بخاري اضافه را خاموش کنند تمام هموطنانمان در مناطق سردسير از اين نعمت بهره‌مند مي‌شوند.
دوازدهمين پرتاب فضايي در دولت سيزدهم فردا انجام ميشود
عيسي زارع پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام کرد: انشاءالله فردا دوازدهمين پرتاب فضايي در دولت سيزدهم را خواهيم داشت. ماهواره سنجشي تصويربرداري پارس 1 که ماهواره صددرصد ايراني است و توسط پژوهشگاه فضايي ايران و با کمک شرکت‌هاي دانش بنيان داخلي ساخته شده است، در مدار قرار خواهد گرفت.
وي افزود: اين ماهواره فردا صبح درجهت توسعه تعاملات بين‌المللي با يک پرتابگر روسي به فضا پرتاب خواهد شد.
استقبال گسترده مردم از کالابرگ الکترونيکي
علي بهادر جهرمي سخنگوي دولت از استقبال گسترده مردم از کالابرگ الکترونيکي خبر داد و اظهار کرد: طبق گزارش وزير کار، مردم از طرح کالابرگ الکترونيکي استقبال گسترده داشتند و حدود 75 درصد مشمولان از اين طرح استفاده کردند که شامل بيش از 15 ميليون خانوار مي‌شود.
وضعيت بازار لوازم خانگي بسيار خوب است
عباس علي‌آبادي وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينکه در لوازم خانگي وضعيت بسيار خوبي داريم، ابراز اميدواري کرد: وقت آن است که بازار به سمت تعادل منطقي برود و بتوانيم بازار را به صورت طبيعي کنترل کنيم. الان توليدکننده‌هاي خيلي خوبي داريم و مردم نبايد فريب تبليغات غيرفني را بخورند. انصافا من آمادگي دارم که اطلاعات بيشتري را توسط خود سازندگان در اين صنعت به مردم بدهم.
وي در واکنش به اخبار منتشره درباره زيان‌ده بودن ساعتي يک و نيم ميليارد تومان يکي از خودروسازان بيان کرد: بررسي اين‌ها را خود خودروساز بايد بگويد، چون اينها شرکت هستند و طبق قانون تجارت کار مي‌کنند. من فکر نمي‌کنم که چنين شرايطي در هيچ يک از خودروسازان حاکم باشد به ويژه که ما داريم به سمت تعادلي کردن بازار مي‌رويم و اگر بازار متعادل شود ديگر شرکت‌ها بايد کارکردشان قاعدتا اقتصادي باشد. من اطلاعات دقيق‌تر از اين ندارم و بايد بررسي کنم.
علي آبادي درباره آخرين اخبار از واردات خوردرو اظهار کرد: واردات خودروهاي کارکرده از لحاظ مقررات مشکلي وجود ندارد و در حال انجام است. اميدوارم پديده خودرو به يک شرايط عادي برگردد و ما هم تلاش مي‌کنيم به اين هدف برسيم.
مشکل ضمانت زنان سرپرست خانوار در بانک‌ها حل شد
انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهوري از حل مشکل ضمانت زنان سرپرست خانوار در بانک‌ها با تصويب دولت خبر داد و اظهار کرد: امروز تصويب شد که همه بانک‌ها اين ضمانت را از طرف دولت اعمال کنند و تسهيلات را به زنان سرپرست خانواري که در دهک‌هاي يک تا 5 هستند، به ضمانت دولت بدهند.
ورزشکاران کجا راي ميدهند؟
کيومرث هاشمي وزير ورزش و جوانان با بيان اينکه ورزشکاران در سراسر کشور مصمم به مشارکت در انتخابات هستند، افزود: خواست جامعه ورزش و قهرمانان مشارکت در انتخابات بود و سالن شهيد افراسيابي ورزشگاه شيرودي را به عنوان يکي از حوزه هاي انتخابيه براي ورزش در نظر گرفتيم تا ورزشکاران در اين حوزه حضور يابند.
انتخابات پرشور موجب خشنودي دوستان ملت ايران ميشود
محمد دهقان معاون حقوقي رئيس جمهوري درباره اهميت مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: بحث انتخابات، بحث امنيت و آبروي کشور است و بحث الگو شدن کشور در جهان است.
مخصوصا با توجه به جنايات رژيم صهيونيستي درغزه، انتخابات پرشور مي‌تواند موجب خشنودي دوستان ملت ايران و نااميدي دشمنان شود.
ساخت دهکده جديد فناوري نوين
فرهنگي در قشم
محمدمهدي اسماعيلي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام اينکه دهکده جديد فناروي نوين فرهنگي در جزيره قشم ايجاد مي‌شود، افزود: ديروز تفاهم نامه جامعي بين همکارانم و سازمان منطقه آزاد امضا شد و ما يک زمين بسيار خوبي را به ساخت دهکده جديد فناري نوين فرهنگي اختصاص داديم. در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم شهر جهاني صنايع خلاق فرهنگي مصوب شده و به زودي کارهاي مهم و اساسي در اين زمينه انجام خواهد شد.
وي درباره تغيير ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان کرد: لايحه تغييرات ساختاري وزارت فرهنگ را آماده کرديم.
در قانون برنامه هفتم هم همين تکليف را داريم. قرار است اصلاح ساختار با هماهنگي سازمان امور اداري و استخدامي انجام شود و تغيير اسم را همانجا اعمال خواهيم کرد.
توضيحات دهقاني فيروزآبادي درباره انواع شرکتهاي دانشبنيان
روح‌الله دهقاني فيروزآبادي معاون علم و فناوري رئيس جمهوري توضيحاتي را درباره انواع شرکت‌هاي دانش‌بنيان در کشور ارايه کرد و با اشاره به آيين‌نامه جديد يادآور شد: الان در دسته‌بندي‌هايي که در آيين‌نامه جديد مشخص شده، از قريب به 10 هزار شرکت دانش‌بنيان، 800 شرکت فن‌آور، 2 هزار تا 2 هزار و 200 شرکت نوآور و 7 هزار شرکت نوپا هستند.
يعني کاملا مشخص مي‌شود که سهم اينها از توليدات دانش‌بنيان چقدر است.
کد مطلب: 212466
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *