۰
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۵

نگرانی ایتالیا درباره تکرار چرنوبیل در جنگ روسیه و اوکراین

وزیر خارجه و معاون نخست وزیر ایتالیا تاکید کرد: نیروهای درگیر جنگ در اوکراین در اطراف یا داخل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا جنگ نکنند.ما باید از بروز یک چرنوبیل دیگر جلوگیری کنیم.
نگرانی ایتالیا درباره تکرار چرنوبیل در جنگ روسیه و اوکراین

به گزارش مردم سالاری آنلاین، آنتونیو تاجانی دوشنبه اظهار کرد: نگران ادامه جنگ هستم. ما همواره بر ایجاد یک منطقه آزاد در اطراف زاپروژیا تاکید کرده‌ایم. وی افزود: نیروگاه برق هسته‌ای یک فرصت است اما خطر هم دارد. لازم است که نیروهای درگیر جنگ در اوکراین در اطراف یا داخل این نیروگاه جنگ نکنند. ما باید از بروز یک چرنوبیل دیگر جلوگیری کنیم.

نیروگاه برق هسته‌ای زاپروژیا هفته گذشته ارتباط خود با یک خط برق پشتیبانی را از دست داد. تیم کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در محل حاضر بودند، گزارش‌هایی درباره شنیده شدن صدای شلیک در نزدیکی آن منتشر کردند.

شرکت اپراتور این نیروگاه با انتشار بیانیه‌ای در پیام‌رسان تلگرام مدعی شد که این نیروگاه در معرض چندین حمله پهپادی اوکراین بوده است. اما اوکراین این اتهامات را رد کرده است.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: ما قویا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات آن می‌خواهیم به طور علنی همه موارد حمله از سوی طرف اوکراینی به این نیروگاه را ثبت کرده و به طور شفاف اعلام کنند که تهدید علیه این تاسیسات واقعا از کجا می‌آید.

زاپروژیا بزرگترین نیروگاه برق هسته‌ای اروپاست که بعد از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ تحت کنترل روسیه در آمد. مسکو و کی‌یف بارها یکدیگر را به حمله به این نیروگاه متهم کرده‌اند.

کد مطلب: 214416
برچسب ها: ایتالیا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *