۰
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۱
«مردم‌سالاری» از انتقادات نمايندگان مجلس از افزايش نرخ ارز و سکه گزارش می دهد

تيم اقتصادی دولت تغيير کند

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست علني روز دوشنبه در تذکراتي به وضعيت بازار ارز و سکه به شدت انتقاد کردند. جلسه علني مجلس شوراي اسلامي به رياست محمد باقر قاليباف برگزار شد و بررسي گزارش کميسيون قضايي و حقوقي درباره اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غيرمجاز در دستورکار نمايندگان قرار گرفت.
تيم اقتصادی دولت تغيير کند
گروه سياسي - سيدمجيد حسيني: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست علني روز دوشنبه در تذکراتي به وضعيت بازار ارز و سکه به شدت انتقاد کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جلسه علني مجلس شوراي اسلامي به رياست محمد باقر قاليباف برگزار شد و بررسي گزارش کميسيون قضايي و حقوقي درباره اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غيرمجاز در دستورکار نمايندگان قرار گرفت.
فرزين اگر نميتواند بازار ارز را کنترل کند، سمت خود را واگذار کند
رحمت الله نوروزي نماينده مردم علي آباد کتول در تذکري شفاهي خطاب به رئيس جمهوري، تصريح کرد: آقاي رئيسي اگر آقاي فرزين رئيس بانک مرکزي نمي‌تواند اين بانک را مديريت کند سمت خود را واگذار کند، اينکه من مسئوليت ندارم به چه معنا است؟ آقاي فرزين شما در بحث ارز ترجيحي و بازار آزاد مسئول هستيد.
وي ادامه داد: در صورت تداوم اين روند مردم پول خود را از بانک‌ها خارج و در بازار ارز سرمايه گذاري خواهند کرد.
عضو کميسيون کشاورزي مجلس، افزود: هيات عالي نظارت هرچه سريع تر نظر خود را نسبت به تبديل وضعيت نيروهاي شرکتي و قراردادي اعلام کند و بالغ بر 3 ميليون نفر چشم انتظار اجراي اين مصوبه هستند.
اين نماينده مردم در مجلس يادآور شد: افزايش قيمت چندبرابري جرائم راهنمايي و رانندگي در اين شرايط اقتصادي چه دليلي دارد؟ جرائم 600 الي 700 هزار توماني در اين تورم بالاي 40 درصد چه توجيهي دارد؟ در اين شرايط بايد کمک حال مردم باشيم.
ارز ترجيحي دونرخي حاکي از سياستهاي غلط بانک مرکزي است
سيد محمدرضا ميرتاج الديني نماينده مردم تبريز در مجلس نيز با تاکيد بر اينکه نوسانات و التهابات ارزي، ثبات اقتصادي را از بين مي‌برد، گفت: مشخص شد سياست‌هاي ارزي بانک مرکزي درست نيست و عليرغم پيش‌بيني افزايش صادرات، هنوز مشکلات ادامه دارد. همچنين تجارب دولت‌هاي گذشته و سند تحول دولت فعلي نشان داد که بانک مرکزي نمي‌تواند به وظايف خود عمل کند تا جايي که تراز نفتي ما براي نخستين بار به ميزان 17 ميليارد کاهش يافته است.وي بيان کرد: همچنين وجود 2 دو نرخ ارز ترجيحي، حاکي از غلط بودن سياست‌هاي بانک مرکزي است که بايد در اين خصوص پاسخگو باشد و رئيس جمهوري نيز تصميمات درستي را در اين خصوص اخذ کند.
بعد از برگزاري جلسه ديروز دولت
و مجلس، نرخ ارز هزار تومان افزايش پيدا کرد
همچنين جواد نيک بين  نماينده مردم کاشمر در مجلس در تذکري گفت: بحث‌هايي که امروز در مجلس شاهد آن هستيم به نظر اولويت با اين است که ما در رابطه با ارز موضوعاتي را مطرح کنيم.
ادامه داد: از روز گذشته که جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار شد رئيس جمهوري در اين جلسه فرمايشاتي را مطرح کردند اما از روز گذشته تا به امروز نرخ ارز هزار تومان نيز افزايش پيدا کرده است.
وي افزود: به ياد داريم در مقطعي همين مجلس در سال قبل وقتي قيمت دلار از 30 هزار تومان نيز تجاوز کرد بنده و دوستان نيز تاکيد داشتيم که بايد رئيس جمهوري به مجلس آمده و طرح سوالي از وي مطرح شود و حتي تاکيد مي‌شد که رئيس جمهوري بايد استيضاح شود اما امروز قيمت دلار از مرز 60 هزار تومان و همچنين سکه از 45 ميليون تومان گذشته است.
وي با بيان اينکه رئيس جمهوري زماني خود منتقد افزايش قيمت دلار و سکه بود، گفت: رئيس جمهوري در اين بخش و در گذشته تاکيد داشت که چطور يک جوان مي‌تواند با اين افزايش قيمت سکه مهريه همسر خود را پرداخت کند اين در حاليست که در آن مقطع قيمت سکه 14 الي 15 هزار تومان بود. آقاي رئيسي امروز قيمت سکه از 45 ميليون تومان هم عبور کرده است و بايد فکري براي اين مسئله کرده و جلسه ويژه اي را در اين زمينه ترتيب دهيم تا مردم متوجه شوند که نمايندگان مجلس مشغول رفع مشکل در اين بخش هستند.
اگر با من بود خيلي وقت پيش تيم اقتصادي دولت را تغيير ميدادم
محمدحسين فرهنگي عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌وگو با ايلنا، درخصوص نابساماني‌هاي بازار ارز و طلا طي روزهاي اخير در بازار کشور و عوامل دخيل در آن گفت: نابساماني‌هاي اخير در بازار عوامل مختلفي داشت، همين حادثه حمله رژيم صهيونسيتي به کنسولگري کشورمان در سوريه هم بي‌تأثير نبود ولي مهم‌تر از آن‌ها بحث مديريت است.
وي ادامه داد: سال‌هاست گفته مي‌شود پيمان‌هاي ارزي با کشورهاي ديگر داشته باشيم و محوريت دلار و يورو به حداقل برسد تا اثر کمتري بر اقتصاد داشته باشد اما بخش اقتصادي ما و به طور خاص وزارت اقتصاد موفق عمل نکردند.
نماينده مردم تبريز در پاسخ به اين سوال که چه عامل يا عواملي در شرايط کنوني نقش و قصور بيشتري داشتند؟ ابراز داشت: موضوعات مختلف دخيل بودند اما بيشترين عامل، نگراني‌اي بود که جنايات رژيم صهيونسيتي به وجود آورد و تلاشي که اين رژيم براي افزايش سطح تنش و گسترش درگيري‌ها داشت، اثرات رواني بر بازارهاي مختلف ايجاد کرد.
فرهنگي در پاسخ به اين سوال که آيا تغيير در تيم اقتصادي دولت را لازم مي‌دانيد؟، ابراز داشت: اگر من بودم خيلي وقت پيش تغيير مي‌دادم و بيشتر هم وزارت اقتصاد را نيازمند تغيير مي‌دانم.
محمد باقر قاليباف رئيس مجلس در پاسخ به تذکرات نمايندگان درباره موضوع ارز گفت که کميسيون اقتصادي چند ماه قبل درباره بازار ارز گزارشي به دولت داد و پيگيري‌هايي هم صورت گرفت ديروز نيز نامه ديگري از سوي کميسيون اقتصادي ارايه شد. ما در مجلس جلسه‌اي درباره ارز با مسئولان بانک مرکزي و اقتصادي دولت برگزار خواهيم کرد.
محمدباقر قاليباف رئيس مجلس در واکنش به تذکر نماينده کاشمر در صحن مجلس، گفت: ما در تذکر قبلي تاکيد کرديم که هفته آينده در اين رابطه و در زمينه مباحث مربوط به دارو در صحن مجلس اين موضوع را پيگيري خواهيم کرد.
تذکر به فرمايشي بودن نشست دولت و مجلس
فرهاد بشيري هم در تذکري با اشاره به نشست شب گذشته دولت و مجلس اظهار کرد: بايد اين جلسات از جنبه تشريفاتي خارج شده و معطوف به رفع گرفتاري مردم شود خروجي آن هم رسيدن به اقدامات کارگشا باشد. دور هم جمع شدن خوب است اما مهم‌تر از آن رفع مشکلات مردم و بازار ارز و حفظ ارزش پول ملي است. بايد به طور جدي در اين زمينه تصميمات قاطع گرفته شود.
در تذکري ديگر، محسن زنگنه بر لزوم اعلام وصول طرح مقاوم‌سازي نظام ارزي کشور تاکيد کرد و گفت: مجلس شوراي اسلامي براي حوزه ارز طرح دارد اما متاسفانه جرياني در مجلس وجود دارد که اجازه نمي‌دهد اين موضوع مطرح شود. بيش از هشت ماه است که طرح مقاوم سازي نظام ارزي کشور آماده شده ولي اعلام وصول نمي‌شود. انتظار مي‌رود که هيات رئيسه هرچه سريع‌تر اين کار را انجام دهد.
حضرت آيتالله اژهاي عذرخواهي شما و ما سودي براي مردم ندارد!
سلمان اسحاقي نماينده مردم قائنات در مجلس نيز در اخطاري گفت: اصل 156 دستگاه‌ قضا را مکلف به کشف جرم کرده است.ديروز رهبري اشاره کردند به شرکت‌هايي که با دلار کانال‌هاي تلگرامي به اقتصاد و معيشت مردم آسيب مي‌زنند؛ آقاي اژه‌اي شب احيا از مردم عذرخواهي کردند. حضرت آيت‌الله اژه‌اي عذرخواهي شما و ما سودي براي مردم ندارد در صورتيکه اين عذرخواهي شما يکي از خصايص بزرگان دين است و ما آن را بسيار ارزشي مي‌دانيم اما در مورد بحث امنيت اقتصادي بايد ورود جدي دستگاه قضا را مطالبه کنيم.
وي تاکيد کرد: اينکه ببينيم عده‌اي از شرکت‌ها و اشخاص حقيقي و حقوقي با دلار دولتي توليد مي‌کنند يا واردات انجام مي‌دهند اما با دلار تلگرامي گراني را بر مردم اعمال مي‌کنند، وظيفه ذاتي قوه قضاييه است که جرم انگاري و با آنها برخورد کند؛ مرتکبان اين جرايم اگر جرم‌شان از جرائمي که اسرائيل وارد مي‌کند بيشتر نباشد، کمتر نيست چراکه اينها باعث شدند که سرمايه اجتماعي انقلاب آسيب ببيند؛ چند نفر از اينها که باعث شدند که گراني بر مردم تحميل شود، جرم انگاري و اعدام شدند؟
اسحاقي اظهار داشت: موضوعي که امروز مردم واقعاً در حال آسيب ديدن از آن هستند، افزايش قيمت برخي از اقلام خوراکي است که بر مبناي دلارهاي تلگرامي، انجام مي‌شود اما هيچ توجهي نمي‌کنيم. تا زماني هم که دستگاه قضا با تکيه بر اصل 156 جرم انگاري نکند قطعا اين رويه در سالهاي آتي تکرار خواهد شد. در انقلاب اسلامي بايد به جرم انگاري در حوزه اقتصاد ورود جدي کنيم؛ اين ورود باعث مي‌شود که توليد کننده داخلي که با تکيه بر دلار نيمايي و دولتي مواد اوليه خود را تامين مي‌کند اما با تکيه بر دلار تلگرامي به بازار عرضه مي‌کند، پاسخگو شود. چندي پيش يکي از مديران کشور در جلسات يکي از کميسيون‌هاي تخصصي مجلس توضيح داد که يکي از مشکلاتي که در کشور داريم احتکار توليدات داخلي و واردات است.
مصوبات مجلس
نمايندگان در دستور کار امروز خود، گزارش کميسيون قضايي و حقوقي درباره جزئيات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غيرمجاز را بررسي و با کليات آن موافقت کردند.
در ادامه رسيدگي به گزارش کميسيون قضايي و حقوقي با تصويب ماده يک اين طرح، سلاح‌هاي شمول مشمول قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غيرمجاز را افزايش يافت.
نمايندگان همچنين ايرادات شوراي نگهبان در طرح کنترل و ساماندهي اجاره بهاي املاک مسکوني را رفع و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مکلف به صدور مجوز فعاليت پلت‌فرم‌هاي بخش غيردولتي با اولويت معاملات املاک کردند.
کد مطلب: 214400
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *