۰
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۱
وزير امور خارجه ايران از مسقط به دمشق رفت

ديپلماسی از کانال ميانجی تا خط مقدم

بحران خاورميانه ذيل مولفه‌هاي جنگ غزه، تنش‌هاي داخلي سرزمين اشغالي، تقابل جبهه مقاومت با متحدين اسرائيل و شيطنت جريان سازش هرلحظه ممکن است به يک جنگ تمام عيار منتهي شود.
ديپلماسی از کانال ميانجی تا خط مقدم
گروه ديپلماسي-علي ودايع:  بحران خاورميانه ذيل مولفه‌هاي جنگ غزه، تنش‌هاي داخلي سرزمين اشغالي، تقابل جبهه مقاومت با متحدين اسرائيل و شيطنت جريان سازش هرلحظه ممکن است به يک جنگ تمام عيار منتهي شود. ماجراي حمله موشکي رژيم صهيونيستي به کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در دمشق و ترور برخي از مستشاران بلندپايه نظامي تهران اتفاقي است که براي اسرائيل تبعات متنوعي در پي خواهد داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در ميان التهاب و نگراني خاورميانه درباره «جنگ بزرگ»، «حسين اميرعبداللهيان» وزيرامورخارجه ايران به عمان، کانال سنتي تبادل پيام تهران و واشنگتن رفت.
«سيد بدر البوسعيدي» در ديدار با همتاي ايراني خود، خواستار «تنش‌زدايي و اولويت‌دادن به نداي خرد» در خاورميانه شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، او در بيانيه‌اي که توسط خبرگزاري رسمي عمان منتشر شده، گفته است «عمان از ابتکار کاهش تنش در منطقه، رسيدگي به مسائل و درگيري‌هاي مختلف خاورميانه و همچنين «اولويت‌دادن به نداي خرد» حمايت مي‌کند.» اميرعبداللهيان در اين ديدار با ابراز خرسندي از اينکه روابط سياسي دو کشور در عالي‌ترين سطح قرار دارد، اظهار اميدواري کرد که در مرحله جديد شاهد گسترش بيش از پيش روابط همسو با روند سياسي در همه ابعاد مناسبات دو کشور باشيم. وزير امور خارجه سفر قبلي سلطان عمان به تهران و مذاکرات و توافقات حاصله را نقطه حرکت جديد در مسير گسترش همکاري‌هاي دوجانبه توصيف کرد و افزود لازمست اجراي توافقات سران دو کشور را با جديت و اهتمام ويژه‌اي پيگيري کنيم.
اميرعبداللهيان همچنين از فعاليت‌هاي کميسيون‌ مشترک دو‌ کشور ابراز خرسندي کرد و اظهار اميدواري نمود که با فعالتر شدن کميته‌هاي مختلف مشترک دوجانبه، شاهد نتايج مثبت و ملموس‌تر فعاليت اين‌کميته‌ها در ابعاد مختلف روابط فيمابين باشيم.
اميرعبداللهيان با اظهار نگراني عميق نسبت به تداوم جنايت جنگي و نسل‌کُشي رژيم صهيونستي در نوار غزه و کرانه باختري فلسطين تحت حمايت همه‌جانبه دولت آمريکا، از موضع حمايتي عمان از ملت فلسطين و نيز اقدام اخير مسقط در پذيرش جمعي از مجروحان فلسطيني براي درمان تقدير کرد و اقدام جمعي و قويتر کشورهاي اسلامي در توقف ماشين کشتار رژيم صهيونيستي را خواستار شد. وزير امور خارجه از تسليت و ابراز همدردي و نيز محکوميت حمله رژيم صهيونيستي به ساختمان ديپلماتيک جمهوري اسلامي ايران در دمشق توسط سلطنت عمان تشکر و قدرداني کرد.
 سيد بدر البوسعيدي وزير خارجه عمان نيز از روند توسعه روابط دو کشور در زمينه‌هاي مختلف ابراز رضايت کرد و توافقات رؤساي دو کشور را آغاز کننده شتاب جديدي در روابط دو کشور دانست. وي اظهار اميدواري کرد که با تداوم و تقويت فعاليت‌هاي کميته‌هاي مشترک بين دو کشور، روابط دوجانبه بيش از گذشته شتاب گيرد.البوسعيدي تمايل و آمادگي کشورش براي ارتقاي روابط دو کشور به سطح متناسب با ظرفيت‌هاي عالي موجود در دو کشور را اعلام داشت و بر اهميت تقويت همکاريهاي دوجانبه در حوزه تجاري و فعاليت‌هاي بخش خصوصي و نيز حوزه گردشگري تاکيد نمود‌.
وزير خارجه عمان مجددا حمله رژيم صهيونيستي به ساختمان ديپلماتيک ايران در دمشق را محکوم کرد و آن را اقدامي مغاير با همه معاهدات و مصونيت‌هاي ديپلماتيک و اقدامي تجاوزکارانه توصيف کرد و با دولت و ملت ايران و خانواده‌هاي شهدا ابراز همدردي کرد.
يک ادعاي مبهم
همزمان با رايزني وزراي خارجه ايران و عمان، رسانه عرب زبان «جاده ايران» که اخبار خاورميانه و به ويژه ايران را پوشش مي‌دهد، در خبري مدعي پيشنهاد ايران براي عدم حمله به اسرائيل در ازاي توافق آتش بس غزه شد.در همين راستا يک ديپلمات عرب گفت که «اگر آمريکا موفق به مهار اين وضعيت شود، موفقيت قابل توجهي براي دولت بايدن تلقي مي‌شود و مي‌تواند به عنوان پايه‌اي براي تحولات بيشتر باشد».
 روزنامه اسرائيلي يديعوت آحرونوت نيز از منابع آگاه گزارش مي‌دهد که واشنگتن بازيگر اصلي مذاکرات جاري قاهره است و چيزي جز دستيابي به توافق و دستيابي به آتش بس نمي‌خواهد. از سوي ديگر، اديو ارتش اسرائيل به نقل از «يوآو گالانت» وزير جنگ اين رژيم اعلام کرد: «ما آماده هستيم تا تصميمات دشواري اتخاذ کنيم و هزينه بازگشت گروگان‌ها (اسراي صهيونيست در غزه) را بپردازيم و پس از آن، جنگ را از سر بگيريم.» وي ادامه داد که «ما در يک مکان و زمان مناسبي براي دستيابي به توافق براي بازگرداندن گروگان‌ها قرار داريم.»
روز يکشنبه به دعوت مصر، هياتي از حماس و رژيم صهيونيستي براي شرکت در مذاکرات مربوط به آتش‌بس در غزه راهي قاهره شدند.به گفته منابع مصري، در مذاکرات قاهره رئيس سازمان سيا و نخست‌وزير قطر هم حضور دارند.
حضور در خط مقدم تنش
وزير امور خارجه کشورمان که بعدازظهر دوشنبه از مسقط راهي دمشق شد ؛ سفري به فاصله کوتاه از حمله اسرائيل به کنسولگري ايران در سوريه مورد توجه قرار گرفته است. اميرعبداللهيان در اولين برنامه کاري خود با فيصل مقداد وزير امور خارجه سوريه ديدار و تبادل نظر کرد. گفته شده که موضوع حمله اسرائيل به کنسولگري ايران در کانون گفت و گوها بوده است. يک منبع ديپلماتيک سوري در گفت‌وگو با خبرگزاري اسپوتنيک اعلام کرد که ساختمان جديد بخش کنسولي سفارت ايران در مجاورت ساختمان قبلي افتتاح مي‌شود. بخش کنسولي يکي از ساختمان‌هاي دوگانه مقر سفارت جمهوري اسلامي ايران در سوريه است که روز دوشنبه گذشته در اثر حمله موشکي رژيم صهيونسيتي به صورت کامل تخريب شد. اميرعبداللهيان همچنين عصر ديروز با «بشاراسد» رئيس جمهوري سوريه ديدار مفصلي داشت. جنگ ديپلماتيک براي «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل يک اتفاق ناخوشايند محسوب شود. تل آويو با پيوست رسانه اي سنگين به دنبال برهم زدن تمرکز تهران و کشاندن ايران به جدال مستقيم نظامي در خاورميانه است.نکته اينجاست که تقابل ديپلماسي به اندازه تقابل ميدان داراي اهميت است. مساله حياتي اينجاست که عدم انسجام در اتخاذ مواضع ديپلماتيک يا تضاد کلامي مقامات جمهوري اسلامي بازي در زمين اسرائيل است.
کد مطلب: 214402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *