۰
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۳۵

حجم مبادلات تجاری ایران از مرز ۸۶ میلیارد دلار گذشت

گمرک جمهوری اسلامی خبرداد: حجم مبادلات تجاری ایران در ۱۱ ماه سال جاری از مرز ۸۶ میلیارد دلار گذشت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در مدت ۱۱ ماه سال جاری ۷۰ میلیون و ۸۲۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۷ میلیارد و ۶۹۳ میلیون دلار (با احتساب معیانات گازی) به خارج از کشور صادر شد که از این رقم ۸ میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار را میعانات گازی، ۹ میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار را محصولات پتروشیمی و ۱۹ میلیارد و ۹۴۳ میلیون دلار را سایر کالاها تشکیل می‌دهد.
براساس این گزارش، کالاهای صادراتی در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱.۵ درصد رشد و از حیث ارزش ۴ درصد کاهش داشته است.
این گزارش حاکی است، متانول (الکل متیلیک) به ارزش یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۷۳ میلیون دلار و اوره به ارزش یک میلیارد و ۵۱ میلیون دلار عمده کالاهای صادراتی بوده است.
عمده این کالاها به کشور عراق با ۵ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار، چین با ۴ میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار و هند با ۲ میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار صادر شده است.
متوسط هر تن کالای صادراتی در ۱۱ ماه سال جاری ۴۷۴ دلار بوده است.
واردات
گزارش گمرک می‌افزاید: در مدت یاد شده ۳۵ میلیون و ۸۷۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۸ میلیارد و ۳۸۷ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۶.۸ درصد رشد و از لحاظ ارزش ۱۱.۸درصد کاهش نشان می‌دهد.
عمده کالاهای وارداتی شامل دانه گندم سخت به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش یک میلیارد و ۹۳۷ میلیون دلار و دانه ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۶۰۱ میلیون دلار بوده است.
بر پایه این گزارش عمده این کالاها از کشورهای امارات متحده عربی به ارزش ۹ میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلار، چین به ارزش ۷ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار، جمهوری کره به ارزش ۴ میلیارد و ۴۵۶ میلیون دلار، ترکیه به ارزش ۴ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار و سوئیس به ارزش ۳ میلیارد و ۴۶ میلیون دلار به کشورمان وارد شده است.
این گزارش حاکی است که متوسط هر تن کالاهای وارداتی در یازده ماه امسال یک هزار و ۳۴۹ دلار بوده است.
کد مطلب: 23925
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *