۰
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۰
وزرای خارجه ترکیه و آمریکا دیدار کردند

سوریه محور گفتگوی کلینتون و اوغلو

به نقل از اسكاي نيوز عربي، هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا كه صبح امروز (شنبه) پس از سفر ۱۰ روزه خود به آفريقا وارد تركيه شد در يك كنفرانس خبري مشترك با احمد داوود اوغلو شركت كرد.
سوریه محور گفتگوی کلینتون و اوغلو
وزراي امور خارجه تركيه و آمريكا در اين ديدار با تاكيد بر اينكه بايد كمك‌ها به مخالفان سوري ادامه يابد اعلام كردند كه مذاكراتشان بر سوريه‌ي بعد از اسد متمركز بود.

وزير امور خارجه آمريكا تاكيد كرد كه مذاكراتش با همتاي ترك خود مسائل گوناگوني را در بر گرفت كه برنامه‌ريزي براي مابعد بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه يكي از مسائل محوري مذاكرات بود.

وي دراين كنفرانس مطبوعاتي كه پس از مذاكرات چند ساعته با احمد داوود اوغلو برگزار شد، عنوان داشت: مخالفان سوري در حال قدرت گرفتن هستند و هرچه قدرت مخالفان بيشتر شود حملات نظام حاكم در سوريه عليه آنها نيز افزايش مي‌يابد.

وي ادامه داد: هم اكنون شاهد موج گسترده جدايي‌ نيروهاي نظامي و سياسي از بشار اسد هستيم كه اين امر اميدوار كننده است.

هيلاري كلينتون افزود: ما برنامه‌هايي را براي پايان دادن به وضعيت جاري در سوريه در دست داريم كه كمك به مخالفان و تلاش براي آغاز مرحله انتقالي بدون حضور بشار اسد يكي از آنهاست.

وي ادامه داد: ما به مخالفان كمك كرده‌ايم و به كمك‌هاي غيرنظامي خود به مخالفان دولت سوريه ادامه مي‌دهيم و اميدواريم ديگران نيز به اين اقدام مبادرت ورزند.

وزير امور خارجه آمريكا با اشاره به تحريم‌هاي اخير آمريكا عليه ايران و حزب‌الله گفت: وضعيت انساني در سوريه به شدت بحراني است و تحريم‌هاي اخير عليه حزب‌الله و ايران در راستاي فشار به رژيم حاكم در سوريه اعمال شده است.

وي افزود: ما از ملت سوريه مي‌خواهيم تا از زيرساخت‌ها و نهادهاي دولتي در سوريه حمايت كند و براي آغاز مرحله انتقالي در اين كشور به نهادهاي اساسي كشور آسيب نزند.

وي در ادامه افزود: مساله خلع قدرت در سوريه و گسترش قدرت گروه‌هاي تندرو و تروريست در سوريه نيز يكي ديگر از مسائل مورد بحث ما با همتاي ترك خود بود و ما تاكيد داريم كه سوريه نبايد به پايگاهي براي تروريست‌هاي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) تبديل شود.

كلينتون افزود: ما با مخالفان سوري ديدار كرديم و مخالفان بر دموكراتيك بودن نظام آتي در سوريه تاكيد دارند و بايد به كمك به آنها ادامه دهيم.

وزير امور خارجه آمريكا با اشاره به درگيري‌هاي حلب نيز گفت: درگيري‌هاي اسفباري در مناطق مختلف سوريه از جمله حلب در جريان است و در سخناني كه آوارگان سوري در تركيه ايراد كرده‌اند ما شاهد مسائل بسيار اسفناكي بوديم.

وي ادامه داد: بايد همكاري و برنامه‌ريزي دقيقي ميان آنكارا و واشنگتن وجود داشته باشد تا در شرايط اضطراري همانند مورد كاربرد تسليحات شيميايي بتوان به بهترين نحو عمل كرد.

در اين ديدار احمد داوود اوغلو نيز با تاكيد بر ضرورت كمك به مخالفان سوري براي هماهنگي بيشتر جهت آغاز مرحله انتقالي در سوريه گفت: تحركات ديپلماتيك درباره سوريه با استعفاي كوفي عنان، نماينده سابق سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه متوقف شد اما نبايد كمك‌ها به مخالفان متوقف شود.

وزير امور خارجه تركيه گفت: شرايط ناگواري در حلب در جريان است و آنچه كه در اين شهر روي مي‌دهد به مثابه جنايت جنگي است و بايد اقدامات ملموسي از سوي جامعه جهاني براي پايان دادن به جنايت‌ها انجام شود.

وي افزود: علاوه بر مساله كمك به مخالفان سوري مبارزه با حزب كارگران كردستان تركيه كه در حال ايجاد پايگاه در سوريه هستند و نيز حمله اخير به نظاميان مصري در صحراي سيناء از ديگر مباحث مورد بحث دو طرف بود.

وي ادامه داد: ما با همتاي آمريكايي خود درخصوص كمك به مخالفان و آغاز مرحله انتقالي در اين كشور بدون بشار اسد سخن گفتيم.

داوود اوغلو با اشاره به ناامني‌ها در سوريه و احتمال گسترش آن در منطقه گفت: وضعيت خطرناكي در سوريه در جريان است و خصوصا سلاح‌هاي شيميايي اين كشور از تهديدهاي بالقوه به شمار مي‌رود كه بايد براي مقابله با آن سناريويي گوناگوني را در دستور كار داشته باشيم.

وي در عين حال تاكيد كرد كه درگيري‌ها در سوريه نبايد به جنگ داخلي و طايفه‌اي تبديل شود چرا كه اين امر بيش از پيش به بحراني شدن وضعيت سوريه مي‌انجاميد.
کد مطلب: 2540
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *