۰
چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۰۴

اقتصاد چین سال ۲۰۱۶ از آمریکا پیشی می‌گیرد

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به چشم‌اندازهای مثبت اقتصاد چین پیش‌بینی کرد این کشور در سال ۲۰۱۶ از لحاظ اقتصادی آمریکا را مغلوب می‌کند.
به گزارش فارس، «سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه» در گزارشی که به تازگی منتشر کرده پیش‌بینی کرده اقتصاد چین در سال ۲۰۱۶ از اقتصاد آمریکا پیشی خواهد گرفت.
چین که هم‌‌اکنون اقتصاد اتحادیه اروپا را پشت سر گذاشته و به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته می‌شود، وارد چهارمین دهه پیاپی رشد پرشتاب اقتصادی شده است و حتّی با در نظر گرفتن تفاوت قیمت‌ها، این کشور در سال ۲۰۱۶ از نظر اقتصادی از آمریکا جلو خواهد افتاد.
این پیش‌بینی را «سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه»، مستقر در پاریس، در گزارش تازه خود با عنوان «بررسی اقتصاد چین» مطرح کرده است؛ اما این تنها یکی از نتایجی است که این سازمان به آن اشاره کرده است.
گزارش این سازمان، تصویر بسیار خوش‌بینانه‌ای از چشم‌اندازهای اقتصادی چین در سالهای پیش رو ترسیم کرده است. سازمان همکاری‌های اقتصادی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۳ از ۷.۸ درصد در سال گذشته به ۸.۵ درصد برسد. ضمن اینکه متوسط رشد اقتصادی چین در دهه آینده هم حدود ۸ درصد خواهد بود.
این سازمان مستقر در پاریس البته خاطرنشان کرده که رشد اقتصاد چین در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ کُند شد؛ اما نتیجه گرفته است که «چین با موازنه مجدد، روند رو به رشد خود را آغاز کرده و توانسته به روند شتاب‌دهی مجدد به رشد اقتصادی‌اش، بازگردد.»
سازمان همکاری‌های اقتصادی، به طور اخص، به موازنه مجدد اقتصادی چین از سال ۲۰۰۷ اشاره کرده و نوشته چین توانسته نقدینگی اضافی خود را از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی در این سال تا کمتر از ۳ درصد در حال حاضر کاهش دهد. نرخ تورم این کشور نیز پس از آنکه در میانه‌های سال ۲۰۱۱ اوج گرفته و به ۶.۶ درصد رسیده بود اکنون مهار شده است.
کد مطلب: 26452
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *