۰
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۶

نظر ثروتی درباره رابطه افزایش یارانه و افزایش تورم

تورم امروز کشور، افزایشی است. وقتی نرخ ارز کنترل نمی‌شود، قطعا نرخ تورم افزایش می‌یابد. اگر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها در فاز دوم به تصویب مجلس برسد، تورم افزایش بیشتری خواهد یافت و قیمت حامل‌های انرژی حداقل چهار برابر می‌شود.
نماینده بجنورد گفت: لایحه بودجه ۱۳۹۲ با رشد ۸.۱۱ درصد کسری بودجه روبه‌روست. به بیان دیگر کسری بودجه در این لایحه از ۷۷ هزار میلیارد تومان به ۸۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

موسی‌الرضا ثروتی در موافقت با رد کلیات لایحه بودجه سال جاری گفت: مردم انتظار دارند مسوولان مشکلات اقتصادی‌شان را حل کنند.

وی افزود: به دلیل اشکالات اساسی لایحه بودجه بهتر است این لایحه توسط دولت اصلاح شود تا میزان پیوستگی و همگرایی آن حفظ شود. در غیراینصورت کمیسیون تلفیق ۳۰ تا ۴۰ درصد این لایحه را اصلاح خواهد کرد.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۲ گفت: برای عملیاتی شدن بودجه و رشد توسعه کشور، باید همه با هم تعامل داشته باشیم. وقتی کلیات در کمیسیون تلفیق رد شد، بهتر بود دولت لایحه را اصلاح اساسی می‌کرد، البته به درخواست نمایندگان کمیسیون تلفیق می‌تواند چنین کند.

وی اقتصاد کشور را دارای رکود تورمی دانست و افزود: برای رفع رکود تورمی از اقتصاد کشور، باید با هم گفت‌گو کنیم تا راه‌های مناسبی برای خروج از رکود تورمی پیدا شود.

وی رشد اقتصادی کشور از سال ۸۴ تاکنون را نزولی دانست و افزود: رشد اقتصادی در سال ۹۱ منفی شد و به تایید مرکز پژوهش‌ها این رشد در سال ۹۲ بین منفی هفت‌دهم درصد و منفی ۵ خواهد بود.

وی دلیل رشد منفی اقتصاد کشور را افزایش سهم درآمدهای نفتی در بودجه عمومی کشور عنوان کرد و افزود: باید بررسی کرد که چرا وقتی سهم درآمدهای نفتی در لایحه بودجه افزایش یابد، رشد اقتصادی کشور نزولی می‌شود.

نماینده بجنورد با اشاره به تورم کشور گفت: تورم امروز کشور، افزایشی است. وقتی نرخ ارز کنترل نمی‌شود، قطعا نرخ تورم افزایش می‌یابد. اگر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها در فاز دوم به تصویب مجلس برسد، تورم افزایش بیشتری خواهد یافت و قیمت حامل‌های انرژی حداقل چهار برابر می‌شود.

وی گفت: ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای اندکی بیش از چهار هزار پروژه عمرانی اختصاص یافت ولی فقط حدود هزار پروژه به ثمر رسید. در حالی که هزاران پروژه نیمه کاره وجود دارد، در لایحه بودجه سال جاری ردیف‌ها و پروژه عمرانی پیشنهاد شده است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ نرخ رشد بیکاری را افزایشی دانست و افزود: با بودجه‌هایی که رکود تورمی را تشدید کرده‌اند، نتوانسته‌ایم دو و نیم میلیون شغل به وجود بیاوریم. اکنون نرخ بیکاری از ۳.۱۲ درصد به ۱۲.۹ درصد افزایش یافته است.

وی متذکر شد: با استانی کردن پروژه‌های عمرانی و کاهش شدید بودجه آنها، تنها خود را گول زده‌ایم.
کد مطلب: 27580
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *