۰
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۱

موضع دولت درباره وابستگی بودجه به نفت

نماینده دولت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نکته مبهمی در لایحه بودجه تقدیمی دولت برای سال ۹۲ وجود ندارد، گفت: وابستگی به نفت که توسط نمایندگان مطرح شد را تکذیب می‌کنم.
 بهروز مرادی نماینده دولت که در جریان رسیدگی مجلس شورای اسلامی به رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۲ در جلسه علنی سخن می‌گفت، اظهار کرد: جایگاه من به عنوان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی جایگاهی فنی و کارشناسی است، جایگاه سیاسی نیست و برای ارائه بیانیه سیاسی به مجلس نیامده‌ام.

وی تصریح کرد: بنابراین بایستی در بحث بودجه به صورت فنی و کارشناسانه صحبت کرد زیرا معتقدم نکته مبهمی در لایحه بودجه ۹۲ وجود ندارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری فروش نفت، مالیات‌ها و واگذاری‌ها را از منابع مالی ذکر شده در لایحه بودجه سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: حتی یک ریال بدون تعیین تکلیف در بودجه لحاظ نشده است و هر آنچه که آمده دقیقا مشخص و کارشناسی شده است.

مرادی به ایرادات مطرح شده از سوی کمیسیون تلفیق در رد کلیات لایحه بودجه ۹۲، گفت: منابع پیش‌بینی شده در لایحه بودجه با توجه به عملکرد سال ۹۲ بسیار دقیق است زیرا در سال ۹۱ علیرغم تحریم‌های اساسی که وجود داشت محیط اقتصادی بسیار پیچیده‌ای را پیش‌رو داشتیم اما دستاورد مشترک دولت و مجلس، اداره مطلوب کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که با منابع عمومی ۱۴۴ هزار میلیارد تومان بسته شده بود با ۱۰۶ هزار میلیارد تومان توانست کشور را اداره کند و این هنر انقلاب است بنابراین نباید فضا طوری مطرح شود که به انفعال کشیده شویم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری افزود: اکنون در شرایط اقتصادی در مواجهه با غرب و آمریکا قرار داریم و حریف در حوزه سیاسی و اقتصادی استثنایی و هوشمند عمل می‌کند و هوشمندی کشور با درایت دولت و مجلس به صورت مشترک یکی از دستاوردهای بزرگی است که در دفاع از انقلاب عمل کرده است.

وی با اشاره به کاهش درآمد نفتی، گفت: ۳۸ هزار میلیارد تومان کاهش درآمد وجود داشته اما اجازه نداده‌ایم که کسری بودجه احساس شود.

مرادی در ادامه اظهار کرد: روح لایحه ۹۲ بهره‌مندی از تحریم و تبدیل آن به قدرت، قوت و فرصت است و معتقدم تحریم زمینه‌ مناسبی است برای آنچه که آرزو داشتیم تحقق یابد.

وی گفت: در بحث هدفمندسازی نیز اعدادی که در بودجه جاری و عمرانی لحاظ شده اگر کنار گذاشته شود در سال ۹۲، ۱.۲ درصد کاهش دارد و این میزان کاهش نسبت به سال ۹۱ قابل توجه است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در مورد بودجه ارزی نیز وابستگی شدید به نفت که مطرح شد را شدیدا تکذیب می‌کنم زیرا عملکرد ما طی سال گذشته و امسال خود مبین این موضوع است و ما سعی کردیم که به سمت اقتصاد بدون نفت گرایش داشته باشیم بنابراین درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرده است.
کد مطلب: 27635
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *