۱
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۷
دبیرکل حزب مردم سالاری در دانشگاه علم و صنعت:

باید روی لغو تحریمها تمرکز کنیم

برنامه اقتصادی ما برای ارتقاء طبقات فرودست است
باید روی لغو تحریمها تمرکز کنیم
مصطفی کواکبیان کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه نشست های انتخاباتی خود در دانشگاه علم و صنعت حاضر شد و به پرسش های دانشجویان پاسخ داد. مصطفی کواکبیان در این نشست از دولت اخلاق خود و برنامه های آن سخن گفت.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، وی در لزوم تشکیل دولت اخلاق گفت: «ما در جمهوری اسلامی مدعی تشکیل نظامی هستیم که ضمن تامین معیشت مردم، به معنویت مردم و رشد آن هم اهمیت دهد. حراست از معنویت مردم و رشد و تعالی آن تنها وجه تمایز نظام ما از نظام های اقتصاد محور غربی است. دولت و جامعه‌ای که تنها به امور اقتصادی توجه کند فرقی با کشورهای اروپایی و غربی ندارد. همین ویژگی منحصر به فرد و ضرورت اهمیت دادن به آن موجب شد تا ما دولت خود را دولت‌ اخلاق‌ بنامیم که هم ضمن تامین و رفاه اقتصادی مردم، معنویات و اخلاقیات جامعه را هم پاس بدارد.»

کاندیدای اختصاصی جبهه اصلاح طلبان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: «اقتصاد پیشرفته، خدمت بی‌شائبه، لغو تحریم‌های بین‌المللی، اصلاحات همه‌جانبه و قانون‌مداری مقتدرانه از مهمترین رئوس و مولفه های دولت اخلاق مورد پیشنهاد من است.»
کواکبیان در اهمیت اصلاحات و ضرورت آن تصریح کرد: «اصلاحات امر مثبت، ارزشمند و سازنده‌ای در مقابل فساد یا زمینه‌های دین‌ستیزی و عناد با نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود و در یک کلمه اصلاحات نوعی امر به معروف و نهی از منکر محسوب می شود و همانند نماز صبح یک واجب دینی است و از این نظر امام حسین(ع) بزرگترین اصلاح طلب است. اگر این واجب در دولت نهم و دهم انجام می شد، هرگز ماجرای سه هزار میلیارد دلار اختلاس و ماجراهای مشابه آن به وقوع نمی‌پیوست.»
کواکبيان در پاسخ به این
برای تامین نیازهای بازار، واردات صورت می گرفت تا مسائل ناشی از بالا رفتن قیمت واردات کنترل شود، سیاستی که نتیجه ای جز مشکلات اقتصادی نداشت و این بزرگترین اشتباه در عرصه اقتصادی به شمار می‌آید. علاوه بر ضرباتی که واردات بی رویه بر اقتصاد ایران به بار آورد در بخش کشاورزی هم با هزینه 25 میلیارد دلاری ضربه مهلکی بر بدنه صنعت کشاورزی وارد شد
سوال که آیا شما با طرح موضوع اصلاحات قصد براندازی نظام را دارید و اصلاحات مورد نظر شما چیست؟ گقت: «ما اتفاقا برای حفظ و حراست از انقلاب آمده ایم. اصلاحات مد نظر ما طبق منافع ملی و ارزش‌های دینی و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است و اصولا قیافه ما به براندازی نمی خورد. وقتی می گوییم اصلاح‌طلب هستیم یعنی اساس و چارچوب نظام را قبول داریم اما توصیه‌هایی نیز برای برطرف کردن نقطه‌ضعف‌های آن هم داریم. اگر ما با نظام موافق نبودیم راه‌حلی در جهت اعتلا و ارتقای آن هم ارائه نمی‌کردیم.»
بخش بعدی سخنان این استاد دانشگاه در ارتباط با مشکلات دانشجویان و لزوم رفع آنها بود. مصطفی کواکبیان با اشاره به شناخت مشکلات دانشگاهها و با تاکید بر حمایت از تشکلات دانشجویی و لزوم تقویت آن ابراز داشت: «تشکلات دانشجویی باید تقویت شود و افتخار من این است که مدرس دانشگاه هستم و تاکنون در هیچ ترمی کمتر از ۱۰ واحد برنداشته ام. مشکلات دانشگاه‌ها را به خوبی می شناسم و برنامه‌های کارآمدی برای حل و رفع این مشکلات دارم که در زمان مناسب حتما اعلام خواهم کرد.»
این کاندیدای ریاست جمهوری در همین ارتباط افزود: «ما باید جوان‌محور باشیم؛ تندگویان، وزیر نفت وقت، ۲۸ ساله بود و این یعنی ارزش‌محوری.»
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی در دولت نهم و دهم و ناکارآمدی های آن اظهار داشت: «واردات بی‌رویه دولت بی‌حساب و کتاب بود. بطوری که برای تامین نیازهای بازار، واردات صورت می گرفت تا مسائل ناشی از بالا رفتن قیمت واردات کنترل شود، سیاستی که نتیجه ای جز مشکلات اقتصادی نداشت و این بزرگترین اشتباه در عرصه اقتصادی به شمار می‌آید. علاوه بر ضرباتی که واردات بی رویه بر اقتصاد ایران به بار آورد در بخش کشاورزی
اینکه قصد داریم 6 ماهه روابط با آمریکا را ترمیم کنیم معنایش این نیست که در برابر خواسته‌های غرب تسلیم خواهیم شد، چرا که این کار در چارچوب خط قرمزها و مصلحت های نظام انجام می شود و برای موفقیت در این مسیر هم نیاز به برنامه‌ریزی کارشناسانه و تخصصی و فن چانه‌زنی است
هم با هزینه ۲۵ میلیارد دلاری ضربه مهلکی بر بدنه صنعت کشاورزی وارد شد.»
کواکبیان در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای کاهش وابستگی به نفت در اداره کشور دارید، گفت: «در کشور ما ۲۰ درصد بودجه نفتی به صندوق ذخایر ارزی ملی می‌رود و روز به روز ذخایر ما بیشتر به نفت وابسته می‌شود. برای مقابله با این عارضه لازم است عدالت اجتماعی در بحث مالیات را جدی بگیریم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که در مالیات ۸ درصد بر ارزش افزوده در نظر گرفته شود. برای این منظور هم لازم است به گونه ای برنامه ریزی شود که در آن طبقات فرودست ارتقا یابند و از بالادست‌ها مالیات بیشتری گرفته شود تا عدالت به معنای واقعی اجرا شود و باید طوری برنامه‌ریزی کرد که دود آن به چشم مردم نرود.»
وی با اشاره به مشکلات تحریم ها و سیاست های غلط دولت نهم و دهم در اقتصاد کشور و مشکلات دولت بعدی در این زمینه بیان داشت: «ما اگر در صندوق توسعه ملی پول داشتیم می‌دانستیم با آن چه کنیم، مشکل این است که نقدینگی نیست؛ ما در تحریم به سر می‌بریم و متأسفانه این صندوق خود را وابسته به ذخایر ارزی کرده است. دولت به بانک مرکزی و بخش‌های خصوص بسیار بدهکار است و دولت جدید باید زمانی تامل کند تا راهی برای پرداخت قرض‌ها بیابد.»
دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به قانون انتخابات و تاثیر آن بر روند حزبی و تفاوت آن در نظام های سیاسی مختلف تاکید کرد:‌ «حزب یعنی تصمیم‌گیری براساس خرد جمعی؛ اما در احزاب مارکسیستی لیدر اصلی در راس و فرمانده گروه به حساب آمده و گردش نخبگان در آن انجام نمی شود. متاسفانه با وجود چنین گستره‌ای در معنای احزاب، دولت فعلی نگاه سازنده ای به احزاب نداشته و از آن به سم مهلک جامعه نام برده است.»
کواکبیان در پاسخ
ما باید بر لغو تحریم‌ها تمرکز کنیم و اگر در این راه امتیازاتی را واگذار کنیم، از آنجا که براساس حکمت و مصلحت بوده نباید آن را دلیل بر ضعف تلقی کنیم زیرا امتیاز واگذار کردن ما همچون امتیاز دادن پیامبر در صلح حدیبه است که برای هدف بزرگتری که همان فتح مکه بود صورت می گیرد
به این سوال که چه راهکاری برای مقابله با تهدید آمریکا و لغو تحریم ها دارید گفت: «ما متعهد شده ایم ۶ ماهه رابطه با آمریکا را بر اساس یک کار کارشناسی و در چارچوب خط قرمزها و با اجازه مقام معظم رهبری ترمیم خواهیم کرد. اینکه قصد داریم ۶ ماهه روابط با آمریکا را ترمیم کنیم معنایش این نیست که در برابر خواسته‌های غرب تسلیم خواهیم شد، چرا که این کار در چارچوب خط قرمزها و مصلحت های نظام انجام می شود و برای موفقیت در این مسیر هم نیاز به برنامه‌ریزی کارشناسانه و تخصصی و فن چانه‌زنی است.»
این متخصص روابط بین الملل با انتقاد از بی‌برنامگی دولت نهم و دهم در سیاست خارجی و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات با گروه ۱+۵ تاکید کرد: «چرا آقای احمدی نژاد باید در طی مدت کوتاهی دو بار به ونزوئلا سفر کند؟ سفرهایی که هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد. اینگونه رفتارها و سیاست ها ناشی از فقدان یک برنامه مدون در سیاست خارجی است. در حالی که تاکنون ۷ قطعنامه در شورای حکام علیه کشورمان صادر شده که ۵ تای آن مربوط به تحریم‌ها است لازم بود دیپلماسی اثرگذارتری مبتنی بر یک طرح مدون و کارآمد در سطح سیاست خارجی خود در پیش می گرفتیم. در تمام دولت‌های پیشین مشکلاتی در تعامل و برقراری ارتباطی مناسب در زمینه سیاست خارجی وجود داشت؛ اما وضع هیچگاه مانند دوره نهم و دهم به این شدت مسئله دار نبود. بطور مثال در این دولت بارها به اوباما نامه نوشته شد که اوباما هم نامه‌های دولت را بی‌جواب گذاشت، این نشان دهنده ضعف در تعامل در عرصه سیاست خارجی است.»
وی با تاکید بر ادامه مذاکرات در سطح دیپلماتیک به عنوان بهترین راهکار برای کاهش تحریم ها افزود: «مذاکراتی در سطح گروه ۱+۵ و با رویکرد برد- برد بهترین راهکار برای رهایی از
اگر خاتمی باید توبه کند احمدی‌نژاد به خاطر هزینه هایی که به نظام بار کرده و رفتارهایی که در بعضی از افشاگری ها انجام داده است بیشتر نیاز به توبه دارد
فشار تحریم‌ها است اما با این حال فقط برد هم ملاک شرکت در یک مذاکره نیست. ما باید بر لغو تحریم‌ها تمرکز کنیم و اگر در این راه امتیازاتی را واگذار کنیم، از آنجا که براساس حکمت و مصلحت بوده نباید آن را دلیل بر ضعف تلقی کنیم زیرا امتیاز واگذار کردن ما همچون امتیاز دادن پیامبر در صلح حدیبه است که برای هدف بزرگتری که همان فتح مکه بود صورت می گیرد. بر همین اساس این رفتار مبتنی بر مصلحت و حکمت دلیلی بر سرافکندگی نظام جمهوری اسلامی ایران و نشانه دست کشیدن از اصول آرمانی انقلاب محسوب نمی شود.»
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به میزان توانمندی هایش در امور سیاسی و اجرایی کشور گفت: «برای اداره یک کشور لازم است رییس دولت هم متخصص و کارشناس باشد و هم اهل نظر در این امر مهم باشد؛ من دارای مدرک دکترای علوم سیاسی هستم و سابقه نمایندگی مجلس را داشتم و در امور اجرایی کشور هم نقش بسزایی داشته ام. بیشترین نطق در مجلس، پیشنهاد چندین مورد گزارش تحقیق و تفحص و فعالیت در این زمینه و مثال های بسیاری در این زمینه گوشه هایی از سوابق اجرایی من است که به اتکای آن و تجربیات حاصل از آن گمان می کنم می توانم رییس دولت موثری باشم.»
این کاندیدای اصلاح طلب درباره موضع گیری ها علیه دولت اصلاحات و خاتمی از سوی جریان رقیب اظهار داشت: «اگر خاتمی باید توبه کند احمدی‌نژاد به خاطر هزینه هایی که به نظام بار کرده و رفتارهایی که در بعضی از افشاگری ها انجام داده است بیشتر نیاز به توبه دارد.»
این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که با اتکا به چه چیزی به رقابت های انتخاباتی وارد شده اید گفت: «در انتخابات نمی‌توان نتیجه را حدس زد اما امیدوارم با رای شما دانشجویان پیروز شوم.»
کد مطلب: 28370
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *