۰
دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۷

هدف عراق از بستن مرز اردن چیست؟

تصمیم دولت عراق مبنی بر بستن مرز ˈطریبیلˈ با اردن، احتمال اجرای عملیات از سوی ارتش این کشور در استان ˈالانبارˈ علیه عشایری که در قتل پنج سرباز دست داشتند را افزایش داده است.
به گزارش روز دوشنبه روزنامه ˈالحیاتˈ چاپ لندن، دولت بغداد همچنین با سفر فرستاده ˈاتحادیه عربˈ به عراق برای بررسی اوضاع در منطقه غربی این کشور، مخالفت کرد.

وزارت کشور اردن دیروز در بیانیه ای اعلام کرد که دولت عراق به آنها ابلاغ کرده که از فردا (سه شنبه) مرز طریبیل را به مدت ۴۸ ساعت مسدود می کند .

در این بیانیه آمده است: دولت عراق این مطلب را از طریق سفارت خود در امان به اطلاع دولت اردن رسانده و اعلام کرده که مرز طریبیل به دلیل مسایل داخلی این کشور به روی مسافران و محموله ها بسته می شود.

این بیانیه افزود: بستن مرز شامل خطوط هوایی که به طور معمول صورت می گیرد، نمی شود و زمان پروازها هم هیچ تغییری ندارد.

بیانیه مذکور ادامه داد: وزارت کشور اردن در حال هماهنگی با سفارت عراق در امان برای دستیابی به یک راه حل مناسب تضمین کننده تداوم صادرات محصولات کشاورزی اردن به بازار عراق در زمان بسته بودن مرز می باشد.

مرز طریبیل در استان الانبار است و دولت عراق از اهالی آن خواسته هرچه زودتر مجرمینی که در قتل پنج سرباز در میدان ˈتحصنˈ شهر ˈالحویجهˈ دست داشتند را تحویل دهند.

استان الانبار در چهار ماه گذشته صحنه شورشهای خشونت آمیز برخی عوامل بود . در جریان یکی از این شورشها ، افراد مسلح به نیروهای ارتش حمله کرده و پنج سرباز را به قتل رساندند.

دولت عراق از شورشیان خواسته بود تا با تحویل افراد مسلح، به خشونتها در این شهر خاتمه دهند ، در غیر این صورت به محل تجمع شورشیان در میدان تحصن شهر الحویجه حمله خواهد کرد.

با پایان مهلت ارتش، نیروهای نظامی به میدان تحصن حمله کرده و گروهی از شورشیان را مجروح و برخی دیگر را دستگیر کردند .

در پی اقدام ارتش عراق در میدان تحصن در شهر الحویجه ، فراخوان هایی برای حمل سلاح و تشکیل ارتش عشایری داده شده و شورشیان هدف از مسلح شدن را تبدیل الانبار به پناهگاهی امن برای گروههای قومی اعلام کرده اند.

منابع روزنامه الحیات چاپ لندن گزارش دادند: ارتش عراق نیروهای خود را در الانبار متمرکز و فرماندهان عملیات به عشایر، مهلت مقرر برای تحویل قاتلان سربازها را تمدید کردند.

ˈنوری المالکیˈ نخست وزیر دیروز در مراسم تشییع جنازه پنج سرباز که سه نفر آنها از شهر ˈفلوجهˈ از توابع استان الانبار بودند، شرکت کرد.

روزنامه الحیات به نقل از یک منبع رسمی اعلام کرد: دولت با تعیین فرستاده اتحادیه عرب برای کنترل حوادث در مناطق غربی عراق مخالفت کرد.

این منبع افزود: دولت مرکزی به اتحادیه عرب اطلاع داد که مخالف تعیین هر فرستاده ای به عنوان ناظر حوادث یا تحت هر اسم دیگری است، زیرا این امر مداخله آشکار در امور داخلی عراق به حساب می آید.

این منبع تاکید کرد: اطلاعات رسیده حاکی است که اتحادیه عرب تحت فشار کشورهای حامی تروریسم پیشنهاد تعیین ˈهانی خلافˈ به عنوان فرستاده اتحادیه عرب برای کنترل اوضاع در مناطق غربی را مطرح ساخته که دولت عراق به هیچ عنوان با آن موافق نیست.

ˈعبدالهادی الحسانیˈ یکی از رهبران حزب ˈالدعوتˈ نزدیک به نوری المالکی به روزنامه الحیات گفت: عراق کشوری با حاکمیت مطلق است و تعیین فرستاده اتحادیه عرب برای کنترل حوادث در استان های آن، نقض آشکار قوانین بین المللی است.
کد مطلب: 28693
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *