۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۰
عضو هئیت مدیره انجمن کارگردانان خانه تئاتر ایران:

هنرمند بیکار باید برای گذران زندگی خود مسافرکشی کنند؟

کیانس می گوید صحبت های مسئولین مرکز هنرهای نمایشی برای حمایت از هنرمندان هرگز از حد قول و وعده بالاتر نرفت
کیانس می گوید صحبت های مسئولین مرکز هنرهای نمایشی برای حمایت از هنرمندان هرگز از حد قول و وعده بالاتر نرفت

«حسین کیانی» عضو هئیت مدیره انجمن کارگردانان خانه تئاتر ایران گفت: خانه تئاتر محلی انتفاعی نیست و از خود بودجه ای برای کمک به هنرمندان بیمار ندارد. او به عنوان یک نهاد صنفی تنها می تواند به متولیان تئاتر وظیفه قانونی شان را در قبال هنرمندان بیمار و نیازمند به حمایت و کمک دولت یادآوری کرده و از آنان بخواهد برای درمان این هنرمندان به وظایف خود عمل کنند.
این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در گفت وگو با پایگاه خبری فریادگر ادامه داد: این امری است که مدت هاست خانه تئاتر پیگیر آن است اما متاسفانه صحبت های مسئولین مرکز هنرهای نمایشی هرگز از حد قول و وعده بالاتر نرفت و به همین دلیل در خانه تئاتر بر آن شدیم که به وسیله خود هنرمندان عضو خانه تئاتر برای دیگر هنرمندان پیشکسوت اقدام کنیم . وی افزود: البته این مشکل بیکاری و عدم توان مادی حتی برای تامین یک زندگی معمولی هنرمندان تنها به هنرمندان از کار افتاده و پیشکسوت محدود نمی شود زیرا به لطف دولت فعلی ، بسیاری از هنرمندان بیکار شده و سالهاست که بدون دلیل مشخص و هیچ توضیح روشنی اجازه کار به آنان داده نشده است . عضو هئیت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر تاکید کرد : شاید بیان این نکته صحیح نباشد اما این واقعیت بسیار تلخی است که وجود دارد ؛ برخی از این هنرمندان که تنها راه ارتزاق خود و خانواده شان هنرشان بوده و هرگز به شغل های پر درآمد دیگری مانند کارهای بازار و کارخانه داری و مغازه داری و ... روی نیاورده بودند، برای تامین زندگی خود و خانواده شان رو به کارهایی چون مسافر کشی آورده اند که هیچ هنر و دانش و تخصص خاصی را نیاز ندارد و این یعنی خرما خوردن بر مزار فرهنگ کشور. او با بیان این مسئولان فرهنگی کشور ارزش و اهمیت افراد فرهنگی کشور را نمی دانند ، ادامه داد: مسئولان ما باید این نکته را بدانند کسانی که عمری را در راه

: شاید بیان این نکته صحیح نباشد اما این واقعیت بسیارتلخی است که وجود دارد ؛ برخی از این هنرمندان که تنها راه ارتزاق خود و خانواده شان هنر شان بوده و هرگز شغل های پر درآمد دیگری مانند کارهای بازار و کارخانه داری و مغازه داری و .. روی نیاورده بودند، برای تامین زندگی خود و خانواده شان رو به کارهایی چون مسافر کشی آورده اند که هیچ هنر و دانش وتخصص خاصی را نیاز ندارد و این یعنی خرما خوردن برمزار فرهنگ کشور.
فرهنگ و هنر و تئاتر کشور تلاش کردند اگر می خواستند عمرشان را در شغل دیگری بگذارند از نظر مالی ده ها برابر آن چه که امروز دارند، می داشتند . کارگردان نمایش «همه فرزندان خانم آغا» با بیان این که متاسفانه مسئولان وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی نمی دانند که آنان نیز این دوره پیری و بیماری را در پیش دارند و همیشه در پشت این میزهای دولتی نمی مانند، ادامه داد: به همین دلیل ما هنرمندان تصمیم گرفتیم خودمان آستین بالا زده و با اختصاص مبلغ فروش یک اجرا به این هنرمندان و جمع آوری آن در صندوقی درخانه تئاتر، خودمان به خودمان یاری بخشیم و لااقل برای تامین هزینه های درمان هنرمندان بیمار اقدام کنیم . این نمایشنامه نویس درباره این که چه تضمینی وجود دارد که معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایش در راه این عمل خیرخواهانه هنرمندان سنگ اندازی نکرده و با اجرای یک شب اضافه هنرمندان موافقت کنند، گفت: وزارت ارشاد تاکنون هیچ واکنشی نسبت به حمایت از این طرح هنرمندان نشان نداده و مشخص نیست آیا با هنرمندان همکاری کرده و اجازه چنین کاری را به هنرمندان می دهد یا ممکن است شب آخرِ اجرا جلوی کار را گرفته و درصدش را از اجرا مطالبه کند . او تاکید کرد : با درنظر گرفتن اینکه وزارت ارشاد حاضر به عقد هیچ تفاهم نامه و قراردادی با خانه تئاتر در این زمینه نشده است ، ما درخانه تئاتر امیدواریم مدیران سالن های تئاتر همکاری لازم را به عمل آورده و اجازه ندهند این دغدغه هنرمندان برای کمک به همکار و همنوع در نطفه خاموش شود . وی افزود: البته این مشکل بیکاری و عدم توان مادی حتی برای تامین یک زندگی معمولی هنرمندان تنها به هنرمندان از کار افتاده و پیشکسوت محدود نمی شود زیرا به لطف دولت فعلی ، بسیاری از هنرمندان بیکار شده و سالهاست که بدون دلیل مشخص و هیچ توضیح روشنی اجازه کار به آنان داده نشده است .

کد مطلب: 15038
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *