۱
۰
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۷

رد صلاحیت 43 کاندیدای شاخص اصلاح‌طلبان در شورا

از مجموع ۴۵‌داوطلب شاخص اصلاح‌طلب شورای شهر ۴۳ نفر ردصلاحیت شدند و ردصلاحیت‌ها تنها محدود به تهران نبود و در شهرستان‌ها هم گسترده بود، به طوری که در استان یزد ۶۲ کاندیدایی که به نوعی با خاتمی در ارتباط بودند ردصلاحیت شدند.
فاطمه جمال‌پور در روزنامه شرق نوشت: اعتراض شمار زيادي از اصلاح‌طلبان شاخص شورای شهر در هیات نظارت استان تهران رد شده است و حال «ماراتن» تایید صلاحیت کاندیداهای ردصلاحیت‌شده شورای شهر دارد به خط پایان می‌رسد اما بدون حضور اصلاح‌طلبان. نتیجه بررسی اعتراض داوطلبان شورای شهر بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد به درازا انجامید. درحالی که هیات نظارت پیش از این اعلام کرده بود نتیجه اعتراض‌ها تا ۲۸‌اردیبهشت‌ اعلام می‌شود، اما اعلام نتیجه اعتراض‌ها به ساعات پایانی آخرین مهلت برای اعتراض نهایی به هیات نظارت مرکزی به درازا انجامید. اتفاقی که برخی داوطلبان اصلاح‌طلب از آن به عنوان بازی زمان یاد می‌کنند؛ بازی زمانی که مهلت اعتراض را از این داوطلبان می‌گیرد.

مراجعات داوطلبان اصلاح‌طلب تا ظهر دیروز به فرمانداری برای مطلع‌شدن از نتیجه اعتراضشان بی‌جواب ماند و حتی آنها اجازه ورود به فرمانداری را نیافتند. از فرمانداری به آنها گفته شد که جواب اعتراض به در منزل ارسال می‌شود اما نتیجه پیگیری‌های «شرق» از فرمانداری جوابی متفاوت داشت. جمشیدی، از دفتر سیاسی فرمانداری به «شرق» گفت: داوطلبانی که اعتراض کرده‌اند باید برای گرفتن نتیجه اعتراضشان به فرمانداری مراجعه کنند. اما چند ساعت بعد و حدود ساعت ۱۷ با آنها تماس گرفته شد تا برای گرفتن جواب اعتراض خود مراجعه کنند و حال آنکه آنها تنها تا ساعت ۱۹ دیروز و پیش از ۹صبح امروز مهلت اعتراض داشتند.

در زمان آغاز ثبت‌نام شوراهای شهر و روستا، اصلاح‌طلبان تصمیم به ارایه فهرست کامل ۳۱نفره گرفته و با چهره‌های شاخصی چون احمد مسجدجامعی، وزیر پیشین ارشاد، مرتضی حاجی وزیر پیشین آموزش و پرورش، معصومه ابتکار معاون محیط‌زیست دوره خاتمی، فاطمه راکعی نماینده مجلس دوره‌های پیشین، فریدون عموزاده‌خلیلی، مدیرمسوول هفته‌نامه «چلچراغ» و فعال فرهنگی، محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شورای شهر اول، محمدحسین درودیان، عضو شورای شهر اول و عضوسابق دفتر تحکیم وحدت، حسین مختاباد، خواننده، افشین اعلا ترانه‌سرا، احمد دنیامالی، معاون عمرانی سابق قالیباف و معاون وزیر راه دولت خاتمی، علی صالح‌آبادی، معاون اسبق وزیر تعاون و دبیرکل حزب همبستگی و مدیرمسوول روزنامه «همبستگی» و هفته‌نامه «ستاره صبح»، احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب «اراده ملت ایران» و عضو شورای شهر اول، اسماعیل دوستی، نماینده مجلس پنجم و استاندار کهگیلویه و بویراحمد و... قدم به ساختمان فرمانداری و انتخابات شورای شهر چهارم گذاشتند. اما در ادامه صلاحیت اصلاح‌طلبان با استنادی کلی به بند «د» و «ج» ماده ۲۶ رد شد و همه اصلاح‌طلبان به دلیل عدم ابراز وفاداری به قانون اساسی و التزام نداشتن به اسلام و قانون اساسی در نخستین گام از رقابت بازماندند به طوری که از مجموع ۴۵‌داوطلب شاخص اصلاح‌طلب شورای شهر ۴۳ نفر ردصلاحیت شدند و ردصلاحیت‌ها تنها محدود به تهران نبود و در شهرستان‌ها هم گسترده بود، به
طوری که در استان یزد ۶۲ کاندیدایی که به نوعی با خاتمی در ارتباط بودند ردصلاحیت شدند.

رهامی، رییس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در انتخابات در واکنش به این ردصلاحیت‌های گسترده گفت: «هیات‌های اجرایی را نمایندگان دولت تشکیل می‌دهند و آنها سعی در از میدان به‌درکردن رقیب خود از صحنه پیش از آغاز رقابت‌ها دارند.»داوطلبان ردصلاحیت‌شده در ادامه به هیات‌های نظارت استان که متشکل از سه نماینده مجلس بود، اعتراض کردند. بررسی اعتراض‌ها در حالی بود که کولیوند، رییس هیات نظارت مرکزی انتخابات شوراها و حسین طلا، رییس هیات نظارت استان تهران اعلام می‌کردند قایل به تفاوت میان اصلاح‌طلبان و اصولگراها نیستند و اظهار امیدواری کرده بود تعداد زیادی از داوطلبان ردصلاحیت شده به گردونه انتخابات برگردند.

در حالی که اعتراض‌ها در هیات‌های نظارت استان‌ها درحال پیگیری بود آیت‌الله جنتی خطیب نمازجمعه اعلام کرد نظارت در انتخابات شوراها نزدیک به صفر است و فشارها بر هیات‌های نظارت افزایش یافت. این اتفاق درحالی بود که شایعاتی مبنی بر نزدیکی نمایندگان عضو هیات‌های نظارت به جبهه پایداری و تاثیرات این موضوع بر بررسی اعتراض‌ها به گوش می‌رسید. دیروز حسین طلا، رییس هیات عالی نظارت استان در انتخابات شوراهای شهر و روستا و فرماندار تهران در زمان انتخابات ۸۸ گفت: «در نهایت ۳۱۲ نفر از ردصلاحیت‌شدگان شورای شهر تهران تایید صلاحیت شدند و ۲۸۳ نفر نیز ردصلاحیت شدند. همچنین قرار است امروز صلاحیت پنج‌نفر باقیمانده نیز اعلام ‌شود.» این اظهارات در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب قریب به اتفاق کاندیداهای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران جز شش‌درصد داوطلبانی هستند که صلاحیتشان از مجموع هزارو۶۰۹ داوطلب احراز نشده است.

حسین طلا گفت: این اعتراضات در ۱۰ روز با حضور روسا و دبیران هیات‌های نظارت مربوطه در شهرستان‌ها و دستگاه‌های مصوبه در قانون نمایندگان وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی بررسی شد که در نهایت ۳۱۲ نفر از این تعداد، صلاحیت ‌آنها تایید شد و ۲۸۳ نفر نیز ردصلاحیت شدند. رییس هیات عالی نظارت استان در انتخابات شوراهای شهر و روستا با اشاره به اینکه دیروز آخرین روز اعلام تایید صلاحیت داوطلبان شورای شهر و روستاست، گفت: «پیش از این، صلاحیت هزار و ۵۲۰ نفر در شهر تهران توسط هیات اجرایی و نظارت تایید شده بود و صلاحیت ۸۹ نفر دیگر نیز توسط هیات عالی اجرایی انتخابات استان تایید شده است تا در مجموع برای شهر تهران هزار و ۶۰۹ نفر با یکدیگر رقابت کنند.» طلا افزود: «از امروز بررسی ۲۱۸ نفر از داوطلبانی که در هیات نظارت ۱۶ شهرستان استان تهران تایید نشده‌اند، آغاز شده است. بررسی صلاحیت این افراد تا ۱۲‌خرداد‌ پایان می‌یابد و فرمانداری و بخشداری‌ها ۱۳ تا ۱۵‌خرداد اسامی داوطلبان تایید صلاحیت‌شده را به اطلاع می‌رسانند البته اعلام زودتر از این زمان غیرقانونی است.» وی اعلام کرد: «داوطلبان تایید صلاحیت‌شده در شورای شهر و روستا از ۱۶ خرداد به مدت یک هفته فرصت تبلیغات دارند و روز ۲۳‌خرداد ممنوعیت تبلیغات آنها آغاز می‌شود.»

حال انگار خداحافظی اصلاح‌طلبان با صندلی‌های سبزرنگ شورای شهر به آهستگی درحال وقوع است. خداحافظی که با وجود امیدهای بسیار، داشتن تخصص‌های متعدد و تجربه اجرایی و... رقم می‌خورد آن هم با استناد به ماده‌ای کلی از قانون و حال انتخابات شوراها که مدنی‌ترین نهاد در جمهوری اسلامی بوده هم رنگ نظارت استصوابی از سوی هیات نظارت و مجلسی را به خود می‌گیرد و هیات‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی که خود از دل مردم می‌آیند در آستانه انتخابات چهارم شوراها اتفاق جدیدی را خلق می‌کنند و آن هم حذف جناح اصلاح‌طلبان است. حال اصلاح‌طلبانی که اعتراض آنها در هیات‌های نظارت استان رد شده است دو روز فرصت دارند تا به هیات مرکزی نظارت اعتراض کنند. جواب این اعتراض ۱۴ خرداد اعلام می‌شود و هرچند آنها امید چندانی به این اعتراض ندارند اما باید دید در آخرین فرصت باقیمانده به شروع رقابت آنها به صحنه بازمی‌گردند یا خیر؟
کد مطلب: 31273
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این نوع حذف کردن نشان از وحشت اصولگرایان از رقابت با اصلاح طلبان دارد، اقبال و اعتماد مردم به اصلاح طلبان قابل اغماض نیست و این سرمایه گران بهایی است که اصلاح طلبان می توانند در صحنه های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی از آن بهره ببرند .