۰
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۸

جمهوری اسلامی: 24 خرداد نشان اعتماد مردم به روحانیت بود

انتخابات ۲۴ خرداد نشان داد برخلاف تبليغات منفي و گمانه زني‌هاي نادرستي كه درباره روحانيت وجود داشته و دارد، مردم ايران به روحانيت علاقمند هستند و در گزينش‌ها حساب افراد خدوم و صادق را از ديگران جدا مي‌كنند.
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت:
انتخاب دكتر حسن روحاني به رياست جمهوري، براي ايران يك رويداد مهم است. اين رويداد را كه در مرتبه بعد از اصل حضور حماسي مردم پاي صندوق‌هاي رأي بايد دومين واقعه مهم سال جاري دانست، از چند نظر مي‌توان مورد توجه قرار داد.
۱- مهم‌ترين نكته اينست كه آري گفتن اكثريت مردم ايران به دكتر حسن روحاني آري گفتن به اعتدال و نه گفتن به تفكر افراطي است. مردم ايران با آراء قاطع خود به كسي كه با شعار "اعتدال" به صحنه آمد و در تمام سخنراني‌هاي خود در دوران تبليغات انتخاباتي با قاطعيت، تفكر افراطي را مردود دانست و اعلام كرد به اين تفكر خطرناك پايان خواهد داد، اين پيام را با رساترين بيان به گوش همه رساندند كه از جريان افراطي منزجر و خواهان حاكميت جريان اعتدال دركشور هستند.
اعتدال، به معناي كنار آمدن با جريان سلطه و چشم پوشي از حق ملت ايران نيست. حرف اصلي جريان اعتدال اينست كه حق ملت را با تكيه بر منطق مي‌توان گرفت و در هيچ زمينه‌اي زيربار حرف زور جريان سلطه نبايد رفت. جريان سلطه را مي‌توان با برخورد قانوني و منطقي و با تكيه بر مقررات بين‌المللي منزوي كرد و درصورتي كه تمكين نكند با ايستادگي بايد دست رد بر سينه تمام زياده خواهان زد. اين، منطق اعتدال است كه در داخل نيز بسيار كاربرد دارد و جامعه افراطي زده ما بشدت نيازمند آنست.
پيروزي جريان اعتدال را هرگز نبايد به معناي طرد ديگران دانست. چنين برخوردي با ماهيت اعتدال در تضاد است. جريان اعتدال، قائل به جذب است نه طرد. حتي افراطيون را بايد با نصيحت و ارشاد به مسير اعتدال برگرداند. دولت اعتدال، دولت وحدت ملي و فراجناحي است كه از تمام نيروهاي شايسته و كاردان از كليه سلايق سياسي استفاده خواهد كرد. اين روش، مي‌تواند جامعه را به جايگاهي كه شايسته نظام جمهوري اسلامي است برگرداند و راه را براي حل مشكلات هموار نمايد. رأي قاطع به جريان اعتدال، نشان داد كه مردم ايران از عملكردهاي افراطي در تمام زمينه‌ها خسته شده‌اند و مزاج جامعه، چنين جرياني را نمي‌پذيرد.
۲- علاوه بر آراء متعلق به دكتر حسن روحاني، حتي آراء بعضي نامزدهائي كه با جريان افراطي هيچ نسبتي ندارند را نيز بايد نوعي گرايش مردم به اعتدال تفسير كرد. دقت در تعداد آراء و نامزدها و تفكيك آنها از همديگر، اين واقعيت را به روشني نشان مي‌دهد كه سهم نامزد مورد حمايت جريان افراطي درصد ناچيزي از آراء مردم است و اين واقعيت نيز تأكيد مهمي بر عدم مقبوليت اين جريان نزد ملت ايران مي‌باشد.
۳- نقش رهبر معظم انقلاب در سالم برگزار شدن انتخابات رياست جمهوري و احساس آزادي مردم براي رأي دادن، نيز بسيار ستودني است. ايشان از آغاز سال جديد تاكنون، چند بار بر اين نكته كه فقط يك رأي دارند و كسي از رأي ايشان مطلع نيست تأكيد كردند و با اين اقدام مهم، مانع سوءاستفاده‌هاي فرصت‌طلبان شدند. ايشان حتي در حين انداختن رأي خود به صندوق آراء نيز با صراحت اعلام كردند حتي خانواده و فرزندان من نيز خبر ندارند به چه كسي رأي داده‌ام. اين موضع روشن و قاطع، نقش بسزائي در شفاف برگزار شدن انتخابات ايفا كرد و به همين جهت بايد روش صحيح و دقيق ايشان را ستود.
۴- ترديدي وجود ندارد كه حمايت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از دكتر حسن روحاني در جلب مردم به صندوق‌هاي رأي و سوق داده شدن آراء به دكتر روحاني تأثير زيادي داشت. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اكنون نماد اعتدال در كشور است و اقبال پرشور مردم از ثبت نام ايشان براي شركت در رقابت انتخابات رياست جمهوري، اين واقعيت را به روشني نشان داد. مردم هر چند از حذف آقاي هاشمي رفسنجاني از اين رقابت مغموم شده بودند، اما برخورد كريمانه ايشان با اين ماجرا و دعوت مردم به حضور در انتخابات و حمايتي كه از دكتر حسن روحاني به عمل آورد در گرم شدن تنور انتخابات بسيار مؤثر بود و در خلق حماسه‌اي كه مردم آفريدند نقش عمده‌اي ايفا كرد. اين، درس بزرگي براي افراطيون است كه هر چه در ۸ سال گذشته به آقاي هاشمي رفسنجاني حمله كردند بر محبوبيت ايشان افزوده شد بطوري كه طبق برآورد خود آنها اگر ايشان در نامزدي رياست جمهوري باقي مي‌ماند بيش از ۳۰ ميليون رأي مي‌آورد.
۵- برخلاف انحصارطلبان و خشونت گرايان، جريان اعتدالي براي رقباي سياسي خود جايگاه و حق اظهارنظر و فعاليت قائل است. كشور، ملك شخصي هيچكس و هيچ جرياني نيست. آحاد مردم، گروه‌ها،‌ جناح‌ها و سليقه‌ها حق دارند در چارچوب قانون، اخلاق و شرع به فعاليت بپردازند، اظهارنظر كنند و نقش ايفا نمايند. مردم ايران به دليل اينكه از تفكر انحصارگرايانه و بسته نگهداشتن جامعه خسته شده بودند، از ميان شش نامزد متنوع به كسي رأي دادند كه مخالفت خود را آشكارا با انحصار و خشونت و افراط فرياد زد و به مردم قول داد به چنين وضعيتي پايان خواهد داد. اين،‌ لازمه جريان اعتدال است و مردم نيز همين انتظار را از رئيس‌جمهور جديد دارند. پيروزي جريان اعتدال به معناي شكست اصولگرائي نيست بلكه به معناي شكست كساني است كه از اصولگرائي سوءاستفاده كردند. اين پيروزي، در واقع پيروزي جناح مستقل است.
آرزوي همه مردم اينست كه صاحبان قلم و زبان‌هاي تندي كه ۸ سال تمام هرچه خواستند عليه ديگران نوشتند و گفتند و بداخلاقي‌ها را به اوج رساندند، اكنون به تجديدنظر در روش‌هاي خود روي آورند. مردم كريم ايران، قطعاً اين افراد و جريان‌ها را اگر در تفكر خود تجديدنظر كنند،‌ خواهند بخشيد و آنها در درياي بيكران ملت جاي مناسب خود را خواهند داشت.
۶- انتخابات ۲۴ خرداد نشان داد برخلاف تبليغات منفي و گمانه زني‌هاي نادرستي كه درباره روحانيت وجود داشته و دارد، مردم ايران به روحانيت علاقمند هستند و در گزينش‌ها حساب افراد خدوم و صادق را از ديگران جدا مي‌كنند. انتخاب دكتر حسن روحاني، در عين حال كه گرايش مردم به روحانيت را نشان داد، اين پيام را نيز براي آن دسته از روحانيون كه با افراطيون همراهي كردند داشت كه شأن روحانيت بايد حفظ شود و افراد روحاني نبايد به افراط و تفريط كشيده شوند. ايكاش جايگاه رفيع جامعه مدرسين نيز براي تبليغات انتخابات هزينه نمي‌شد. نامزدها همه محترمند اما جايگاه روحانيت نبايد براي هيچكس خرج شود.
۷- گرايش عمومي در اين انتخابات، اين واقعيت را نيز به اثبات رساند كه مردم ايران با ولخرجي‌هاي تبليغاتي ميانه‌اي ندارند و ريخت و پاش‌ها جواب نمي‌دهد. متأسفانه بعضي از نامزدها با هزينه بيت المال و پول‌هاي باد آورده ولخرجي‌هائي در تبليغات انتخاباتي كردند كه بهيچوجه با الزامات نظام جمهوري اسلامي متناسب نبود. مردم نيز نسبت به اين امور حساسيت دارند و ديديم كه در پاي صندوق‌هاي رأي پاسخ لازم را به اين قبيل افراد دادند.
در اينجا لازم است درباره شخص دكتر حسن روحاني اين نكته را يادآور شويم كه او به ولايت فقيه عميقاً معتقد است و قطعاً در چارچوب قانون اساسي و سياست‌هاي رهبري به انجام وظيفه خواهد پرداخت و برخلاف بعضي مسئولان فعلي از ايجاد تنش خودداري خواهد كرد. او شرايط حساس كشور را به درستي درك مي‌كند و ضمن احترام به بزرگان و استفاده از مديران با تجربه و نيروهاي كاردان، براي حل مشكلات داخلي و خارجي تلاش خواهد كرد. با اينحال، مي‌دانيم كه قدرت، عوارضي نيز دارد و لذا خود را موظف مي‌دانيم در مواقع مقتضي از باب "النصيحة لائمة المسلمين" نكات لازم را به رئيس‌جمهور منتخب گوشزد نمائيم.
خدايا، به مردم ايران سعادت دنيا و آخرت و به رئيس‌جمهور منتخب توفيق خدمت به اين مردم و ترويج معالم دين برمبناي معارف قرآن و مكتب اهل بيت عليهم السلام عنايت فرما.
کد مطلب: 33675
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *