۰
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۲

باز هم شکایت اولیا از دریافت شهریه بابت ثبت نام در مدارس

ثبت نام درمدارس و چگونگی گذران اوقات فراغت دو دغدغه بزرگ اولیا، در خراسان رضوی پس از امتحانات و شروع تابستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها مراجعه اولیا نگران آینده و سرنوشت فرزندان به مدارس و پایگاههای اوقات فراغت، بارسنگینی بر دوش اولیا مدارس است.

از یک سو اعلام نتایج ، تشکیل کلاسهای تابستانی و انتخاب رشته واز سوی دیگر، تغییرات دوره های جدید نظام آموزشی و برنامه کلاسهای آینده ؛مدیران و معاونان مدارس را درگیر و اولیا را مضطرب دست نیافتن مدرسه دلخواهشان نموده است.

این روزها پدران و مادران بسیاری به دنبال آماده کردن مدارک مورد نیاز ثبت نام فرزندشان در مدارس هستند.

از تاریخی هم که اولیا ما نزدیکترین مدرسه را بهترین مدرسه می دانستند نیز زمان بسیاری گذشته است.


حس کاذب

تب کنکور، جانماندن از قافله برگزیدگان و حتی چشم و هم چشمی برای قبولی در آزمون فلان مدرسه،خانواده ها را هر چه بیشتر در وادی مخارج سنگین ورودی مدارس،کلاسهای فوق برنامه ، شهریه و سرویس ایاب ذهاب ساخته است.

به عقیده کارشناسان علوم اجتماعی، کوچه و تجربه گذرمسیر مدرسه ،می تواند آموزه های زندگی را به کودکان و نوجوانان بیاموزد که متاسفانه اولیا به بهانه کمبود امنیت یا جا نماندن از قافله  انتخاب سایرین، ساعتها ماندن در سرویس را برای فرزندانشان ترجیح می دهند.

مهتاب میرزایی مادر یک دانش آموز ششم  ابتدایی ،در این باره می گوید:در محل زندگی ما ،3 دبستان وجود داشت اما من ترجیح می دادم از همان سال اول در مدرسه خارج از محدوده ،ثبت نام دخترم را انجام دهم چون موفقیت مدیر آن مدرسه شهره بود.

وی می افزاید برای این کار هرچند متحمل زحمت شدم و قول نامه جعلی به مدرسه برده و برای دخترم سرویس گرفتم اما راضی ام.

شکایات اولیا و بخشنامه های تکراری

شکایات زیادی به ادارات آموزش و پرورش مبنی بر آزمونهای ورودی و اخذ چکهای شهریه و برنامه های فوق، برده شده است.

این در حالی است که اداره کل آموزش و پرورش هر ساله طی بخشنامه های مکرر واطلاعیه های مطول از مدیران می خواهد بساط آزمونها و مصاحبه ها را برچینند و شهروندان را دچار اضطراب نسازند.

محمد غلامرضایی در همین خصوص می گوید: مدیران، این بخشنامه ها را رعایت نمی کنند.

وطن پرور یکی دیگر از شهروندان، از گرفتن چک ثبت نام در مدارس یاد می کند و می افزاید: ما مجبوریم گوش به فرمان باشیم.این روزها مدرسه خوبی که بشود آینده فرزندانمان را به آنها بسپاریم کم پیدا می شود؛ ضمن آن که دختر من برگزیده مدارس استعدادهای درخشان است و من حیفم می آید جای دیگری ثبت نامش کنم.

درسهای زودهنگام،فشارهای روانی

بهجتی کارشناس تعلیم و تربیت در همین خصوص می گوید:هر چند در سالهای اخیر آزمون مدارس نمونه و سمپاد کمی از دغدغه ها کاست،اما تب رقابتی موجود دراین مدارس،مدیران برخی از آموزشگاهها را وادار به انجام آزمون ورودی، مصاحبه یا کلاسهای تقویتی می نماید که اصلا متناسب با سن تقویمی کودک نیست.

وی ادامه می دهد:اغلب دانش آموزانی که وارد مدارس خاص می شوند از یادگیری مطالب فشرده علمی در سالهای قبل خود شکایت و ابراز می دارند،کودکی نکرده اند.

یکی از مشاوران مدارس خاص نیز با تاکید بر این مطلب از شمار مراجعانی می گوید که رگه هایی از افسردگی و زدگی درسی در آنان مشاهده می شود؛با این حال اولیا آنان معتقدند اگر از این گردونه خارج شوند شانس فرزندانشان را در کنکور کم می کنند.

به عقیده یک مربی تربیتی، همین دلهره ها، رقابتها و احساس عدم امنیت، بازار برخی مدارس را در خراسان رضوی گرم و تعدد مراجعات که البته با پافشاری و اصرار نیز همراه است، مدیران را مجبور به انتخاب، گرفتن آزمون یا دریافت شهریه های هنگفت برای تشکیل انواع کلاسهای فشرده ای می کند.

وی می افزاید: همین احساس نیاز کاذب باعث می شود برخی از معلمان از تنور داغ مطالبات مردم استفاده و در کلاسهای خصوصی  و چند میلیونی را بر دانش آموزان بگشایند.


تعدد مدارس بلای انتخاب

تعدد مدارس از دیگرعواملی است که دلواپسی شهروندان را رشد، آنان را مجبور به پذیرش شرایط اختصاصی آن مدارس برای ثبت نام می سازد.

امروزه وجود مدارس نمونه، غیرانتفاعی،دولتی ،هیات امنایی ،استعدادهای درخشان، شاهد و شبانه روزی باعث تعدد انتخاب و گزینش آنها ازسوی متقاضیان می شود.

علی اکبر قاسمی پدر یک دانش آموز اول دبیرستان در این رابطه می گوید:چون دوستان دخترم به مدارس غیر انتفاعی می روند و خانمم عقیده دارد تعداد کم دانش آموزان در این مدارس باعث تلاش بیشتر معلمان است حاضر شدم شهریه گران آنها را قبول کنم و سایر شرایط را بپذیرم.

وی که در دهه 60 دیپلم گرفته است ؛می افزاید: یادش بخیر من و هم کلاسی هایم به نزدیکترین مدرسه به منزلمان می رفتیم. یک دبیرستان دولتی. خودمان ثبت نام می کردیم و هرگز پدر و مادرم برای کنترل من و درسهایم به مدرسه ام نمی آمدند.

اما حالا با این همه نظارت و استرس انتخاب بهترین گزینه، باز هم بچه ها بازدهی که باید داشته باشند را ندارند.

انگیزه هاشان کاهش پیدا کرده و مدام دیگران را مقصر می دانند.حالا فکرش را بکنید که اگر این مراقبتها نباشد چه اتفاقی می افتد.

قاسمی می گوید: با این تفاسیر مجبوریم در جریان ثبت نامها باز هم به دنبال مدرسه ای باشیم که به خواسته هایمان نزدیک باشد هر چند متحمل زحمت شده یا کارمان به شکایت بکشد.

شکوائیه های مردم ،پاسخ مسوولان

بازرسی ادارات آموزش و پرورش مدعی اند؛با گذشت مدت کمی از زمان ثبت نام،شکوائیه های بسیاری به این واحد رسیده است.

مدیر کل آموزش و پرورش در این خصوص می گوید: ثبت نام بایستی تا 15 تیر ما ه قطعی شود.

محمد تقی فخریان می افزاید:دانش آموزان میان پایه برای ثبت نام خود، نیازی به مراجعه والدین ندارند.

وی با بیان این که ثبت نام پایه اول ابتدایی بدون دفترچه سلامت ممنوع است؛ تصریح می کند: گرفتن هرگونه وجه یا تعهد مالی در مدارس نمونه، هیات امنایی، شاهد، قرآن و شبانه روزی وجاهت قانونی نداشته و همانند مدارس عادی به جز 3 هزار تومان وجه بیمه و کتاب، نباید پول دیگری دریافت شود.
وی ادامه می دهد:دریافت هزینه ،یا ایجاد تعهد مالی از اولیا فرهنگی در مدارس شاهد و سمپاد به جز شهریه مصوب غیر قانونی است.

دبیر شورای آموزش وپرورش می افزاید: دریافت چکهای امانتی نیز ممنوع و مدیرانی که این اقدام را انجام داده اند بایستی مبالغ را طی یک چک برگردانند.

وی تاکید می کند: در مدارس غیر دولتی مصاحبه و دریافت وجه بابت آزمون ورودی ممنوع است به جز پایه اول متوسطه آن هم با شرط موافقت اداره و رایگان بودن امتحان.

فخریان با اشاره به این که نصب نرخ شهریه مصوب در مدارس الزامی است،می گوید: وجوه دریافتی بابت شهریه یا هر نوع کمک مالی مردمی توسط اولیا به حساب قانونی مدرسه بایستی واریز شده و مدیران از دریافت وجه نقد و انواع چک ها بپرهیزند.

وی تصریح می کند: ثبت نام بیش از حد ظرفیت در مدارس ممنوع و حضور اولیا در مدارس سمپاد برای ثبت نام میان پایه ها ضرورت نداشته و  این آموزشگاهها  با مکاتبه یا پیامک نباید مزاحم اولیا شوند.

کد مطلب: 34137
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *