۰
سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۶
علیرضا مرندی:

ارائه کوپن سبزی و میوه به مردم

علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت از تغییرات بسیار در وزارت بهداشت کنونی و همچنین صحبت‌های نجفی معاون رئیس‌جمهور درباره رواج کشیدن قلیان شدیداً انتقاد کرد و همچنین گفت: پیشنهاد می‌دهم در وضعیت کنونی به مردم کوپن میوه و سبزی داده شود.
ارائه کوپن سبزی و میوه به مردم
علیرضا مرندی در حاشیه نشست خبری فرهنگستان علوم پزشکی در پاسخ به پرسش خبرنگاران، درباره چگونگی برون‌رفت از مشکلات حوزه سلامت، با انتقاد از تغییرات وسیع در وزارت بهداشت اظهار داشت: بنده درباره مشکلات حوزه سلامت بر اساس تجربه و سوابقم خودم عنوان می‌کنم که قبل از کمبود اعتبارات، مشکل کشور ما مدیریتی است. بنده در زمان وزارتم با وجود آنکه مجلس و دولت از نظر سیاسی با بنده مشکل داشتند ولی علی‌رغم تمام این مخالفت‌ها برنامه‌هایی که ارائه می‌دادم به تصویب می‌رسید و بودجه آن را نیز دریافت می‌کردم.

وی ادامه داد: امروز آمریکا با وجود اعتبارات بسیاری که دارد مجبور می‌شود از طرح شبکه نظام بهداشت ما در ایالت می‌سی‌سی‌پی خود استفاده کند و ما به‌عکس آمریکا به‌سمت تخصص‌گرایی پیش می‌رویم و تخت‌های بیمارستانی را افزایش می‌دهیم، در حالی که اگر می‌خواهیم پزشکی آمریکایی را به اجرا درآوریم باید قوانین سختگیرانه آن را نیز اجرا کنیم.

وزیر اسبق بهداشت تصریح کرد: متأسفانه وقتی گروه‌های سیاسی تغییر می‌کنند افراد ناپخته وارد سیستم می‌شوند و تصمیمات ۱۸۰ درجه تغییر می‌کند و الآن شاهد هستیم بیشتر معاونان، مدیران کل و رؤسای دانشگاه‌ها تغییر کرده‌ است و این در شرایطی است که کارشناسان مجبور می‌شوند با ورود یک مدیر جدید تمام فعالیت‌های خود را تغییر دهند، به‌طوری که بارها شاهد آن بودیم چندین وزیر بهداشت در نظام کشور تغییر کرد و تازه در اواخر دوران وزارت خود متوجه شدند که باید پزشک خانواده و نظام ارجاع را به اجرا درآورند ولی دیگر زمان وزارتشان به پایان رسیده بود.

وی درباره افزایش اعتبارات وزارت بهداشت نیز افزود: در حال حاضر مجلس سعی بر آن دارد تا با توجه به اعتبارات پایین وزارت بهداشت و پرداخت‌های زیاد مردم از جیب خودشان، برای افزایش اعتبارات حوزه سلامت تلاش کنند ولی نباید این افزایش اعتبار بدون مدیریت هزینه‌کرد رها شود. بر این اساس ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار از افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده به حوزه سلامت در سال ۹۳ اختصاص خواهد یافت و از حق جذب نیز حدود ۵۰۰ میلیون به درآمدهای وزارت بهداشت اضافه خواهد شد تا بتوانیم بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب هزینه‌های درمان مردم را به زیر ۳۰ درصد کاهش دهیم. زیرا امروز در کل منطقه فقط مردم لبنان از مردم کشور ما در حوزه درمان پول بیشتری پرداخت می‌کنند.

مرندی با اشاره به برنامه‌های فرهنگستان علوم پزشکی برای ترویج ارتقای سطح زندگی سالم از دیدگاه اسلامی و همچنین برنامه‌ریزی برای جلوگیری از روند افزایش مصرف دخانیات عنوان کرد: متأسفانه امروز شاهد آن هستیم معاون رئیس جمهور در رسانه ملی عنوان می‌کند: چه اشکالی دارد بنده با دخترم پکی به قلیان بزنم، در حالی که اروپا در تلاش است تا سال ۲۰۲۵، اروپای بدون دخانیات داشته باشد، بنابراین وقتی چنین صحبت‌هایی می‌شود یعنی اینکه قانون را می‌خواهیم خراب کنیم.

وی همچنین با انتقاد از ورود بی‌رویه دارو و تجهیزات پزشکی به کشور در طول سال‌های اخیر بیان کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری از این تجهیزات پزشکی به‌دلیل آنکه به‌طور کارشناسی واردات آن صورت نپذیرفته بود در انبارها خاک می‌خورد و حتی کارتن آنها نیز باز نشده است و اگر بخواهیم تمام بودجه کشور را نیز صرف دارو و تجهیزات پزشکی کنیم مسلماً کشور ورشکست می‌شود.

ارائه کوپن میوه و سبزی به مردم

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است در حوزه پیشگیری بیشتر تلاش کنیم و حتی پیشنهاد می‌دهم به مردم کوپن میوه و سبزی داده شود و رسانه‌ها نیز از مسئولان مطالبه کنند که چرا این مقدار دارو و تجهیزات پزشکی بی‌رویه وارد کشور می‌شود و اگر تا ۵ سال دیگر به همین صورت پیش رویم مانند کشور آمریکا که در مقطعی دولت آن دچار ورشکستگی شد ما نیز با ورشکستگی مواجه می‌شویم، بنابراین افزایش اعتبارات در حوزه پزشکی فقط خدمات پزشکی را گران می‌کند و مردم بیشترین ضرر آن را متحمل خواهند شد. بر این اساس باید برای رفع نیاز فقرا تلاش کرد و نباید فعالیت‌ها برای افراد ذی‌نفوذ سیاسی و ثروتمند باشد.
کد مطلب: 36891
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *