۰
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۹

صالحی خطاب به غرب: ماجراجویی نکنید؛ الان آخرین فرصت شماست

رییس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از برخی نقل قول‌ها در کشور درباره فعالیت‌ها و اقدامات سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این‌که نباید غیرمسوولانه صحبت کرد، گفت: نباید بازتاب دهنده‌ برخی صبحت‌های نا به جای کسانی باشیم که خیرخواه ما نیستند.
صالحی خطاب به غرب: ماجراجویی نکنید؛ الان آخرین فرصت شماست

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی جمعه شب در سخنانی در مراسم رونمایی خودروهای شهدای هسته‌ای و تجلیل از مقام شامخ شهدای هسته‌ای با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت‌: در مذاکرات، یک طرف میز تمام جهان غرب و در طرف دیگر ایران قرار دارد و می‌بینیم که طرف مقابل در وضعیت به هم ریخته‌ای قرار دارد. آن‌ها از این ۳۴ سال درس نگرفته‌اند و هیچ‌کدام از برنامه‌های آن‌ها برای پایین کشیدن ایران به نتیجه نرسید و توطئه‌های‌شان باعث شد ملت غیور ایران روز به روز قوی‌تر و منسجم‌تر شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: ایران کشوری قدرتمند و افتخارآفرین است، چنین کشوری اندیشه‌پروری اکنون الگویی جهانی‌ را ترسیم کرده و در حال حاضر استکبار جهانی در یک چالش عمیق با ما قرار گرفته است، اما به کوری چشم بدخواهان جمهوری اسلامی، ایران الگویی است برای دیگران و این یک حقیقت است. دستاوردهای هسته‌ای، هوا و فضا، شبیه‌سازی حیوانات و غیره بر کسی پوشیده نیست.

او در ادامه اظهار کرد: ما با ۳۴ سال جنگ تحمیلی و فشارها و گرفتاری‌ها بیش از ۴.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم، و متوسط تولید بعد از انقلاب قریب به ۲.۵ میلیون بشکه بود در حالی که جمعیت کشور دو برابر شده است.

صالحی افزود: آن‌ها می‌ترسند جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یک الگو شود و تلاش می‌کنند جلوی این الگو شدن را بگیرند اما باید توجه داشت امروز ایران به دستاورد بزرگی چون اندیشه‌پروری و نشان دادن نمونه‌ای از حکمرانی در دنیا بر اساس مبانی اسلامی رسیده است.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: ولایت فقیه عمود این خیمه و صیانت کننده استقلال و عزت این مملکت است که این یک ویژگی در میان تمام ملت‌ها وجود ندارد و اگر این نعمت نبود، مسلم بدانید در وضعیت ناگواری دیگری می‌بودیم. دو سال پیش در مصر انقلاب شد و رییس‌جمهور انتخاب شد اما ببینید الان در چه وضعیتی است. همه جا در آتش است جز ایران به لطف الهی. ایران داستان حضرت ابراهیم است که در آتش گلستان می‌شود که این مهم به یمن و برکت رهبر کشورمان و همت شما عزیزان است پس باید انسجام خود را حفظ کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی دامه داد: دشمن جامعه ما را هدف قرار داده است و می‌خواهد تفرق و خدشه ایجاد کند، اکنون ما باید بسیار هشیار باشیم.

وی با اشاره به توافق ژنو گفت: مطرح کردن مباحثی از جمله این‌که جمهوری اسلامی ایران همه چیز را از دست داده و هیچ چیز بدست نیاورده است، درست نیست. در گوشه و کنار می‌شنویم که متاسفانه می‌گویند سانتریفیوژ‌ها و اراک متوقف شده است. والله این‌گونه نیست. من از کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند خواهش می‌کنم اگر بر این مساله واقف نیستند، بیایند و از تاسیسات ما فیلم بگیرند و ببینند، آن وقت خواهند فهمید که آیا این تاسیسات متوقف است یا خیر؟

رییس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: گفته می‌شود اگر ۲۰ درصد غنی‌سازی نیاز نداشتیم، پس چرا تولید کردیم؟ چند بار این مساله را توضیح دهیم؟ ما از ابتدا به دنبال ۲۰ درصد نبودیم. ما ۵ سال پیش تقاضا کردیم تا به ما سوخت ۲۰ درصدی ارائه دهند و بنده از جمله کسانی بودم که در جریان سوخت‌گیری از آرژانتین بودم. ما می‌خواستیم این بار هم سوخت‌مان را از آرژانتین تامین کنیم و از ابتدا بنا بر تولید ۵ درصدی بود، برای ما شرط و شروط گذاشتند و نظام آن‌ها را خلاف منافع ملی و حاکمیت تشخیص داد، در نتیجه به فرزندان سازمان انرژی اتمی امر کرد که خود آستین بالا بزنید و این سوخت را تولید کنید و در حیرت و ناباوری کامل طرف مقابل، این جوانان موفق شدند و ۲۰ درصد را تولید و مجتمع‌های سوخت را ساختند و برای ۵ سال ۲۰ درصد را ذخیره داریم.

صالحی گفت: ما متوقف کردن را داوطلبانه انجام دادیم، زیرا ذخیره کافی داریم و چیزی را از دست نخواهیم داد. آن سانتریفیوژ‌هایی که اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کردند، در حال حاضر ۵ درصد تولید می‌کنند که از ابتدا هم ماموریت سازمان انرژی اتمی تولید اورانیوم تا غنای ۵ درصد بوده است.

رییس سازمان انرژی تاکید کرد: ما نباید بازتاب دهنده‌ برخی صبحت‌های نا به جای آن‌هایی که خیرخواه ما نیستند باشیم. من شنیده‌ام می‌گویند که ۵۱ هزار سند را جا به جا کرده‌اند" و "این‌ها ستون پنجم دیگران هستند"، آیا این حرف از یک مقام مسوول درست است؟ آیا این حرف درست است یک مقام مسوول در صدا و سیما و محافل عام بگوید که "محافظین را در ملاء عام کم کرده‌اند؟" چه نشانه‌ای دارید که این حرف‌ها را می‌زنید؟ حرف‌های شما مورد تحلیل قرار می‌گیرد و نباید غیرمسوولانه صحبت کرد. ما نباید در جهت خشنودی آن‌ها صبحت کنیم و ما نیاز به انسجام و وحدت ملی داریم.

صالحی با اشاره به ایام دهه فجر خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) دو مطلب مهم را به ما آموخت؛ یکی اتکا به خدا و نهراسیدن از کسی جز خشیت الهی، و دیگری وحدت کلمه، و ما اگر وحدت کلمه نداشته باشیم، دشمن به راحتی ما را مضمحل خواهد کرد. دشمن متاسفانه به خاطر چند صدایی که طبیعی است به دلیل متفاوت بودن سلایق به دنبال ماجراجویی سیاسی است و می‌خواهد در ایران قطب بندی ایجاد کند و ما نباید در بازی‌ای که آن‌ها تعیین کردند بازی کنیم.

او تصریح کرد: ما تحت ارشادات و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری کار می‌کنیم و خطوط قرمزمان را می‌دانیم و از آن عدول نخواهیم کرد.

صالحی در ادامه گفت: ما هوشیاری سیاسی داریم و در آن چارچوب حرکت خواهیم کرد، مطمئن باشید ایران آینده‌ روشنی دارد. ما به دنبال حیات طیبه هستیم و این حیات ان‌شاءلله حاصل خواهد شد و مطمئن باشید بنده به عنوان خدمتگذار این مملکت تا آن‌جا که در توان است نخواهم گذاشت دستاوردهای فرزندان هسته‌ای دست‌خوش کندی شود.

وی تاکید کرد: ما هر پروژه‌ای را که تشخیص دهیم باید کنار گذاشته شود، کنار می‌گذاریم و پروژه‌ دیگری را تعریف می‌کنیم و بدانید که مسوولان نظام همگی در جهت منافع ملی کار می‌کنند. ممکن است که تضارب آرا باشد اما همه این‌ها باید در زیر چتر رهبری قرار بگیرد.

صالحی خطاب به مقامات غربی تصریح کرد: اگر به هوشیاری و هدفمندی است، ایران از شما هدفمندتر و هوشیارتر است و به آن‌ها می‌گویم که ماجراجویی سیاسی نکنید. تاکنون چند بار اشتباه کردید اما الان آخرین فرصت شماست.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: فرصتی طلایی برای طرف مقابل پیش آمده تا از آن استفاده کند. ما چیزی را از دست ندادیم و به لطف و علم الهی از دست نخواهیم داد و امیداریم طرف مقابل در جهت منافع منطقه این بار از سر عقلانیت با ما روبه‌رو شود.

صالحی تاکید کرد: اگر روزی روزگاری پیام‌های رد و بدل شده و سری را بخواهیم بازگو کنیم، آن وقت روشن خواهد شد که طرف مقابل چگونه بازی می‌کند.

به نقل از ایسنا
کد مطلب: 37139
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *