۰
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۷
رئيس سازمان ماليات:

اتكاي بودجه به ماليات از اهداف اقتصاد مقاومتي است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به افزایش سهم مالیات در تامین هزینه های جاری کشور گفت : اتکای منابع درآمدی بودجه دولت به درآمدهای مالیاتی ، از اهداف ترسیم شده در رویکرد اقتصاد مقاومتی است.
علی عسکری گفت : اقتصاد مقاومتی به معنای ایجاد ساختارهایی در اقتصاد کشور است تا بتوانیم با تکیه بر آن از ظرفیت ها و منابع درونی کشور به بهترین شکل در اقتصاد استفاده کرد.
وی افزود : در صورت تقویت زیرساخت های منابع درون زای ملی از جمله مالیات ها ، تحریم های کشورهای غربی نیز بی اثر خواهد شد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد : نخستین بار سهم مالیات در تامین هزینه های جاری کشور از ۵۵ درصد فراتر رفته و میزان وابستگی به منابع حاصل از فروش نفت در اداره امور کشور به کمتر از ۴۵ درصد کاهش یافته است.
عسکری گفت: هر چند هزینه های جاری دولت بر اساس برنامه پنجم توسعه نباید سالانه بیش از ۱۰ درصد رشد یابد، اما درآمدهای مالیاتی کشور باید سالانه ۳۳ درصد رشد پیدا کند تا به اهداف برنامه پنجم دست یابیم.
عسکری با تاکید بر اهمیت ضرورت وجود رابطه میان رشد درآمدهای مالیاتی و هزینه دولت، ‌رشد درآمدهای مالیاتی در سال گذشته را ۳۶ درصد اعلام و اظهار امیدواری کرد که در سالجاری نیز رقم پیش بینی شده برای درآمدهای مالیاتی در بودجه محقق شود.

عسکری اظهار امیدواری کرد که میزان درآمدهای مالیاتی بیش از پیش بینی ارقام برنامه پنجم توسعه نیز باشد که البته دستیابی به این هدف دور از دسترس نیست.
وی درباره تاثیر درآمدهای نفتی و انرژی بر اقتصاد کشور گفت: منابع زیر زمینی باید به سرمایه های تولیدی تبدیل شود تا درآمد و اشتغالزایی در کشور ایجاد کند.
عسکری تصریح کرد: باید منابع بودجه دولت از منابع زیر زمینی جدا شود، زیرا تبدیل ارز حاصل از نفت به ریال به دلیل افزایش نقدینگی به عاملی برای رشد تورم تبدیل می شود.
وی ادامه داد: در صورتی که سرمایه گذاری های کشور به سمت فعالیت در حوزه های اقتصادی و تولیدی هدایت شود،
تاثیر ضد تورمی در کشور خواهد داشت.

عسکری با اشاره به رشد ۱۳۰ درصدی ارائه اظهارنامه مالیاتی
در سال جاری آن را مبین پویایی اقتصاد و افزایش شمار فعالان اقتصادی کشور دانست و گفت: در ۴ ماه نخست امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی حاصل شد که از تحقق ۹۰ درصدی پیش بینی درآمدهای مالیاتی چهارماهه در قانون بودجه امسال حکایت دارد.
عسکری گفت: مالیات حاصل شده تا تیرماه ۱۱ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.
وی شناسایی فعالیت های اقتصادی ناشناخته را یکی از علتهای افزایش قابل توجه رشد درآمدهای مالیاتی دانست و با اطمینان گفت : ظرفیت اقتصادی کشور بیش از درآمدهای مالیاتی حاصل شده است ، زیرا بخشی از فعالیتهای اقتصاد هنوز شناسایی نشده است و میزان مالیات پرداختی بخشی از فعالیتهای اقتصادی شناسایی شده نیز متناسب با درآمدهای آنها نیست.
عسکری ، ‌تلاش برای اجرای عدالت مالیاتی را یکی از اهداف مهم دولت دانست و گفت: در این باره طرح ها و تدابیر ویژه ای در نظر گرفته شده است تا هرچه سریعتر به اهداف عدالت مالیاتی دست یابیم.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده گفت: در نظام کنونی مالیاتی کشور حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد فرار مالیاتی وجود دارد که با ایجاد سازکارهای شناسایی دقیق فعالان اقتصادی ، به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
وی اجرای طرح جامع مالیاتی و ایجاد سامانه یکپارچه اطلاعات فعالان اقتصادی را از تکالیف برنامه پنجم توسعه اعلام و اضافه کرد: در این باره گامهای بلندی برداشته شده است که تا پایان برنامه پنجم کامل خواهد شد.
کد مطلب: 3755
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *