۰
يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۳

«خواب زمستانی» نخل طلای کن را برد

پس از 11 روز نمایش فیلم از سراسر جهان جشنواره فیلم کن دیشب در مراسم اختتامیه شصت و هفتمین دوره برپایی اش جایزه اصلی خود را به فیلم «خواب زمستانی» از ترکیه اهدا کرد.
«خواب زمستانی» نخل طلای کن را برد
به نقل از هالیوود ریپورتر، جین کمپیون رییس گروه داوران کن و گروه داوری‌اش شامل لیلا حاتمی، سوفیا کاپولا، ویلیام دفو، نیکولاس ویندیگ رفن و گائل گارسیا برنال از میان ۱۸ فیلم شرکت‌کننده در بخش رقابتی امسال فیلم کارگردان ترک نوری بیلگه جیلان را شایسته دریافت جایزه اصلی نخل طلا دانستند.

کوئنتین تارانتینو و اوما تورمن که برای گرامیداشت بیستمین سال ساخته شدن «داستان‌های عامه پسند» در کن حضور داشتند، نام برنده این جایزه را اعلام کردند. این فیلم داستانی اخلاقی از یک ازدواج است و هالوک بیلگینر، ملیسا سوزن و دامت آکبگ در آن ایفای نقش کرده‌اند.

جیلان جایزه‌اش را به جوانان ترکی که زندگی شان را سال پیش در جریان اعتراضات خیابانی از دست دادند تقدیم کرد و از فریمو و ژاکوب برای حمایت از فیلمی به این بلندی تشکر کرد. این فیلم ۳ ساعت و ۱۶ دقیقه‌ است.

جایزه دوم به «عجایب» داستانی درباره پا به سن گذاشتن در بخش شمالی ایتالیا ساخته آلیس رورواچر رسید.

«شکارچی روباه» ساخته بنت میلر نیز جایزه بهترین کارگردانی را برد. این فیلم که بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده ، داستانی تراژیک با بازی چنینگ تتوم، استیو کارل و مارک روفالو است.

جایزه هیات ژوری به دو فیلم رسید: «مامی» ساخته خاویر دولان و «خداحافظ به زبان» ساخه ژان لوک گدار. دولان ۲۵ ساله از کبک دو فیلم قبلی‌اش را نیز در کن در بخش کارگردانان و نوعی نگاه نمایش داده است. او سخنرانی‌ای احساسی ادا کرد و به ویژه از کمپیون برای تاثیرگذاری‌اش با فیلم «پیانو» که الهام بخش او برای نوشتن نقش زنی شد که قوی باشد نه قربانی یا کالا ، تشکر کرد.

جایزه بهترین بازیگر مرد به تیموتی اسپال برای فیلم زندگینامه‌ای «آقای ترنر» ساخته مایک لی رسید. این فیلم بر زندگی نقاش بریتانیایی جی.ام.دبلیو ترنر تمرکز دارد. این بازیگر در هنگام دریافت جایزه‌اش اشک به چشم آورد و در همین زمان سخنانش با صدای زنگ گوشی همراهش قطع شد.

جولیان مور آمریکایی نیز که در این مراسم حضور نداشت، جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. او برای بازی در فیلم «نقشه‌های ستاره‌ها» ساخته دیوید کراننبرگ این جایزه را از آن خود کرد.

جایزه بهترین فیلمنامه نیز به نویسندگان فیلم «لویتان» یعنی آندری زیواگینتسف و اولگ نگین رسید. این فیلم روسی را زیواگینتسف کارگردانی کرده است.

جایزه دوربین طلا که به اولین فیلم یک کارگردان اهدا می شود به «دختر میهمانی» رسید که فیلم افتتاحیه بخش نوعی نگاه بود. این فیلم فرانسوی را سه نفر نوشته و کارگردانی کرده‌اند : ماری آماچوکلی، کلر برگر و ساموئل تیس.

با توجه به این که امسال آخرین سال ریاست ژیل ژاکوب ۸۴ ساله بر جشنواره کن بود، در مراسم اختتامیه تشکر ویژه‌ای از او به عمل آمد و حاضران دقایقی ایستادند و او را تشویق کردند. ژاکوب که از ۲۰۰۱ ریاست جشنواره کن را بر عهده داشت، سال آینده جای خود را به پی‌یر لسکور رییس سابق کانال پلوس فرانسه می ‌دهد.
کد مطلب: 38993
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *