۰
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۷

« احترام» درس بزرگ روحانی به تندروها

رفتار دولت در مقابل استیضاح وزیر علوم، مورد تقدیر آیت‌الله مکارم شیرازی و علی لاریجانی قرار گرفت.
« احترام» درس بزرگ روحانی به تندروها
« به رای مجلس احترام می‌گذاریم» این اولین پیام روحانی به مجلس در همان زمانی بود که استیضاح وزیر علوم در حال بررسی در صحن مجلس بود. پیامی که بعد از اعلام نتیجه استیضاح هم بار دیگر تکرار شد تا همچون آبی بر آتش تمام حاشیه‌های استیضاح فرجی دانا باشد. بسیاری از جریان‌های تندرو در کشور در انتظار برخورد منفی دولت با استیضاح وزیر علوم بودند. اما رفتار مناسب روحانی اجازه نداد تا کشور به سمت حاشیه کشیده شود تا برخی از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

برخی تصور می‌کردند که رئیس دولت تدبیر و امید نیز همچون محمود احمدی نژاد، مجلس را متهم به کارشکنی و فعالیت‌های غیرقانونی می‌کند اما رئیس جمهور حقوقدان همانطور که در روزهای ابتدایی ریاست جمهوری‌اش گفته بود مجلس را در راس امور می‌داند و به تصمیماتش احترام می‌گذارد.

با اینکه دولت به ویژه روحانی به خوبی می‌دانستند این استیضاح بیش از اینکه حاصل عملکرد فرجی دانا باشد، فرزند سیاست زدگی در کشور است اما ترجیح دادند تا با « تدبیر و عقلانیت» با آن برخورد کند تا مردم بازهم شاهد تفاوت حسن روحانی با محمود احمدی نژاد باشد.

این رفتار دولت مورد تقدیر رئیس مجلس و آیت‌الله مکارم شیرازی قرار گرفت. علی لاریجانی با استقبال از سخنان روحانی گفت:« ‏اظهار نظر روحانی سنجیده بود زیرا مجلس پایگاه اصلی مردمی نظام است و وقتی نمایندگان مردم ‏اظهار نظر نهایی را کردند همه باید به آن پایبند باشند و همین مسئله عاملی برای احترام گذاشتن به ‏رأی مردم باشد.»

آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز با تقدیر از رفتار روحانی خاطر نشان کرد:« با لجاجت و لج‌بازی مملکت اداره نمی‌شود و از حرف رئیس جمهور خوشحال شدم که گفت به رای مجلس احترام بگذاریم.»

همانطور که مشاهده می‌شود، روحانی در اوج حمله به دولت با یک تصمیم درست از یک حاشیه سازی گسترده در کشور جلوگیری کرد.

در جدول زیر اظهار نظر دولتمردان و طرفداران دولت یازدهم در مورد استیضاح فرجی دانا را در زیر بخوایند:



اسامی


سمت


اظهارنظر



حسن روحانی




رئیس جمهور




ما به رای نمایندگان مجلس احترام می‌گذاریم و از استیضاح ناراحت نیستیم و نباید کسی در این زمینه عصبانی باشد چرا که ما همه در کنار هم هستیم هر چند که دوست داشتیم وزیر علوم رای اعتماد بگیرد اما به تصمیم مجلس احترام می‌گذاریم.



نباید هیچ کس از این حرکت مجلس ناراحت باشد چرا که ما در چارچوب قانون به رای اکثریت مجلس بها می‌دهیم و در بسط اجرای قانون مطیع نظر نمایندگان مجلس و شورای نگهبان هستیم.





ما در چارچوب قانون بدون لجبازی و یا مقاومت تابع محض قانون هستیم و حرکت‌های غیرمنطقی را در این زمینه نمی‌پذیریم چرا که مجلس و دولت و قوه قو قضاییه در کنار هم هستند و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری کارها را به پیش می‌بریم تا به مقصد واقعی برسیم.



مصطفی پورمحمدی




وزیر دادگستری




امیدواریم همه گفته های نمایندگان در استیضاح دیروز صحیح بوده باشد, برخی موضوعات که نباید گفته می شد از سوی نمایندگان بیان شد و سبب برکناری وزیر علوم شده است.


رئیس جمهور به اقدام مجلس احترام گذاشته و دولت و مجلس با یکدیگر هستند.مظهر کامل دموکراسی و اعتماد به مردم در این نظام صورت گرفته و مسئولان ید واحد و متحد هستند. دشمن بداند ملت از جنگ روانی هراس ندارد.



محمد جواد ظریف




وزیر امور خارجه




دولت یکی از بهترین وزرایش را از دست داد. دکتر فرجی دانا فقط وزیر (نیروی اجرایی) نبود بلکه فردی دانشمند، ولایتمدار و فرهیخته است.





محمود واعظی




وزیر ارتباطات




در یک سال گذشته موارد متعددی برای خدشه‌دار کردن روابط دولت و مجلس پیش آمد اما دولت و مجلس اختلافی با یکدیگر ندارند.





حسام‌الدین آشنا




مشاور فرهنگی رئیس جمهور




فرجی‌دانا با تکیه بر اصول تقدم کیفیت بر کمیت‌گرایی، دسترسی عادلانه به دوره‌های تکمیلی در آموزش عالی، مبارزه با فساد سیستماتیک و آرامش‌بخشی به فضای سیاسی دانشگاه ترجیح داد خود وزیر نباشد، اما مسیر اعتدال در دانشگاه‌ها تداوم یابد.



دولت هم به تعامل با مجلس ملتزم است و هم به باج‌خواهان "نه" خواهد گفت. امیدواریم این رای مجلس محترم در آینده علمی کشور تأثیر منفی نداشته باشد.





حمید ابوطالبی




معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور




مشکل استیضاح این است که برخی دوستان جایگاهی برای رای مردم به دولت تدبیر و امید، و اعتدال و اندیشه، و علم و نشاط، در دانشگاه قائل نیستند.



ابهام و نگرانی در این بود که این استیضاح ِعلم است یا سیاست؟ اگرعلم است اینقدر هیاهو ندارد، واگر سیاست است چه ارتباطی به علم دارد؟





مرتضی بانک


سرپرست کل نهاد ریاست جمهوری




باید بگویم که آقای فرجی‌دانا در طول ۸ ماه مسئولیت خود تحولات بسیاری را در کشور و امید فراوانی را به جامعه دانشگاهی داشت و توانست بسیاری از راهبردها و فعالیت‌های اشتباهی را که در دولت گذشته رواج داشت اصلاح کند.



هرچند فرجی‌دانا نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد اما دولت از این موضوع عبور نکرده و وی را به عنوان مشاور امین برای فعالیت‌های علمی به کار خواهد گرفت تا بتواند به طور مستقیم نظرات خود را با روحانی مطرح و ارائه کند و کشور بتواند از این ظرفیت استفاده کند.





محمد رضا خباز






معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور




همانطور که آقای رئیس‌جمهور هم اعلام کردند قانون و رای نمایندگان مجلس برای ما محترم است و امیدواریم که دولت محترم شخصی شایسته را برای این وزارتخانه درجهت اعتلای آرمان‌های انقلاب و نظام، انتخاب کند.





ما اصل نظارت را قبول داریم ولی انتظاری که از مجلس می‌رفت این بود که بعد از توضیحات بسیار روشن و شفاف و عالمانه آقای فرجی‌دانا که با آمار و ارقام و با ارائه مستندات و مکتوبات فراوان همراه بود آن تعداد از نمایندگان مجلس هم که دچار شک و تردید شده بودند، برایشان رفع ابهام می‌شد و رای اعتماد به آقای فرجی‌دانا می‌دادند.





سعید لیلاز









استیضاح وزیر علوم در عین اینکه حادثه مهمی بود مسیر را برای آینده دولت بیشتر روشن کرد. علت اصلی رای نیاوردن دکتر فرجی‌دانا موفقیت مافوق انتظار دولت دکتر روحانی در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده است. حتی در زمینه بین‌المللی این دولت بیش از آنچه فکر می‌شد، موفقیت کسب کرده است.



دیدیم به همان اندازه که آقای فرجی‌دانا برای دکتر روحانی اهمیت داشت، سرپرستی که ایشان برای وزارتخانه معرفی کردند هم نشان‌دهنده مسیری است که دکتر روحانی در پیش گرفته که این مسیر و این انتخاب و حکم سرپرستی نشان‌دهنده این است که دولت یازدهم بنا ندارد در مسیر اهدافی که در پیش گرفته و قولی که به رای‌دهندگان برای پیشبرد اصلاحات در حوزه‌های سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگ و اقتصاد داده است، سرسوزنی کوتاه آمده و عقب‌نشینی کند





صادق زیباکلام




استاد دانشگاه




در این استیضاح نه دولت شکست خورد و نه وزارت علوم بلکه شکست واقعی نصیب اصولگرایان میانه‌رو شد چراکه نشان داد جبهه پایداری و حامیان احمدی نژاد در مجلس اراده خود را بر اصولگرایان معتدل حاکم کردند.



اخلاق و اخلاق‌مداری چیزی بود که توسط رضا فرجی دانا در جلسه امروز مجلس نشان داده شد. ایشان حتی حاضر نشدند در دفاع از خود نامی کسی را بیاورند و یا به مخالفان خود اتهامات سیاسی و یا جناحی بزنند در حالی که مخالفان آقای فرجی دانا از هیچ تلاشی برای زدن تهمت، ‌دروغ و... دریغ نورزیدند و از بی.بی.سی تا من‌وتو استناد کردند.



هادی خانیکی


استاد دانشگاه




از ویژگی‌های برجسته صحبت‌های دکتر فرجی دانا این بود که بدون اینکه نگاهی جناحی و سیاسی داشته باشند حتی در زمانی که سیاست‌های وزارت علوم دولت گذشته را نقد می‌کردند، نسبت به آنها هم منصفانه نگاه کرد و سعی می‌کرد قوت‌ها و ضعف‌ها را در کنار همدیگر مورد بحث قرار دهد. با توجه به ملاک‌ها و اعتبارات علمی امیدواریم افراد دیگری که در این پست قرار می‌گیرند مسیر پیشرفت علمی کشور را ادامه دهند.


کد مطلب: 40680
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *