۰
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۴

حکمیت‌ پروژه «لاله» به نتیجه رسید؟

او با بیان اینکه، این مسئله که در گذشته چه کسانی باعث ایجاد این مشکلات شده بودند، موضوع حکمیت علیرضا رضاداد نیست، افزود: آنچه محل اختلاف ما با آقای نیک‌نژاد بود بر سر موضوع رایت فیلمنامه و شخصیت اصلی فیلم یعنی لاله صدیق است که پس از بررسی‌ها، تأکید شده باید به لحاظ حقوقی، حق رایت این دو موضوع به مرکز گسترش واگذار شود.
حکمیت‌ پروژه «لاله» به نتیجه رسید؟
حکمیت علیرضا رضاداد درباره پروژه سینمایی «لاله» با تأکید بر مالکیت صددرصدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر این فیلم پایان یافت.

به گزارش فریادگر در پی اختلاف نظرها و اتفاقاتی که درباره مالکیت پروژه سینمایی «لاله»‌ میان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اسدالله نیک‌نژاد (کارگردان) پیش آمد، چندی پیش طبق توافق تنظیم شده در قرارداد، علیرضا رضاداد به عنوان حَکَم سازمان سینمایی برای بررسی این موضوع انتخاب شد که پس از حدود یک ماه نتیجه نهایی این مسئله مشخص شده است.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد –مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی- در این باره با اشاره به اینکه رضاداد درباره موضوع فیلم «لاله» اعلام‌نظر کرده و تمام مواردی را که باعث اختلاف در این پروژه شده بود، تایید کرده است،‌ به خبرنگار ایسنا گفت: آقای رضاداد تصریح کرده که مالکیت فیلم «لاله» به طور کامل در اختیار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

او با بیان اینکه، این مسئله که در گذشته چه کسانی باعث ایجاد این مشکلات شده بودند، موضوع حکمیت علیرضا رضاداد نیست، افزود: آنچه محل اختلاف ما با آقای نیک‌نژاد بود بر سر موضوع رایت فیلمنامه و شخصیت اصلی فیلم یعنی لاله صدیق است که پس از بررسی‌ها، تأکید شده باید به لحاظ حقوقی، حق رایت این دو موضوع به مرکز گسترش واگذار شود.

طباطبایی‌نژاد با یادآوری اینکه در زمانی که او مدیریت مرکز گسترش را بر عهده گرفت دو ماه از توقف فیلم «لاله» می‌گذشت، گفت: از سر گیری این پروژه طبق نظر مشاوران حقوقی مرکز گسترش، منوط به واگذار شدن حق رایت فیلمنامه و خانم صدیق به مرکز بود و به همین دلیل از آنجا که این اتفاق تا به حال رخ نداده، پروژه در حالت تعلیق قرار گرفت.

وی تأکید کرد: در حال حاضر آقای رضاداد همان مواردی که ما در نظر داشتیم را تصریح کرده و قرار بر این است که آقای نیک‌نژاد طی یک سند محضری حقوق فیلمنامه را به مرکز منتقل کند. همچنین باید حق رایت لاله صدیق هم به مرکز واگذار شود که اگر قبلا به آقای نیک‌نژاد واگذار شده از طریق ایشان این انتقال انجام خواهد شد.

طباطبایی‌نژاد با اعلام تبعیت مرکز گسترش از نظر حکم پروژه «لاله» و ابراز امیدواری از اینکه طرف مقابل هم به همین شکل رفتار کند، درباره سرانجام فیلم «لاله» توضیح داد: با توجه به اینکه مالکیت صددرصد فیلم بر عهده مرکز گسترش است، به ازای زحماتی که آقای نیک‌نژاد تا به حال متحمل شده و اینکه برای فیلمنامه دستمزدی دریافت نکرده است، ۳۰ درصد از سود حاصل از فروش فیلم به او تعلق خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: البته این قضیه مشروط به این است که آقای نیک‌نژاد تمام حقوق مرکز گسترش را منتقل کند.

او با اشاره به ۳۵۰ میلیون تومانی که پیش از این جدا از دستمزد کارگردانی از طریق بنیاد سینمایی فارابی به اسدالله نیک‌نژاد داده شده است و مرکز گسترش هم این مبلغ را به فارابی برگردانده است، گفت: فعلا این مبلغ که جزو بدهی ایشان به مرکز محسوب می‌شود را به نوعی علی‌الحساب پرداختی حساب آقای نیک‌نژاد درنظر گرفته‌ایم و در آینده از مبلغ سود ایشان کسر خواهد شد.

طباطبایی‌نژاد درباره بودجه‌ای که برای ادامه ساخت فیلم مورد نیاز است هم اظهار کرد: طبق برآوردی که آقای رضاداد انجام داده یک و نیم میلیارد تومان تا پایان فیلمبرداری ۳۰ درصد باقی‌مانده نیاز است که این رقم از طریق سازمان سینمایی به شکل اقساط در اختیار مرکز گسترش قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه بخش پست پروداکشن هم در اختیار مرکز گسترش است که طبق نظر مرکز، در ایران با خارج از کشور انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: برآورد اولیه برای پست پروداکشن ۶۰۰ هزار دلار بوده که براساس برنامه‌های آینده پروژه و اینکه در کجا انجام شود، ممکن است همین رقم باقی بماند یا تغییر کند.

او ادامه داد: به این ترتیب برای ادامه کار قرارداد جدیدی ابتدا با اسدالله نیک‌نژاد برای واگذاری حقوق لاله صدیق و فیلمنامه و نیز دریافت سود حاصل از فروش منعقد می‌شود، سپس قرارداد جدیدی با خانم پرتو به عنوان تهیه‌کننده کار تنظیم خواهد شد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان تأکید کرد: به محض اینکه آقای نیک‌نژاد موارد تصریح شده در حکمیت را به انجام رساند با او قرارداد خواهیم بست و بعد بلافاصله ادامه فیلمبرداری «لاله» که ۳۰ درصد آن باقی مانده است، آغاز خواهد شد.
منبع: ایسنا
کد مطلب: 41120
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *