۰
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۹

موزه‌های جهان به‌دنبال امانت گرفتن آثار گنجینه‌‌ای ایران

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از درخواست موزه ای در کشور سوییس برای امانت گرفتن دو تابلو از آثار تولوز لوترک و پل گوگن متعلق به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد که قرار است در صورت توافق، علاوه بر تأمین هزینه‌های بیمه و ارسال اثر، برای اولین بار اجاره این آثار نیز دریافت شود.
موزه‌های جهان به‌دنبال امانت گرفتن آثار گنجینه‌‌ای ایران
مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روند امانت‌سپاری آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در سال جاری توضیح داد: بحث تعامل با موزه های خارجی را بیش از گذشته دنبال می‌کنیم و همان طور که در حکم من نیز وزیر ارشاد به عنوان بخشی از دیپلماسی فرهنگی ما را به انجام این مأموریت رهنمون کرده است، ما هم انجام آن را در دستور کار خود قرار داده ایم. در همین راستا از بدو ورود به این مجموعه تا امروز حداقل با ۱۰ موزه معتبر جهان چه در ایران و چه در اروپا جلسه برگزار کرده‌ایم از جمله موزه‌های کشورهای آلمان، وین، سوئیس، ایتالیا و ...

وی با اشاره به دو موزه وین و سوییس که آثاری را از گنجینه موزه هنرهای معاصر به امانت خواسته‌اند، یادآور شد: بسیاری از موزه های معتبر دنیا خواهان به امانت گرفتن آثاری از گنجینه آثار خارجی ما در موزه هنرهای معاصر تهران هستند که موزه‌های وین و سوئیس از آن جمله هستند.

این مدیر هنری تاکید کرد: ما دنبال این هستیم که از این فرصت ها به نفع هنر ایران استفاده کنیم و معتقدیم این که ما صرفا یک اثر خارجی را به کشور خارجی امانت بدهیم کار فرهنگی خاصی انجام نداده ایم، اما با توجه به این که آثاری از هنرمندان بزرگ دنیا در اختیار داریم که موزه های دنیا خواستار آن هستند و از سوی دیگر دغدغه ما نیز ارائه و معرفی هنر ایران در آن سوی دنیاست، تلاش می کنیم که از رهگذر امانت سپاری آثار خارجی گنجینه به هدف اصلی خود که نمایش و معرفی هنر ایران است دست پیدا کنیم.

ملانوروزی درباره احتمال فراهم نشدن امکان نمایش آثار هنرمندان ایران در کشورهای دیگر گفت: اگر این امکان فراهم نباشد، یا باید اجاره ای را بابت امانت سپاری این آثار به ما پرداخت کنند که قبلا انجام نمی شده است و تنها هزینه های این امانت سپاری از سوی کشور میزبان تقبل می شده است یا آن که فرصتی به نفع معرفی موزه هنرهای معاصر تهران و یا هنر ایران فراهم کنند.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران درباره تابلوهایی که از گنجینه خارجی موزه هنرهای معاصر تهران مورد درخواست موزه های دنیا بوده است، توضیح داد: تابلو «نقاش و مدلش» اثر پیکاسو از سوی موزه ای در اسپانیا درخواست شده است که البته مشکل بیمه بین المللی آن حل نشد و با وجود آن که قرار بود بزرگترین نمایشگاه آثار پیکاسو در این موزه برگزار شود و ما هم با امانت سپاری این اثر توافق کرده بودیم اما نتوانستند با توجه به تحریم هایی که وجود داشت، مشکلات بیمه آن را حل کنند.

وی ادامه داد: همچنین سوئیس نیز آثاری از تولوز لوترک و اوژن آنری پل گوگن را درخواست کرده است که در این باره با سفارت سوئیس صحبت کرده ایم و تضمین این آثار را سفارت انجام می‌دهد و قول داده اند که مشکل بیمه آن را با یک بیمه معتبر اروپایی مرتفع کنند و اگر مساله بیمه و هزینه های جانبی این آثار از بسته بندی تا ارسال اثر حل شود، در این زمینه به توافق خواهیم رسید.

ملانوروزی درباره قیمت گذاری این آثار هم متذکر شد: هر اثری را بخواهیم امانت سپاری کنیم، با بنیاد کریستیز در لندن مکاتبه می کنیم و با ارسال تصویر اثر، قیمت بین المللی آن را برای ضمانت بیمه ای آن دریافت می کنیم. تابلو لوترک ۱۰ میلیون یورو قیمت گذاری شده و قیمت تابلوی گوگن هنوز اعلام نشده است.

وی تأکید کرد: هر قیمتی که از سوی کارشناسان بین المللی اعلام شود آن را به علاوه ۵۰ درصد می کنیم چون ما قصد فروش نداریم و آنها هم این قیمت گذاری را برای بحث بیمه آن انجام می دهند.

ملانوروزی در خاتمه درباره موضوع اجاره گرفتن بابت امانت این آثار توضیح داد: اگر امکان برپایی نمایشگاه برای ارائه و معرفی هنر ایران در این کشورها فراهم نشود، اجاره ای را بابت امانت سپاری آثار گنجینه خود خواهیم خواست که این اجاره به عنوان هزینه‌ای برای ارسال این اثر و احتمال نیاز به مرمت آن اثر در بازگشت مورد نظر ماست ضمن این که در این کشورها با بلیت فروشی و نمایش این آثار منبع درآمدی خواهند داشت که تلاش ما هم سهم داشتن در این درآمدزایی است.
کد مطلب: 42088
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *