۰
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷
مذاکرات هسته‌ای در مرحله حساس

پیشنهاد تازه امریکا به ایران

هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 روز گذشته در حالی پایان یافت که به نظر می رسد دو طرف مصمم به نهایی کردن توافق هسته ای تا 40 روز آینده هستند.
پیشنهاد تازه امریکا به ایران
روز گذشته و پس از پایان مذاکرات هسته ای میان ایران و ۵+۱ دو طرف اعلام کردند به پیشرفت هایی در این زمینه رسیدند اما برای دستیابی به توافق نهایی تا اواخر ماه نوامبر هنوز کار زیادی باقی مانده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیروز با بیان اینکه مذاکرات بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف در نشست های ایران و ۱+۵ کماکان باقی مانده است گفت موضوع تحریم ها مانع روانی است که باید طرف مقابل از آن عبور کند.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه ما فکر می کنیم حرکت در همه زمینه‌ها به سمت جلو بوده و راهکارهای مختلفی مورد بحث قرار گرفته است، گفت: اما من هنوز فکر می کنم مانع روانی که باید طرف مقابل از آن عبور کند موضوع تحریم است.

وی گفت: تحریم نه کارامدی در گذشته داشته و نه کارامدی در آینده خواهد داشت بلکه تحریم یک نمادی است از نوع رابطه‌ای که وجود داشته و این نماد باید شکسته شود و ما برای همین است که روی آن اصرار داریم.

از سوی دیگر سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از پایان نشست به بیان اینکه تلاش های دیپلماتیک، اکنون در مرحله حساسی است بسنده کرده است.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در بیانیه خود بدون اشاره به جزئیاتی از مذاکرات آورده است: تلاش های دیپلماتیک در قبال برنامه هسته ای ایران، اکنون در مرحله حساسی است؛ ما به سختی برای پیشرفت در مذاکرات کار کرده و همچنان برای نیل به توافق جامع تا ضرب الاجل ۲۴ نوامبر به کار ادامه می دهیم.

سخنگوی اشتون همچنین از احتمال دیدار کارشناسان طی روزهای آینده برای ادامه کار روی مسائل فنی خبر داد.

در همین حال اما دو دیپلمات که خواستار عدم انتشار نامشان شدند، به اسوشیتدپرس گفته‌اند که ایران در حال بررسی پیشنهاد جدید آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای است.

بنا به این گزارش ایران در حال بررسی پیشنهاد آمریکا درباره حفظ قسمت بیشتر زیرساخت برنامه هسته‌ای خود در ازای کاهش توانایی هسته‌ای خود است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دو دیپلمات به این خبرگزاری گفتند که ایران اخیرا گفتگوهایی با مسکو آغاز کرده تا بخشی از اورانیوم با غلظت کم را به روسیه منتقل کند. مسکو برای ایران سوخت رآکتور تامین می‌کند.

در همین حال خبرگزاری رویترز دیروز و در پایان مذاکرات هسته‌ای از قول منابع آگاه نوشت که پیشرفت هایی در همه زمینه ها حاصل شده است.

این خبرگزاری با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان تردید دارند که ایران و گروه ۱+۵‌ بتوانند در هفته های باقی مانده به اختلافات قدیمی بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان دهند اما از قول مقام امریکایی تاکید کرده که این دور از مذاکرات با پیشرفت همراه بوده است.

از سوی دیگر با توجه به پایان ضرب الاجل برای رسیدن به توافق در ۲۴نوامبر مقامات مذاکره کننده دو طرف گفته اند در این گفتگوها از تمدید این مهلت سخنی به میان نیامده و طرفین مصمم هستند توافق را تا ۴۰ روز آینده نهایی کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی با بیان اینکه تمدید مذاکرات در ۳ روز گذشته مورد بحث نبوده است، اظهار کرد: شما هرگز نمی گویید هرگز . اما تمرکز ما فقط و فقط روی ۲۴ نوامبر قرار دارد.

وزیر خارجه ایران نیز دیروز در نشست خبری خود درباره تمدید مهلت توافق گفت با توجه به اینکه بیش از ۴۰ روز به پایان مهلت باقی نمانده و کسی در میان مذاکره کنندگان تمدید را خیلی کار مناسبی نمی بییند ایران نیز ضرورتی احساس نمی کند که راجع به تمدید فکر کند.

قرار است طی هفته‌های آینده جلسات کارشناسی درباره موضوعات مختلفی برگزار شود و پس از آن در سه یا چهار هفته آینده مذاکرات ایران و ۵+۱ در مکانی غیر از وین ادامه یابد.
کد مطلب: 42316
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *