۰
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۷

رسانه‌های دنیا یک روز قبل از شروع دور آخر مذاکرات هسته‌ای

سایت شبکه خبری بی.بی.سی امکان دستیابی ایران و 1+5 به توافق جامع هسته ای در این دور از مذاکرات را پایین و روزنامه گاردین با خوشبینی تمام به استقبال یک توافق تاریخی در هتل کوبرگ رفته است.
رسانه‌های دنیا یک روز قبل از شروع دور آخر مذاکرات هسته‌ای
هتل کوبرگ وین، پایتخت اتریش فردا (سه شنبه) روزهای سرنوشت سازی را تجربه خواهد کرد؛ دیپلمات های هسته‌ای ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان بار دیگر در آخرین تلاش برای دستیابی به توافق هسته ای تا پیش از پایان فرصت تعیین شده تا سوم آذر برای دستیابی به توافق جامعِ هسته ای گردهم می‌آیند.

بر این اساس، بیم و امیدها و احتمالات پیش روی ایران و قدرت های جهانی پس از گذشت نزدیک به یک سال از آغاز دور جدید دیپلماسی برای پایان یافتن بحران بر سر پرونده هسته ای ایران، بخش عمده ای از گمانه زنی های رسانه ای را یک روز پیش از آغاز رسمی این مذاکرات تشکیل می‌دهد.

در جدول زیر می توانید برخی از اخبار و گزارش های منتشر شده در این باره را بخوانید.



رسانه


تیتر


متن

وب سایت المانیتور


مقامات ایرانی: آمریکا در توافق هسته‌ای «همه‌چیز را می‌خواهد»


«آیا این بار به نتیجه خواهند رسید؟» یک راننده تاکسی در تهران این سوال را از من پرسید. وی تنها کسی نبود که درباره سرنوشت مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ از من سوال می کرد. همه در این شهر می‌خواهند پایان این تونل را ببینند. کسانی هستند که می خواهند روشنایی را ببینند و کسانی نیز ترجیح می دهند که هیچ چیز نبینند. یک دانشجوی حقوق نیز در این باره به من گفت: توافق با آمریکا تاثیر منفی بر آینده انقلاب اسلامی خواهد داشت. خبرنگار المانیتور در ادامه می نویسد: طی سفرم به تهران با یکی از مقامات ارشد مجلس این کشور در ساختمان پارلمان ایران نیز دیدار کردم. وی به من گفت که مذاکرات در عمان مثبت نبوده است . هیچ دستاوردی در این مذاکرات کسب نشده و جزئیاتی که در این مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت بسیار حساس بوده است. باید امیدوار باشیم تا در وین اتفاقی رخ دهد. توافق و یا عدم توافق سوالی است که ممکن است برای بسیاری از مردم ایران و آمریکا به وجود آید اما درحالی که مذاکرات هسته ای پیگیری می شود، گروه تروریستی داعش با خلیفه خود خوانده خود در حال رشد کردن است.

وب سایت شبکه خبری بی.بی.سی انگلیسی


ایران و قدرت‌های جهانی چگونه می‌توانند به توافق هسته ای دست پیدا کنند؟


نهمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ هفته گذشته بدون دستیابی به یک راه حل برای رسیدن به یک توافق هسته ای در آستانه ضرب الاجل ۲۴ نوامبر به پایان رسید. در حالی که احتمال رسیدن به توافق جامع در دور جدید مذاکرات هسته ای در وین پایین است، همچنان برای دو طرف این امکان وجود دارد که بر چارچوب کلی یک توافق هسته ای پیش از پایان زمان تعیین شده دست پیدا کنند.

سایت روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز


آرایش نیروهای مخالف در مقابل توافق هسته‌ای ایران


زمانی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته به رهبری ایران نامه نوشت، از ایشان خواست تا بر یک دهه بی اعتمادی فائق آمده و بر سر یک توافق که برنامه هسته ای ایران را محدود کنند مذاکره کنند؛ این ممکن است آخرین تلاش های رئیس جمهوری آمریکا برای آشتی با ایران برای بازسازی خاورمیانه بوده باشد. امروز آقای اوباما به هنر سیاست خارجی بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد و می بیند که زمان برای ایجاد تغییر در محاسباتش در خاورمیانه به سرعت در حال سپری است. در حالی که مذاکرات هسته ای بار دیگر در هفته جاری به وین بازگشته است و این امید وجود دارد که آخرین دور از مذاکرات هسته ای برگزار شود. مشاور ارشد امنیت ملی اوباما احتمال دستیابی به توافق هسته ای با ایران را ۴۰ تا ۵۰ درصد عنوان کرد. حتی اگر توافق کسب شود نیز آغاز بحث و جدل ها و نه یک پایان خواهد بود.

سایت روزنامه آمریکایی واشنگتن پست


شک و تردید درباره دستیابی به توافق هسته ای با ایران همزمان با نزدیک شدن به زمان ضرب الاجل


برای ۶ قدرت جهانی در مذاکرات هسته ای با ایران، همواره هدف نهایی روشن بوده است و آن مانع شدن در مسیر اتمی شدن ایران و برداشته شدن تحریم هایی است که اقتصاد این کشور را تضعیف کرده است و سختی هایی را برای مردم ایران ایجاد کرده است. اما همزمان با برگزاری نشست ایران و ۱+۵ برای انجام آخرین تلاش ها برای دستیابی به توافق هسته ای، یک دهه بی اعتمادی و سال ها ابهام ایرانی ها در موضوع پرونده هسته ای این کشور ممکن است به تلاش های بیشتری احتیاج داشته باشد.

سایت روزنامه گاردین


ایران و آمریکا در آستانه توافق تاریخی هسته ای در مذاکرات وین


دیپلمات ها در حالی به پایتخت اتریش رسیدند که هشدار دادند، شکست در رسیدن به توافق تا پایان زمان ضرب الاجل بر سر فعالیت های هسته ای ایران، یک گزینه پیش رو نیست. نشست این هفته ایران، آمریکا و قدرت های جهانی در وین در آستانه یک توافق تاریخی و جامع است که می تواند به ۱۲ سال بن بست بر سر برنامه هسته ای ایران پایان دهد. در حالی که ضرب الاجل برای مذاکرات هسته ای ایران هفته آینده به پایان خواهد رسید، دیپلمات های ایرانی و غربی در پایتخت اتریش برای آخرین تلاش ها در ماراتن مذاکرات هسته ای که از سه شنبه آغاز می شود، گردهم می آیند. این در حالی است که نتیجه این مذاکرات همچنان روشن نیست.

سایت روزنامه تلگراف انگلیس


آخرین تلاش در مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا می تواند به ۳۵ سال دشمنی پایان دهد


دیپلمات های ایرانی و غربی روز سه شنبه برای دستیابی به توافق جامع و نهایی در موضوع پرونده هسته ای ایران گردهم خواهند آمد. این در حالی است که انتظار می رود اوباما همچنان بر سر این موضوع با کنگره چالش هایی داشته باشد. سالن زیبای هتل کوبرگ وین این هفته برای آخرین تلاشها برای حل پرونده هسته‌ای ایران آماده می‌شود. دیپلمات های آمریکا، ایران به همراه انگلیس، روسیه و ۳ قدرت دیگر جهانی روز سه شنبه آینده برای دستیابی به تواف جامع نهایی هسته ای با یکدیگر دیدار خواهند داشت.
کد مطلب: 42962
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *