۰
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۷

سنگ‌های بزرگ پیش پای چپ‌های ایران برای رسیدن به کرسی‌های سبز مجلس دهم

اصلاح طلبان برای رسیدن به مجلس دهم، راه سختی پیش روی خود دارند، سختی‌هایی که به نظر می‌رسد مانع کسب اکثریت مجلس توسط این جریان باشد.
سنگ‌های بزرگ پیش پای چپ‌های ایران برای رسیدن به کرسی‌های سبز مجلس دهم
فتح سنگر به سنگر دیگر تبدیل به یک رسم سیاسی در ایران شده است و هر جریانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد، در اندیشه فتح قوه مقننه، مجلس خبرگان و شورای شهر می‌افتد.

امروز جریان اصلاحات با توجه به اینکه خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می‌داند و اعتقاد دارد رئیس جمهور ایران منتسب به جریان اصلاحات است نه جریان اصول گرایی و با توجه به این معنا می‌خواهند بعد از دوری ۱۲ ساله از کرسی‌های پارلمان برسند تا بتوانند دولت روحانی را در اجرای سیاست‌هایش همراهی کنند.

آنها بعد از انتخابات فعالیت‌های رسمی خود را آغاز کرده‌اند به این امید که بتوانند به کرسی‌ها سبز مجلس برسند. محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات اعتقاد دارد که:« پیروزی جریان اصلاح طلب در مجلس آینده قطعی است».

اصلاح طلبان اما برای رسیدن به این هدف بزرگ موانع جدی پیش روی خود دارند که احتمال پیروزی قاطع این جریان را ضعیف می‌کند. به نظر می‌رسد اصلاح طلبان برعکس انتخابات ریاست جمهوری که توانستند با یک وحدت به حسن روحانی برسند، در انتخابات مجلس با مشکلات عدیده‌ای در زمینه رسیدن به وحدت روبرو هستند.

تشکیل مثلث، « هاشمی، خاتمی و روحانی» خواست اکثریت اصلاح طلبان است تا با پشتوانه محبوبیت و مقبولیت این سه بتوانند به سنگر بعدی بعد از قوه مجریه را فتح کنند. اما در این میان نامی به اسم « محمدرضا عارف» وجود دارد که دوست دارد رهبری اصلاحات در مجلس را به عهده بگیرد. عارف بعد از کناره گیری از انتخابات این انتظار را از جریان اصلاحات دارد که مسیر او برای رسیدن به مجلس را فراهم کنند. عارف کناره گیری از مجلس را دیگر بر نمی‌تابد و این کار می‌تواند عارف را تبدیل به یک نئو اصلاح طلب در فضای ایران تبدیل کند، کسی که می‌تواند بازی اصلاح طلبان در انتخابات را برهم بزند.

در طرف دیگر، جریان تندرو اصلاحات قرار دارد که همچنان روحانی و هاشمی را اصلاح طلب نمی‌داند و اعتقاد دارد انها وسیله‌هایی بودند برای رسیدن به هدف. حالا که به نتیجه دلخواه خود رسیده‌ایم، باید به جریان اصلاحات بازگردیم و از نیروهای منتسب به جریان خود به لیدر استفاده کنیم. همین تشدد آرا می‌تواند زمینه ساز مشکلات، اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شود.

مسئله دیگری که می‌تواند سد محکمی برای اصلاح طلبان در رسیدن به مجلس دهم باشد، شورای نگهبان است. اصلاح طلبان همیشه در انتخابات‌های مجلس به ویژه بعد از انتخابات مجلس چهارم، از شورای نگهبان شکایت داشتند و نسبت به رد صلاحیت‌های نیروهای منتسب به این جریان اعتراض داشتند. با توجه به رفتار گذشته شورای نگهبان به نظر می‌رسد بازهم اصلاح طلبان کار سختی با شورای نگهبان داشته باشند.

نیروهای شناخته شده جریان اصلاحات به واسطه حوادث سال ۸۸ و استعفاهای مجلس ششم، قطعا نمی‌توانند از سد شورای نگهبان عبور کنند. این افراد شامل، اعضای شناخته شده مجمع روحانیون، نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم، بازداشت شدگان سال ۸۸ هستند که قطعا نمی‌توانند وارد مجلس شوند و همین کار اصلاح طلبان را برای معرفی یک لیست شناخته شده در تهران و شهرستان‌ها سخت می‌کند. قطعا اصلاح طلبان برای معرفی یک لیست واحد در تهران با حضور چهره‌های شناخته شده کار سختی پیش رو دارند.

اصلاح طلبان برای ارئه یک لیست قوی دو راه پیش رو خود دارند، اولین راه استفاده از برخی دولتی‌ها مانند معاونین رئیس جمهور و استاندارن و همچنین وزرای دولت خاتمی در لیست خود هستند نیروهایی که می‌توانند از سد شورای نگهبان بگذرند و راه دوم جلب نظر برخی نیروهای نزدیک به اصول گرایی برای حضور در لیست اصلاح طلبان. درست همان شیوه‌ای که توانست روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران را به عنوان یک رئیس جمهور اصلاح طلب معرفی کند.

قطعا شورای نگهبان سخت ترین مانع اصلاح طلبان برای رسیدن به مجلس شورای اسلامی هستند. در این میان نیروهای چپ نیم نگاهی نیز به رایزنی‌های رئیس دولت دارند تا به پشتوانه آن بتوانند نیروهای بیشتری را از سد شورای نگهبان عبور دهند.

سومین مشکل اصلاح طلبان برای فتح مجلس دهم، اصول گرایان هستند. اصلاح طلبان به دلیل حضور رقیب قدرتمند خود در صحنه سیاسی نمی‌توانند به پیروزی قطعی امیدوار باشند. اصول گرایان دارای یک سبد رای بالفعل در مجلس دارند که به واسطه آنها می‌توانند به کرسی‌ها مجلس برسند.

اصول گرایان در این انتخابات سعی می‌کنند که با ارائه یک لیست واحد که شامل نیروهای معتدل این جریان هستند، سنگر آخر خود را از دست ندهد. به خاطر همین این گروه سعی می‌کند تمام چهره‌های شناخته شده خود در میان مردم را وارد صحنه کند در این میان برخی ورزشکاران و هنرمندان نیز می‌توانند به شکست نخوردن اصول گرایان کمک کنند.

اصول گرایان برخلاف اصلاح طلبان با توجه به شرایط جامعه به دنبال یک اقلیت قدرتمند در مجلس هستند، اقلیتی که بتواند اهداف اصول گرایان در مجلس دهم را اجرا کند.

در این میان تفاوت سبد آرا تهران با شهرستان‌ها و تفاوت خواسته‌های مردم شهرهای کوچک با شهرهای بزرگ نیز می‌تواند دیگر مشکل اصلاح طلبان برای رسیدن به کرسی‌های مجلس دهم باشد.

همانطور که مشاهده می‌شود، اصلاح طلبان برای رسیدن به مجلس دهم، راه‌ سختی را پیش رو دارند و به نظر می‌رسد که بعد از سال‌ها که مجلس شورای اسلامی، یک دست بوده است، ایرانیان شاهد یک مجلس دو قطبی با یک اکثریت و اقلیت قدرتمند در مجلس باشند که می‌تواند زمینه ساز فضای جذاب در سیاست ایران باشد. مجلس دهم می‌تواند تکرار مجلس سوم و پنجم در ایران باشد.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 43922
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *