۰
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷

تلاش جدید سنا برای وضع تحریم علیه ایران، همزمان با مذاکرات

بازتاب گفت‌و‌گوهای روز گذشته کری و ظریف در ژنو، تلاش ایران و آمریکا برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات هسته‌ای، تلاش سنا برای تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران و اتهام‌زنی دادستان آرژانتین به رئیس‌جمهور این کشور درباره یک توافق مخفی با ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
تلاش جدید سنا برای وضع تحریم علیه ایران، همزمان با مذاکرات
با آغاز دور جدید گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به این موضوع اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از گفت‌و‌گوی طولانی وزرای خارجه ایران و آمریکا خبر داده و می‌نویسد، کری و ظریف روز گذشته، مذاکرات فشرده‌ای را درباره موضوع هسته‌ای انجام دادند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته، در گفت‌و‌گوهای کری و ظریف ـ که پنج ساعت به طول انجامیده ـ طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط مورد بحث قرار گرفته است. با این حال، عصر روز گذشته نیز دیدار غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده دیگری میان طرفین انجام گرفته که نود دقیقه طول کشیده است.


«کریستین ساینس مانیتور» از جمله دیگر مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، به موازات دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا، دو کشور ابراز امیدواری کرده‌اند که مذاکرت هسته‌ای بتواند سرعت بگیرد و بتوان تا ماه مارس به چهارچوب توافق جامع دست پیدا کرد.

این روزنامه اشاره می‌کند، ‌روز گذشته، قرار بود کری پس از دیدار با ظریف، ژنو را به مقصد صوفیه بلغارستان ترک کند؛ اما این سفر را به تعویق انداخت و بار دیگر، گفت‌و‌گوهایی را با ظریف انجام داد. مانیتور اشاره می‌کند، ‌ظریف پیش از این مذاکرات گفته بود، گفت‌و‌گوهای ژنو میزان آمادگی طرفین برای دستیابی به توافق نهایی را نشان خواهد داد.

با این حال، همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای، سنای آمریکا تلاش خود برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را از سر گرفته است. به نوشته روزنامه «هافینگتون پست»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته، سناتورهای جمهوری‌خواه و همچنین دموکرات درصدد ارائه طرحی برای تحریم بیشتر ایران هستند.

به گفته باب کراکر، افزون بر طرح تحریم‌های جدید، طرح دیگری نیز در دستور کار سنا قرار دارد که بر اساس آن، هر توافق نهایی در موضوع هسته‌ای با ایران باید به تصویب کنگره برسد.

قرار است طرح تحریم‌های جدید توسط مارک کرک جمهوری‌خواه و رابرت منندز دموکرات ارائه شود تا بر اساس آن، در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی تحریم‌های شدیدتری علیه ایران اعمال شود.

در ‌‌نهایت‌ در میان دیگر مطالب، روزنامه «نیویورک تایمز» از طرح اتهام یک دادستان در آرژانتین علیه رئیس جمهور این کشور به دلیل آنچه مخفی‌کاری در موضوع بمب‌گذاری مرکز یهودیان این کشور خوانده شده، خبر داده است.

این روزنامه می‌نویسد، دادستان ویژه آرژانتین کریستینا فرناندز کرچنر، رئیس جمهور و هکتور تیمرمن، وزیر خارجه وی را متهم کرده که در موضوع توافق میان ایران و آرژانتین برای تحقیق درباره واقعه بمب‌گذاری مرکز یهودیان بوینس آیرس در سال ۱۹۹۴، مخفی‌کاری کرده‌اند.

این دادستان مدعی شده در توافق مذکور، آرژانتین وعده داده از تعقیب برخی از مقامات ایرانی که در واقعه مذکور متهم دانسته شده‌اند، خودداری کند و در عوض، ایران برای کمک به اقتصاد آرژانتین برای این کشور نفت ارسال کند.

منبع:تابناک
کد مطلب: 44194
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *