۰
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۹
دور دوم انتخابات برزيل برگزار مي‌شود

راند آخر جنگ چپ و راست در آمازون

چنان که نتايج نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات مبني بر پيروزي قطعي رئيس‌جمهوري سابق برزيل در دور نخست تحقق نيافت، برزيلي‌ها مجبورند تا با هضم اختلاف ناچيز و غافلگيرکننده دو نامزد اصلي در انتخابات يکشنبه گذشته و پس از طي دور دوم مبارزه‌هاي فشرده رقبا، ميان دو رويکرد سياسي متضاد، يکي را انتخاب کنند.
راند آخر جنگ چپ و راست در آمازون
گروه بين‌الملل- سعيد تهراني: چنان که نتايج نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات مبني بر پيروزي قطعي رئيس‌جمهوري سابق برزيل در دور نخست تحقق نيافت، برزيلي‌ها مجبورند تا با هضم اختلاف ناچيز و غافلگيرکننده دو نامزد اصلي در انتخابات يکشنبه گذشته و پس از طي دور دوم مبارزه‌هاي فشرده رقبا، ميان دو رويکرد سياسي متضاد، يکي را انتخاب کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،هفته گذشته پرتنش‌ترين انتخابات رياست جمهوري برزيل برگزار شد و در محيطي که از هميشه قطبي‌تر است، مبارزه‌هاي دور دوم انتخابات (30 اکتبر/ هشتم آبان) ميان دو نامزد با دو ديدگاه سياسي متضاد آغاز مي‌شود.  
چنان که نتايج برخي نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات مبني بر پيروزي قطعي «لولا داسيلوا» رئيس‌جمهوري سابق برزيل در دور نخست و دستيابي به آراي بيش از 50 درصدي تحقق نيافت، نتايج نزديک انتخابات دوم اکتبر (10 مهر) نشان داد که شاهد رقابت شانه به شانه داسيلوا و «ژائير بولسونارو» رئيس‌جمهوري فعلي خواهيم بود. 
در حالي که نامزد چپگرا و رئيس‌جمهوري راست افراطي با دو ديدگاه سياسي متضاد، به ترتيب 48.4 درصد و 43.2 درصد آرا را از آن خود کردند، دور تازه رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري برزيل از سر گرفته مي‌شود و برزيلي‌ها مي‌بايست در اين فضاي دو قطبي، دست به انتخاب بزنند. تيم کارزار انتخاباتي رئيس‌جمهوري سابق از جناح چپ، به تازگي بولسونارو را به «آدم‌خواري» متهم کرد و داسيلوا خطاب به مردم گفت اين موضوع، يک خبر جعلي نيست. اين گروه، ويديويي را کشف و منتشر کرد که بولسونارو تاييد مي‌کند، مي‌تواند گوشت انسان را بخورد! اين فيلم کوتاه در شبکه‌هاي مجازي برزيل بسيار بازنشر شده است.
حمله نامزدها به يکديگر و رد و بدل کردن اتهام‌ها در حالي ادامه دارد که پس از عادت معمول بولسونارو به «دزد» خواندن داسيلوا، تيم تبليغاتي او در پاسخ به ويدئوي منتشر شده اعلام کرد اين نوع اظهارات «بي ربط» است. بولسونارو مدعي شد: لولا گروهي از افراد نالايق را براي حکومت بر برزيل انتخاب خواهد کرد...آنچه در خطر است، آزادي ما است.    
داسيلوا در واکنش گفت به «بازي پست» بولسونارو پاسخي نخواهد داد.
وي افزود: ما با مردي بي روح و بدون قلب روبرو هستيم.
آخرين اتحادهاي سياسي
روز چهارشنبه (پنجم اکتبر)، سه روز پس از برگزاري انتخابات، اتحادي که کارشناسان از مدت‌ها قبل منتظر آن بودند، شکل گرفت. سناتور «سيمون تِبِت» که در دور اول با کسب 4.2 درصد آرا سوم شد، با بيان اينکه ديگر نمي‌توان «بي‌طرف» ماند، حمايت رسمي خود از لولا داسيلوا را اعلام کرد.   
حمايت تِبِت که سناتوري از يک ايالت توليدکننده سويا در نواحي مرکزي و غربي برزيل است، به دليل نزديکي او به بخش‌هاي کشاورزي، يک مزيت ارزشمند براي نامزد جناح چپ است.
برخي از تحليلگران سياسي معتقدند اين پيوند، قادر به جلب آراي مردم در مناطق روستايي و محافظه‌کاران خواهد بود که عموما مخالف «حزب کارگران» (حزب لولا داسيلوا) هستند.
«سيرو گومس» نامزد چهارم دور نخست انتخابات با بيشترين تعداد آرا، يکي ديگر از کساني است که به حزب داسيلوا پيوسته است.  پيوستن اين دو نامزد به کارزار لولا داسيلوا به معناي بيش از هفت درصد آرا (حدود هشت ميليون راي) است که مي‌تواند پيروزي اين رئيس‌جمهوري سابق را تضمين کند. با اين حال، اختلاف‌ها در ميان طيف‌هاي سياسي مختلف برزيل به اندازه‌اي است که با وجود اظهارات تبت و گومس، احزاب مربوطه آن‌ها هيچ‌دستورالعملي به حاميان و راي‌دهندگان خود ارائه نکرده‌اند. همچنين در بدنه اين احزاب مطرح برزيل، اعضايي وجود دارند که حمايت بي قيد و شرط خود از بولسونارو را اعلام کرده‌اند. تعريف برنامه‌هاي تبليغاتي بر اساس استراتژي‌هاي جديد 
ايالت «ميناس گرايس» برزيل در مواجهه با اين انتخابات سرنوشت ساز، در مرکز نبرد قرار دارد. اين ايالت که به عنوان «ايالت محوري» در برزيل شناخته مي شود، بين مناطق روستايي محافظه کار و مراکز شهري مترقي‌تر تقسيم شده است. لولا داسيلوا در دور نخست انتخابات، برتري جزئي نسبت به بولسونارو در اين منطقه داشت؛ 48.3 درصد از آرا در مقابل 43.6 درصد.
لولا داسيلوا اکنون بر جلب حمايت راي‌دهندگان انجيلي که يک سوم راي دهندگان را تشکيل مي‌دهند و اکثريت طرفدار رئيس‌جمهوري راست افراطي هستند، تمرکز کرده است.  بولسونارو به صورت همزمان، کمپين خود را بر طبقات کارگر متمرکز کرده است که در 2 اکتبر با اکثريت قاطع به رئيس‌جمهوري سابق راي دادند. رهبر جناح راست افراطي به اين منظور، وعده‌هاي انتخاباتي خود را بدون اينکه مشخص کند چگونه به آن‌ها عمل خواهد کرد، چند برابر کرده است؛ افزايش حداقل کمک‌هاي اجتماعي، کاهش ماليات، تعديل مجدد حقوق کارمندان، افزايش تخفيف هزينه انرژي و کمک به رانندگان تاکسي و کاميون.  
آخرين نظرسنجي‌ها اختلاف 10 امتيازي بين اين دو نامزد را نشان مي دهد و پيروزي داسيلوا را پيش‌بيني مي‌کند، با اين حال، بسياري از برزيلي‌ها در قابل اعتماد بودن اين نظرسنجي‌ها ترديد دارند، چنان که حمايت از رهبر راست افراطي در دور اول را بسيار دست کم گرفته بودند. بولسونارو نتايج دور نخست انتخابات را در حالي جشن گرفت که نظرسنجي‌هايي که براي چندين ماه شکست او را پيش‌بيني کرده‌ بودند، «دروغ» خواند.
کد مطلب: 176778
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *