۰
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۲

توهین، ترور و خشونت نه آزادی است و نه دفاع از دین

رئیس‌جمهور با اشاره به حوادث اخیر پاریس گفت: جمهوری اسلامی ایران هم ترور، خشونت و افراطی‌گری به بهانه دفاع از دین و هم توهین، فحاشی و تحریک احساسات پیروان ادیان را به نام دفاع از آزادی محکوم می‌کند.
توهین، ترور و خشونت نه آزادی است و نه دفاع از دین
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت حوادث اخیر گفت: اینکه عده‌ای بخواهند به نام دفاع از دین، خودسری کنند، بکشند و ترور کنند، شایسته نیست و این حرکت‌ها نه در شأن مسلمانان و نه در شأن اسلام است و نه با معیارهای دین مبین اسلام سازگار می‌باشد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این‌که «همواره باید نهی از منکر به انحاء و روش‌های مختلف وجود داشته باشد» تصریح کرد: اولین قدم در نهی از منکر با قلب، سپس با بیان و در جای لازم اقدام عملی است که باید در چارچوب فقه و مقررات اسلام، انجام شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که «گروهی وابسته به سازمانی تروریستی، آنطور که گفته می‌شود القاعده مسئولیت حوادث پاریس را برعهده گرفته‌ است» افزود: جمهوری اسلامی ایران اساساً این اعمال و خشونت‌ها را محکوم می‌کند و آن را نه منتسب به مسلمانان و نه منتسب به اسلام می‌داند.

روحانی افزود: آن کسانی که به نام اسلام و مسلمانان ترور و خشونت انجام می‌دهند به دین خیانت می‌کنند که خوشبختانه کار زشت و قبیح آنها توسط همه علما و متفکران بزرگ دنیای اسلام محکوم شد و همه مسلمانان از این رفتار تبری جسته‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که «هرکس کار خودسرانه از نوع ترور و خشونت انجام دهد، از نظر ما محکوم است» اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در مقام بیان و عمل پرچمدار مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و ترور است و امروز از کشورهای گرفتار تروریست‌ها و تروریسم حمایت کرده و به آنها کمک می‌کند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «کار زشت دیگری که انجام شد، توهین به اعتقادات یک و نیم میلیارد انسان بود» گفت: ظاهر این حرف‌ها به نام و در حمایت از آزادی بود، اما در باطن تحریک احساسات مسلمانان را به دنبال داشت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص)، فقط به مسلمانان تعلق ندارد، بلکه همه اندیشمندان، متفکران و شخصیت‌های بزرگ جهان به رسول اکرم(ص) احترام می‌گذارند.

روحانی با ابراز تأسف از وقوع این توهین‌ها در کشوری که مدعی آزادی است، گفت: فاجعه‌بار است که در دنیای امروز توهین، فحاشی و تحریک احساسات دیگران را آزادی بنامیم و جای تأسف دارد که در دنیای متمدن امروز و به دنبال پیشرفت‌های علم و دانش هنوز عده‌ای نتوانند این مسایل ساده را تشخیص دهند که توهین کردن حتی به یک انسان ناشایست است تا چه رسد به شخصیت بزرگ رسول اکرم(ص).

رئیس‌جمهور ادامه داد: قرآن به ما می‌گوید حتی به کفار و بت‌پرستان و آنهایی که اعتقادی ندارند نباید فحاشی کنیم، بلکه باید با منطق و استدلال آنها را به راه مستقیم هدایت نماییم.

روحانی ادامه داد: توهین و تحریک احساسات دیگران به نام آزادی افراط را شعله‌ور می‌کند همچون باروت که انفجاری بزرگ را مهیا می‌کند و نشان از آن دارد که دست‌هایی پشت پرده است تا نگذارند بین دنیای اسلام و دنیای دیگر ارتباط برقرار شود.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «دولت جمهوری اسلامی ایران از اولین دولت‌هایی بود که به صراحت هر دو ماجرا را محکوم کرد» گفت: پس از اعلام محکومیت سخنگوی امور خارجه، وزیر خارجه نیز در ژنو در مصاحبه‌ای به صراحت و به روشنی توهین به پیامبر اسلام(ص) را محکوم کرد و توضیح داد که این اعمال چگونه می‌تواند افراطی‌گری را شعله‌ور کند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در شرایط کنونی ما در داخل کشور نیاز به وحدت و اتحاد داریم آن هم در شرایطی که درباره یک مسأله بزرگ در حال مذاکره هستیم و از نظر اقتصادی نیز وضعیت خاصی داریم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «امروز زمان اتحاد است و بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم» گفت: این دولت نیز که همه افتخار جمهوری اسلامی ایران را به اسلامی بودن انقلابش می‌داند و همواره پناهگاه مسلمانان تحت فشار بوده با صدایی قوی، قاطع و بلند هر دو ماجرا را محکوم می‌کند.

روحانی گفت: هم رفتارهای تحریک آمیز و توهین به پیامبر اسلام(ص) و هم ترور و خشونت، خیانت به اسلام و مسلمانان است، کار اولی که مدعی اسلام نیست، غیر انسانی و غیراخلاقی است و کار دومی که ظلمش بالاتر است، ضربه زدن به اسلام و راه حق است که هیچ ظلمی بدتر از آن نیست.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: از نظر فرهنگی باید در سطح دنیا خیلی کارها انجام دهیم، رسالت بزرگان، فرهیختگان و اندیشمندان و صاحبان قلم در دنیای اسلام این است که افکار عمومی را نسبت به این فجایع، آگاه کنند. تا دنیا متوجه شود که توهین، فحاشی، ترور و خشونت نه آزادی است و نه دفاع از دین، بلکه منجر به تفرقه، اختلاف و دودستگی خواهد شد.

روحانی گفت: خشونت و افراطی‌گری، ریشه‌هایش از توهین و تحریک احساسات دیگران نشأت می‌گیرد و عده‌ای را وادار می‌کند تا به انجام کارهای غیرمعقول مبادرت کنند.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار امیدواری کرد که همه بتوانند در معرفی اسلام و چهره رحمانی پیامبر(ص) وظیفه خود را انجام دهند و در برابر ظلم‌ها و اهانت به اسلام مقاومت و پایداری کنند و افکار عمومی دنیا را در مسیر حق هدایت نمایند.

انتهای پیام
کد مطلب: 44313
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *