۰
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۸

طرح مجلس، سپر دفاعی مذاکره کنندگان هسته‎ای

بعد از ارایه طرحی با هدف افزایش تحریم‌های علیه ایران در کنگره آمریکا، مجلس شورای اسلامی ایران نیز با تصویب طرح یک فوریتی الزام دولت به حفظ دستاورد‌ها و حقوق هسته‌ای وارد عمل شد و ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‎ای به این اقدام آمریکایی‌ها پاسخ داد.
طرح مجلس، سپر دفاعی مذاکره کنندگان هسته‎ای
با وجود اینکه اوباما تاکنون چندین بار با افزایش تحریم‌های علیه ایران مخالفت کرده است اما مخالفان وی در هفته‌های اخیر با ارایه طرحی به کنگره در صدد تصویب‌ تحریم‎های تازه برآمدند. همین موضوع باعث شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس به این مساله واکنش نشان دهد. او در این مصاحبه گفته بود که اگر کنگره آمریکا چنین طرحی را تصویب کند پارلمان ایران آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

از این رو مجلس شورای اسلامی امروز طرح یک فوریتی الزام دولت به حفظ دستاور‌ها و حقوق هسته‌ای را تصویب کرد.

حسن بهشتی‌پور کار‌شناس مسایل بین المللی در گفت‎وگو با فرارو، تصویب این طرح در مجلس را یک اقدام هوشمندانه ارزیابی کرد و گفت: مجلس ایران با این اقدام به مذاکره‎کنندگان کمک می‌کنند که در مقابل فشارهای طرف مقابل ایستادگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه «جواب‌های، هوی است» ادامه داد: وقتی که تندرو‌ها در آمریکا آن طور نقشه می‌کشند و حتی برای به نتیجه رسیدن آن زمان – ۴ فروردین – هم تعیین می‌کنند لازم است که از سوی ما نیز اقدامی صورت گیرد.

این کار‌شناس مسایل بین الملل افزود: اکنون تیم مذاکره کننده می‌تواند به اعضای ۱+۵ بگوید ما ملزم به رعایت این تعهدات هستیم و اگر آن را نپذیرید به توافق نخواهیم رسید. این در حقیقت یک سپر دفاعی در دست طرف ایرانی است.

بهشتی‌پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر ۱+۵ نیز همین قدر در مواضع خود پافشاری کند، چطور باید مذاکرات را ادامه داده تا به نتیجه برسیم، گفت: به اعتقاد من همه مسایل فنی در پرونده هسته‎ای کاملا روشن است و اگر تا کنون به نتیجه نرسیده‌ایم به خاطر اختلافات سیاسی است. به عنوان نمونه آن‌ها هنوز اعتقاد دارند که روند افزایش تحریم‌ها ادامه یابد اما ما این موضوع را نمی‌پذیریم.

وی افزود: اگر اراده سیاسی میان طرفین مذاکره وجود داشته باشد حتما به توافق هسته‎ای دست خواهیم یافت. زمانی بود که آمریکایی‎ها برای آمدن پای میز مذاکره خواستار توقف غنی‎سازی بودند اما ما مقاومت کردیم. بعد از آن می‌گفتند که فردو را تعطیل کنید و... در همه این موارد ایستادگی کردیم و مذاکرات نیز پیش رفته است.

به گفته وی مشکل در حل وفصل پرونده هسته‎ای سیاسی کاری‌ها و عملکرد دست‌های پشت پرده مثل لابی صهیونیستی است.

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه این طرح در جهت حمایت از تیم مذاکره‎کننده است،گفت: امیدواریم که دولت نیز از این موضوع استقبال کند. به اعتقاد من آقای ظریف آن قدر دیپلمات هوشمندی است که این طرح را در راستای پاسخ دهی به کنگره دیده و به حساب کارشکنی علیه دولت نخواهد گذاشت.

در متن یک فوریتی الزام دولت به حفظ دستاورد‌ها و حقوق هسته‌ای مجلس آمده است: نظر به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران انعطاف‌های فراوان و همکاری‌های گسترده و فرا‌تر از تعهدات حقوقی بین‌المللی را در طی سالهای گذشته و به ویژه یک ساله اخیر در چهارچوب برنامه مشترک اقدام ۱۳۹۲/۹/۳ در راستای شفاف سازی فعالیت‌های هسته‌ای به عمل آورده است، در صورت تصویب و یا اعمال هرگونه تحریم جدید و یا افزایش تحریم‌ها توسط آمریکا اعم از قوه مجریه (دستگاههای اجرایی، دولت و یا رئیس جمهور آمریکا) قوه مقننه (کنگره یا مجلس سنا) و یا قوه قضاییه دولت موظف است بلافاصله «برنامه مشترک اقدام ۱۳۹۲/۹/۳ را کان‌لم یکن تلقی نموده و در چهارچوب NPT و در راستای تحقق حقوق هسته‌ای ملت ایران اقدام کند.

فعال سازی کامل مراکز غنی سازی بدون هرگونه محدودیت، اقدام به تولید و تامین سوخت هسته‌ای مورد نیاز کشور بر پایهٔ سالانه حداقل ۱۹۰ هزار سو، تسریع در راه اندازی و بهره برداری از رآکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، اقدام به غنی سازی بیست درصد در تاسیسات هسته‌ای فردو، منع هرگونه بازرسی، نظارت و همکاری با آژانس فرا‌تر از توافقنامه پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)، منع خروج هرگونه مواد غنی شده از کشور و عدم پذیرش محدودیت در مکان، سطح و مقدار ذخیره سازی مواد غنی شده UF۶ در چهارچوب توافقنامه‌ پادمان و لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا از جمله موارد است که نمایندگان در این طرح به عنوان شرط آغاز به اجرای توافق جامع هسته‌ای عنوان کرده‌اند.
کد مطلب: 44560
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *