۰
شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۵
واکنش AP و CNN به

اعزام ناوشکن نیروی دریایی و یک کشتی توسط ایران به آب هاي نزديک يمن

عربستان سعودی مشغول عملیات هوایی علیه حوثی ها و حامیان علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن است. امروز تحولی رخ داد که می تواند بعد جدیدی در نبرد یمن باشد. رسانه های ایرانی گزارش دادند که تهران یک ناوگان نیروی دریایی را به خلیج عدن اعزام کرده است. این درحالی است که فرمانده ی این ناوگان نیروی دریایی استقرار این ناوگان را با رویدادهای اخیر در یمن بی ارتباط دانست.
اعزام ناوشکن نیروی دریایی و یک کشتی توسط ایران به آب هاي نزديک يمن
سی ان ان اعلام کرد ایران یک ناوگان نیروی دریایی را به خلیج عدن اعزام کرد.
 به نقل از شبکه ی تلویزیونی سی ان ان؛ عربستان سعودی مشغول عملیات هوایی علیه حوثی و حامیان علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن است.

اعزام ناوشکن نیروی دریایی و یک کشتی توسط ایران به آب هاي نزديک يمن

به نوشته سی ان ان، امروز تحولی رخ داد که می تواند بعد جدیدی در نبرد یمن باشد. رسانه های ایرانی گزارش دادند که تهران یک ناوگان نیروی دریایی را به خلیج عدن اعزام کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این درحالی است که فرمانده ی این ناوگان نیروی دریایی استقرار این ناوگان را با رویدادهای اخیر در یمن بی ارتباط دانست.

از سوی دیگر، العربیه ضمن عصبانیت شدید از این اقدام ایران، با اعتماد به نفسی عجیب و برای آرام کردن افکار وهابیت اعلام کرد: ایران توانایی مقابله با ناوگان های عربی را در منطقه ندارد. البته ایران قایق های انتحاری در اختیار دارد.


تحلیل AP

اسوشیتدپرس نوشت: در حالی که آمریکا به ارسال تسلیحات برای ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه شبه نظامیان (انصارالله) در یمن سرعت بخشیده است، ایران روز چهارشنبه یک ناوشکن نیروی دریایی و یک کشتی دیگر را به آب های نزدیک یمن اعزام کرد.

دریادار حبیب الله سیاری اعلام کرد این کشتی ها، بخشی از یک عملیات مبارزه با دزدی دریایی به منظور «حفاظت از مسیرهای دریایی برای کشتی ها در منطقه» خواهند بود.

این اقدام در بحبوحه عملیات هوایی شدید کشورهای عرب منطقه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی علیه حوثی ها که شیعه هستند، انجام می شود.

منتقدان می گویند ایران، قدرت شیعه، از حوثی ها حمایت می کند هر چند که هم جمهوری اسلامی هم شبه نظامیان هر گونه کمک نظامی مستقیم را تکذیب می کنند

آنتونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه آمریکا یک روز قبل در ریاض پایتخت عربستان، حوثی ها و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را مسئول خشونت های این کشور دانست و اعلام کرد آمریکا متعهد به دفاع از عربستان است.

وی در گفتگو با خبرنگاران پس از دیدار با اعضای خانواده سلطنتی سعودی و عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی) یمن که در بحبوحه پیشروی های شبه نظامیان از کشورش گریخته است، اعلام کرد: «ما به ارسال تسلیحات سرعت بخشیده ایم، ما تبادل اطلاعات خود را افزایش داده ایم و ما یک هسته برنامه ریزی و هماهنگی مشترک در مرکز عملیات سعودی تشکیل داده ایم».

یک مقام دفاعی آمریکا که اجازه نداشت به طور علنی اظهار نظر کند، گفت تبادل اطلاعات شامل ارائه تصاویر هوایی خام به ائتلاف به منظور استفاده احتمالی از آن برای حمله بهتر به نیروهای مخالف هادی است.

بلینکن افزود آمریکا و شورای همکاری خلیج فاری متشکل از شش کشور باید از نزدیک با یکدیگر هماهنگی کنند و همه طرف ها را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی تحت فشار قرار دهند.

عملیات هوایی مورد حمایت اعراب منطقه خلیج فارس در هواداری از هادی، که بیست و ششم ماه مارس آغاز شد، تاکنون نتوانسته است پیشروی حوثی ها را در عدن، دومین شهر بزرگ یمن، که پیش از فرار هادی، از سوی وی به عنوان پایتخت موقت این کشور اعلام شد، متوقف کند.

آمریکا می گوید هرج و مرج در یمن به شاخه محلی القاعده، که آن را به عنوان خطرناک ترین شاخه این گروه در جهان قلمداد می کند، اجازه داده است به «پیشرفت های بزرگی» در میدان دست یابد و باعث شود واشنگتن درباره چگونگی جلوگیری از حملات این گروه در غرب تجدیدنظر کند.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا در توکیو اعلام کرد فروپاشی دولت مرکزی یمن، انجام عملیات مبارزه با تروریسم علیه القاعده را که بلندپروازیهایی برای حمله به اهداف غربی از جمله آمریکا دارد، دشوارتر می کند.

در خصوص ارسال تسلیحات، وی اعلام کرد این شامل «تامین مجدد تجهیزات و مهمات» عربستان سعودی بوده است.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 45199
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *