۱
يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۷

حواشی حضور «ماشین عضله سازی» در ایران

قرار است «رونی کلمن»، قهرمان بدن‌سازی فردا به ایران بیاید تا سمینار و کلاس‌هایی آموزشی برگزار کند. برنامه‌ای دو روزه که برای آن ۱۵۰ هزار دلار دریافت کرده است.
حواشی حضور «ماشین عضله سازی» در ایران
تا اینجای خبر هرچند عجیب بود اما دلیل اصلی حاشیه‌ها نشد. چون پیش از این هم آدم‌های سرشناس در عرصه‌های مختلف به ایران سفر کرده بودند. ماجرا از آنجایی آغاز شد که صحبت مبالغ به میان آمد. چه میزان برای حضور «رونی کلمن» هزینه شده است؟ بلیت‌های حضور در کنفرانس او به چه قیمتی فروخته شده‌اند؟ هزینه گشت و گذار او از ایران بر عهده چه کسی است؟ و تمام این موارد به اوج رسید وقتی اعلام شد که قرار است حضور بانوان هم در سمینار و کلاس‌های فشرده «کلمن» آزاد باشد؛ کلاسی با مدیریت «روناک یونسی» بازیگر.

«رونی کلمن» چهره شناخته شده‌ای در بین باشگاه‌های بدن‌سازی و دوست داران این رشته است. قهرمان ۸ دوره مسابقات «مستر المپیا» که یکی از پر افتخار‌ترین و حجیم‌ترین بدن‌سازان است. حال قرار است او در نخستین روزهای اردیبهشت ماه امسال برای ورزشکاران و مربیان بدن سازی و پرورش اندام در ایران، کلاس و دوره آموزشی برگزار کند.

‌‌ همان طور که همچون همه موارد حضور چهره‌ها در ایران با حواشی همراه است، این بار هم حضور «کلمن» و کلاس‌هایش و بازدید از اماکن تاریخی و ورزشی خالی از حاشیه نماند. حواشی که البته بیشتر پیرامون نحوه برگزاری و اعداد و ارقام این سمینار و کلاس‌ها می‌چرخید.

در شبکه‌های اجتماعی خبر فروش «بلیت‌های یک میلیون هشتصد هزار تومانی با رونی کلمن» منتشر شد. عددی که برای یک سمینار اندکی عجیب به نظر می‌رسید زمانی که میزان در نظر گرفته شده برای معروف‌ترین کنفرانس‌های علمی کشور بسیار کمتر از آن است. در مقابل تعجب همگان اما علیرضا نجفی، مسئول برگزاری این سمینار و مسئول آوردن «کلمن» به ایران این مبلغ را تایید کرد و گفت: «این رقم درست است. ولی مربوط به بسته ویژه و A ماست که شامل حضور در صندلی‌های ردیف اول سمینار، عکس یادگاری با رونی کلمن و بیگ رمی، تی‌شرت با امضای کلمن، اهدای گواهینامه با مهر رییس فدراسیون و کلمن و... است.»

وی در ادامه توضیح داده که پکیج‌های B و C و D هم به ترتیب با قیمت‌های ۸۵۰ و ۶۵۰ و ۵۵۰ هزار تومان ارائه خواهند شد که آپشن‌های کمتری دارند.

پس از تایید این مبالغ از سوی مسئولان، انتقاد‌ها از این روند هم بالا گرفت. هزینه‌های آمدن «کلمن» هم که به گفته مسئولان حدود ۱۵۰ هزار دلار شده بود هم به این انتقاد‌ها اضافه شد. برخی حتی بحث وجود مافیا و فساد در رشته‌های ورزشی را هم مطرح کردند.

«یزدان راد» قهرمان پرورش اندام ایران در انتقاد به حضور این ورزشکار در ایران گفت: «در حال حاضر این ماشین عضله سازی با دارو یک دهه است که دیگر در رقابت‌های حرفه‌ای پرورش اندام شرکت نمی‌کند و بازنشسته شده است و فردی است که برای شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ مکمل دارو فعالیت می‌کند و ما ورزشکاران بدن‌سازی چنین افرادی را نمی‌توانیم در جُرگه پرورش اندام کارهای سالم عنوان کنیم زیرا این افراد در مسابقات مسترالمپیا شرکت می‌کنند که دوپینگ کردن در آن آزاد است، بنابراین ما فقط پرورش اندام کاران جهانی را قبول داریم که دوپینگ نمی‌کنند، از طرفی دیگر در مسابقات مسترالمپیا فقط ۱۵ نفر شرکت می‌کنند در حالی که در مسابقات جهانی در حدود ۴۰۰ نفر رقابت می‌کنند.»

یزدان راد پرسید که «چطور می‌شود یک بازیگر زن (روناک یونسی) مسئول هماهنگی برای حضور این پرورش اندام آمریکایی در ایران باشد و از طرفی دیگر این آمریکایی می‌خواهد برای بانوان کشورمان هم کلاس پرورش اندام بگذارد، و این سؤال پیش می‌آید: این ماشین عضله می‌خواهد برای زنان ما فیگور بگیرد؟»

این انتقاد‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که مسئولان اعلام کردند که تعداد بلیت‌های یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را کاهش خواهند داد. علاوه بر آن برای بیشتر شدن بار علمی این جلسه، اساتید و سر‌شناسان تربیت بدنی هم در این سمنار حضور پیدا می‌کنند و از کلمن سوال خواهند پرسید.

به گفته مسئولان جلسه حال تعداد این بسته‌های ویژه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی هم از ۴۰ بسته به ۳۰ بسته کاهش پیدا کرده است.

آنان خود نیز نسبت به این واکنش‌ها انتقاد کردند. نجفی مسئول این برنامه گفت: «رشته بدنسازی و پرورش اندام رشته خاصی است و گاهی اوقات ورزشکاران این رشته تنها ۲ تا ۳ میلیون تومان در یک ماه برای بدنشان خرج می‌کنند و سوال من این است که برای یک چنین کلاس آموزشی در این سطح که تاثیر زیادی بر بار علمی آن‌ها خواهد داشت مبلغ ۵۵۰ هزار تومان زیاد است؟»

نگرانی از حضور بانوان در کلاس آموزشی هم از جانب روناک یونسی اینچنین پاسخ داده شد: «من بعد از خانم تهرانی، دومین بازیگری هستم که پا به دنیای ورزش گذاشته‌ام. دلیل حضورم کاملا منطقی است. دلیلی که به من اجازه داده‌ تا وارد ورزش شوم. من مدرک رسمی مربیگری از فدراسیون‌ دارم و دوره‌های مختلفی را در رشته تناسب اندام گذرانده‌ام. شش سال است‌ حرفه‌ای ورزش می‌کنم و با علم به این کار آشنا هستم. به نظر خودم به اندازه یک مربی که بتواند به بانوان نکاتی را آموزش بدهد بار علمی دارم‌.»

او با این تاکید بر این نکته که کلمن فقط در بخش مردان فیگور می‌گیرد گفته: «در زمان حضور این آقا در ایران، آقایان ورزشکار ما حضور نخواهند داشت و کلاس‌ها‌ کاملا مجزا برگزار می‌شود. ضمن اینکه حضور این آقا با پوشش اسلامی است و قرار نیست رونی کلمن به اینجا بیاید تا برای بانوان فیگور بگیرد بلکه او در بخش بانوان فقط تدریس تئوری خواهد داشت. این سمینار مستقیما زیر نظر فدراسیون برگزار می‌شود و مدارکی که داده می‌شود کاملا معتبر است.»

انتقاد‌ها از این موضوع و حتی شایعه‌هایی مبنی بر گرفتن مبالغ بالایی برای گرفتن عکس با «کلمن» آنقدر در شبکه‌های اجتماعی مختلف دست به دست چرخید که دست اندرکاران برنامه ورود «رونی کلمن» عنوان کردند که به کل عکاسی بانوان با این فرد آمریکایی صورت نخواهد گرفت.

وزارت ورزش هم که دید هیچ کدام از این پاسخ‌ها نمی‌تواند منتقدان را آرام کند به میدان آمد و در آستانه حضور این ورزشکار توضیخ داد. رییس فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی گفت: برای سفر «رونی کلمن» به ایران با وزارت ورزش و جوانان و شورای برون مرزی این وزارت‌خانه مکاتبه شده و مجوز این کار گرفته شده است.

به گفته ناصر پورعلی فرد قرار شده که این فدراسیون نظارت کامل بر کلاس‌ها و برنامه‌های عملیاتی در مدت حضور کلمن در ایران داشته باشد. در ضمن از درآمد دوره‌ها نیز درصدی به فدراسیون تعلق خواهد گرفت.

او درباره هزینه‌های حضور «کلمن» هم توضبح داده که براساس قراردادی که شرکت دعوت کننده با این فرد منعقد کرده است، روزانه ۱۰هزار دلار اجرت حضور کلمن در ایران است.

حتی سایت پارسینه اعلام کرد که حسین طلا عضو کمیسیون اجتماعی طی جلسه اضطراری با رئیس فدراسیون پرورش اندام و همچنین دست اندرکاران برنامه ورود این ورزشکار به این نتیجه رسیدند که او را بعد از حضور در ایران به مزار شهدای گمنام در بهشت زهرا ببرند. با آنکه هنوز روادید او صادر نشده است.

قرار است دو کلاس‌های آموزشی فشرده این ورزشکار سوم و چهارم اردیبهشت جاری برگزار شود. پیش از این قرار بود تا این برنامه در سالن شهید آوینی باشد اما با تغییر در برنامه سمینار جنجالی به دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران منتقل شد تا نفرات سر‌شناس علم تربیت بدنی و متابولیسم ایران در جلسات آموزشی رونی کلمن حضور داشته باشند و اگر سوالی داشتند از او بپرسند. کلاس آموزشی با حضور ۴۰ خانم و ۱۸۰ آقا و همچنین در سانسی دیگر برای دانشجویان رشته تربیت بدنی توسط «رونی کلمن» آمریکایی برپا می‌شود.

به گفته رییس فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی براساس تفاهمنامه، روسای هیات‌های استانی در صورت علاقه به صورت رایگان دراین دوره‌ها شرکت می‌کنند. همچنین قهرمانان سال ۹۳ رشته بدنسازی و پرورش اندام نیز در صورت علاقه به صورت رایگان در دوره شرکت خواهند کرد. برای دانشجویان رشته تربیت بدنی نیز حداقل و ابتدایی ترین نرخ را در نظر گرفته شده است.

در این سمینار غیر از ورزشکاران نامدار بدنسازی، ورزشکاران رشته‌های دیگر نیز حضور دارند. علی دایی و هادی ساعی از جمله این افراد هستند.
کد مطلب: 45384
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *