۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰

هیچ رسانه‌ای جای کتاب را نمی‌گیرد

میرجلال‌الدین کزازی گفت: کتاب برترین و بنیادی‌ترین پایگاه فرهنگ است.
میرجلال‌الدین کزازی گفت: کتاب برترین و بنیادی‌ترین پایگاه فرهنگ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، این نویسنده و پژوهشگر در مراسم رونمایی از کتاب‌های تازه منتشرشده لرستان، اظهار کرد: ممکن است این سؤال مطرح شود که آیا در چنین اوضاعی با وجود این همه وسایل سرگرمی نظیر اینترنت، فضای مجازی و... بیم آن نمی‌رود که کتاب ارج و ارزش دیرین خود را از دست بدهد. هرگز هیچ رسانه‌ای چه دیداری، چه نوشتاری و چه خواندنی نخواهد توانست جای کتاب را بگیرد زیرا ما با کتاب پیوندی نهادی داریم.

وی اظهار کرد: به هیچ‌وجه پیوند نهادی که با کتاب می‌توانیم داشته باشیم نظیر آن‌ را با رایانه و دیگر ابزارهای خاموش و بی‌جنب و جوش نخواهیم داشت.

این استاد زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: کتاب برترین نماد اندیشه و فرهنگ بوده، هست و خواهد بود. کتاب نوشتاری پیشینه بسیار دیرینه‌ای در تاریخ ایران زمین دارد و یکی از نخستین سرزمین‌ها که به نوشتار روی آوردند بدون هیچ گزافه و گمان سرزمین ایران بوده است.

کزازی اضافه کرد: فرهنگ، اندیشه پایدار و دانش با نوشتار می‌تواند برجای بماند. حافظه انسان هر چند هم قوی باشد نخواهد توانست مطالب را برای مدت زمان زیادی در خود حفظ کند، با مرگ انسان آنها نیز به فراموشی سپرده شده و از بین می‌روند اما آن‌چه مکتوب می‌شود برجا خواهد ماند.

وی بیان کرد: فرهنگ نگاشتن بر سنگ از ایرانیان ظهور کرده است. داریوش سرگذشت خود را بر سنگی سخت نگاشت تا برای آیندگان برجای بماند.

او خاطرنشان کرد: از دید من اگر بخواهیم بدانیم که کدامین مردم ایرانی‌تر از بقیه هستند روش سنجش آن این است که میزان دلبستگی و علاقه آنان به شاهنامه را بسنجیم.

کزازی گفت: لرها علاقه وافری به شاهنامه دارند، لذا آنها ایرانی‎تر از دیگر ایرانیان هستند؛ چراکه هرکس شاهنامه را گرامی‌تر می‌داند ایران را گرامی شمرده است.

وی افزود: لرها بیش از هر تیره دیگری از ایرانیان شیفته شاهنامه هستند و ما شاهدیم حتی در بین چادرنشینان و عشایر این استان به پاس بزرگداشت شاهنامه و فردوسی محافل ادبی برگزار می‌شود.

این نویسنده اظهار کرد: روزگار ما به‌نوعی روزگار بیگانگی با خویشتن است و مردمان کمتر پروای اندیشه، فرهنگ و هنر را دارند، روزگاری که تلاش مردم بیشتر بر اندوختن زر و سیم متمرکز است و مردم بیشتر در فکر سود و زیاد هستند برپایی محافل ادبی به پاس شاهنامه و فردوسی و حضور در مراسم کتاب اقدامی ارزشمند است.

به گزارش ایسنا، به‌مناسبت هفته کتاب طی مراسمی که در تالار آوینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم‌آباد برگزار شد از ۲۰ عنوان کتاب که توسط نویسندگان لرستانی تالیف شده است، رونمایی شد.

از جمله کتاب‌هایی که در این مراسم رونمایی شد می‌توان به «نقش فلسفه در حکمت اسلامی»، «لرستان سرزمین جاذبه‌های تاریخی»، «زخم عشق»، «سیم آخر»، «معدن الفوائد»، «درباره لرستان بیشتر بدانیم»، «سماء دل»، «ترانه‌های فلک‌الافلاک»، «خون و عطش»، «پیشینه مطبوعات و رسانه‌های گروهی کوهدشت»، «گستره ایل باجولوند»، »جشن‎ها و اعیاد ایرانی در ادب پارسی» و «قابله» اشاره کرد. همچنین «بیان حقوق خانواده»، «پوریای ولی»، «متل‌ها»، «شعر من»، «حقوق تجارت کاربردی» و «شومونگ» از دیگر کتاب‌هایی بودند که در این مراسم رونمایی شدند.

این کتاب‌ها از آثار نویسندگان لرستانی از جمله آرش ناصری، پرویز پیمانی، یاسر کسمرادی، یدالله عالی‌خانی، حمزه علی‌زاده، سیدمحمدرضا قیاسیان، سهراب مظفری و سیداحمد حسن‌زاده هستند و در انتشارات شاپورخواست، قلم اعظم، گاهان و خرم‌دژ منتشر شده‌اند.
کد مطلب: 53072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *