۰
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۳
گزارشی از کمپين مشترک کمک به کودکان نيازمند باميان

افغانستان بدون جنگ، افغانستان با کتاب

افغانستان بدون جنگ، افغانستان با کتاب

 

کمپين سازي و کمپين‌بازي اين‌ روزها انگار مد شده باشد. انگار معبود مردم مملکت ما اسمش شده باشد، «کمپين». همه دنبالش مي‌دوند و حتي بعضي از موسسه‌ها و مراکز خاص فرهنگي به کسي که يک کمپين خوب و به درد بخور پيشنهاد کند، جوايز آن‌چناني مي‌دهند. اولين و معروف‌ترين کمپين سالهاي اخير، «ديوار مهرباني» بود. ايده‌اي که حتي از «يخچال مهرباني» هم موفق‌تر شد و پاي شهرداري تهران را به بازار کمپين‌ها باز کرد. اين کمپين هنوز هم گاهي در بعضي جاها ديده مي‌شود. حتي يک کانال تلگرامي خاص هم دارد اما ديگر به اندازه قبل مورد توجه نيست. اين روزها اما کمپين‌ها وارد دنياي تازه‌اي شده‌اند.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، کمپيني که با همراهي دو گروه از دو ملت دوست طراحي شده و هدفش ياري رساندن به افغاني‌هاي نيازمند ساکن کشور افغانستان است. کمپين «کودک کتاب خوان سرزمين بدون جنگ» با همراهي گروهي از بچه‌هاي مهاجر افغاني ساکن ايران و با همکاري ايراني‌ها ايجاد شده است. کساني که در اين گروه عضويت دارند و در همين يک ماه اخير،‌... جلد کتاب براي کودکان افغان جمع کرده‌اند،‌ از قشرهاي مختلفي هستند. از فعالين حوزه حقوق کودک و حقوق مهاجران افغان يا فعالان اجتماعي گرفته تا گرافيست‌ها و خبرنگاران افغانستاني و ايراني
.

همين چند وقت پيش بود که صابر حسيني، بنيان‌گذار «بنياد کودک» در افغانستان ايده تشکيل کمپين را ارايه داد. او که يکي از اعضاي «بنياد کودک»، يک مرکز مستفل افغانستاني است، اين هدف را ارايه داد تا کودکان مناطق محروم افغانستان، به خصوص کودکان منطقه باميان بتوانند به کتاب‌هاي خوب فارسي دسترسي داشته باشند. بازوي اجرايي اين ايده براي به ثمر نشاندن هدف‌هايشان شدند.

آنيتا صديقي، يکي از اعضاي اين کمپين در گفت‌وگو با «مردم‌سالاري» درباره هدف‌هاي اين کمپين مي‌گويد. کودکان نيازمند به موارد زيادي نياز دارند، از خوراک خوب و مناسب گرفتته تا لباس گرم اما اين‌طور که ‌صديقي مي‌گويد: کمپين «کودک کتاب‌خوان سرزمين بدون جنگ» تصميم گرفته‌اند، براي کودکان افغان کتاب تهيه کنند چون تهيه، نگهداري و انتقالش به افغانستان بسيار راحت‌تر از موارد ديگر است. ضمن اين‌که کمپين امکانات و منابع محدودي دارد. به همين دليل نمي‌تواند تمام احتياجات مردم را برآورده کند.‌‌ دليل ديگري که باعث شده تا اين کمپين صرفا روي دو موضوع کتاب و کودک متمرکز باشد، بخشي از پيمان‌نامه حقوق کودک است. صديقي مي‌گويد: «طبق ماده 17 پيمان نامه حقوق کودک ،همه کودکان حق دارند به اطلاعات آزاد و مناسب دسترسي داشته باشند ما کتاب را انتخاب کرديم تا با هزينه ي کمتر و مسير راحت براي دسترسي به اين حق قدم برداريم». يکي از راه‌هاي اصلي که کمپين کتاب براي کودکان نيازمند باميان را به مردم شناساند، فضاي مجازي بود. تبليغ در شبکه‌هاي مجازي مثل تلگرام و گروه‌هاي پربيننده، اعضاي جديدي را به گروه اضافه کرد. اين‌طور که صديقي مي‌گويد: « استقبال از کمپين چه در فضاي مجازي و چه از طريق تماس هاي تلفني قابل توجه بود و دوستان زيادي به ما پيوسته اند. تعدادي نيز اعلام آمادگي کرده‌اند که در زمان نمايشگاه کتاب به ما اضافه شوند. تا به حال چيزي حدود 600 جلد کتاب در داخل تهران جمع‌آوري شده است. جامعه هدف ما کودکان زير 15 سال است و برايشان کتاب‌هايي با موضوع شعر، داستان، علمي و تاريخي جمع آوري مي‌کنيم.» کمپين کتاب افغانستان به اين زودي‌ها تمام نمي‌شود. منحصر به نمايشگاه کتاب و مناسبت‌هاي معمولي هم نيست. به گفته صديقي،‌‌ چشم اندازه کمپين بلند مدت است و اميدواريم بتونيم نياز بنياد کودک را برآورده کنيم. برنامه‌هاي کمپين براي جمع‌آوري و ارسال کتاب، براي هر فصل برنامه‌ريزي مي‌شود. طول عمر اين حرکت بستگي به حمايت و همراهي مردم جامعه،ناشران کتاب کودک بستگي دارد. کساني که مي‌خواهند عضو کمپين شوند، ‌مي‌توانند از طريق شبکه‌هاي اجتماعي و با جست‌وجوي عنوان کمپين کتاب افغانستان در اين کار خوب و خير سهيم شوند.
گزارش : اشکان خسروپور

 

کد مطلب: 56061
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *