۰
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۹
اشپیگلل:

کرزای برای مذاكره با طالبان دست به دامن آلمان شد

'حامد كرزی' رییس جمهوری افغانستان، در ادامه تلاش ها و رایزنی های خود برای كشاندن طالبان به پای میز مذاكره و برقراری صلح با این گروه، این بار دست به دامان آلمان شد و از این كشور خواست در این راه او را یاری كند.
کرزای برای مذاكره با طالبان دست به دامن آلمان شد
رییس جمهوری افغانستان كه پیشتر اقداماتی همچون رهایی زندانیان طالبان از زندان های افغانستان، حذف نام رهبران طالبان از لیست سیاه، ایجاد شورای عالی صلح و همچنین درخواست از دولت پاكستان برای كمك به ترغیب طالبان به مذاكره را به عنوان گام هایی در راستای این هدف برداشته، این بار از دولت آلمان خواست تا از ظرفیت های خود برای ترغیب طالبان به مذاكره و صلح استفاده كند.

به گزارش ایرنا، هفته نامه اشپیگل روز یكشنبه در نسخه آنلاین خود در مطلبی با اشاره به نشست اقتصادی ماه گذشته در توكیو با حضور كشورهای كمك كننده به بازسازی افغانستان، نوشت: كرزی، در حاشیه این نشست از آلمان خواست كه با میانجیگری در این زمینه، طالبان را حاضر به مذاكره كند.

بر اساس این گزارش، در نشست حامیان بین المللی افغانستان كه اوائل ماه جاری در توكیو ژاپن برگزار شد، كرزی در دیدار با 'گیدو وستروله' وزیر امور خارجه آلمان از این كشور خواست كه همچون سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به عنوان میانجیگر در نزدیك كردن دولت و طالبان و فراهم كردن زمینه مذاكرات آنها تلاش و نقش ایفا كند.

رییس جمهوری افغانستان پیشتر در دیداری با 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا طرحی ۳۶ صفحه ای را ارائه كرده بود كه مطابق آن صلح با طالبان بررسی می‌شد.

در طرح ارائه شده از سوی كرزی، از فرماندهان شبه نظامیان طالبان كه همكاری خود را با شبكه تروریستی القاعده قطع كرده اند، استقبال خواهد شد و همچنین شبه نظامیان رده پایین نیز اگر سلاح های خود را زمین بگذارند، علاوه بر اینكه مجازات نمی شوند، در برابر پیامدهای جدایی از طالبان مورد حمایت قرار خواهند گرفت .

این طرح در حالی ازسوی رییس جمهوری افغانستان به اوباما ارائه شد كه واشنگتن و كابل همچنان درباره زمان گفت‌وگوی مستقیم با طالبان با هم اختلاف نظر دارند به طوری كه مقامات افغانستان در نظر دارند هر چه زودتر این گفت‌وگو ها را آغاز كنند اما نیروهای آمریكایی معتقدند این مذاكرات باید تا زمان تضعیف طالبان به تعویق انداخته شود.

علاوه بر دیدار كرزی با وستروله درحاشیه نشست توكیو، شاهد نشست نمایندگان شورای عالی صلح طالبان و همچنین اعضای حزب اسلامی افغانستان به رهبری 'گلبدین حكمتیار' در دانشگاه دو شیشه ژاپن نیز بودیم.

این دو رویداد در دو شهر مختلف از كشوری واحد را می‌توان سرآغاز تحول مهمی در عرصه صلح و اقتصاد افغانستان دانست. به طوری كه كرزی به صراحت اعلام كرد: طالبان و حزب اسلامی در دانشگاه دوشیشه متعهد شده‌اند با دولت افغانستان پای میز مذاكره بنشینند كه این بسیار مهم است و باید ادامه یابد.

'قاری دین محمد' از اعضای ارشد گروه طالبان نیز اقدام دانشگاه دوشیشه ژاپن در برگزاری این نشست را مثبت ارزیابی و بر ادامه این روند در آینده تاكید كرده بود.

به گزارش اشپیگل، طی سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، 'میشائیل اشتاینر' نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان، در پشت صحنه زمینه سازی مذاكراتی را طراحی كرده بود كه نماینده طالبان ' طیب آقا' به عنوان یكی از افراد مورد اعتماد ملا عمر، با نماینده دولت آمریكا دیدار و گفت وگوهایی داشته باشد.

این گزارش می افزاید: در مجموع سه نشست كاملا محرمانه در این زمینه برگزار شد كه یكی از آنها در محل ساختمان سرویس اطلاعات خارجی آلمان در نزدیكی شهر مونیخ بود.

به نوشته این نشریه، انتقاداتی كه از سوی كرزی درمورد این نشست ها مطرح شد مانع از ادامه آنها و دستیابی به نتیجه مطلوب شده و در نهایت منجر به این شد كه طالبان در ماه مارس ۲۰۱۲ مذاكرات را متوقف كند.

به نوشته اشپیگل، اشتاینر كه این روزها به عنوان سفیر آلمان در هند فعالیت می كند در بهار سال جاری این نكته را در دیداری با كرزی به وی گوشزد كرده كه معتقد است یك میانجیگری دیگر از سوی آلمان امكان پذیر خواهد بود كه البته زمان آن باید بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در ماه نوامبر باشد.

درحالی بار دیگر از میانجیگری آلمان برای انجام مذاكرات صلح بین دولت و طالبان سخن به میان آمده كه دولت این كشور از هرگونه اظهار نظر درمورد این كوشش ها خودداری كرده است.

شاید سخنان 'گیدو وستروله' وزیر خارجه آلمان بعد از دیدار با كرزی در حاشیه نشست اقتصادی توكیو را مبنی بر اینكه 'این كشور هر زمانی كه لازم باشد از روند صلح در افغانستان حمایت خواهد كرد'، بتوان چراغ سبز برلین برای آغاز دوباره میانجیگری برای صلح تلقی كرد.
کد مطلب: 549
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *