۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۸

اجرای برنامه هسته ای عربستان با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار

عبدالغنی میلباری مشاور گروه انرژی هسته ای تجدید پذیر در شهرک ملک عبدالله روز شنبه ۸-۹-۲۰۱۲ اعلام کرد ، سعودی برنامه هسته ای خود را با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلاری ادامه خواهد داد و هیچ تغییری در این پروژه صورت نگرفته است.
به گزارش انتخاب به نقل از العربیه ؛ میلباری که با روزنامه "الشرق" سعودی گفت و گو می کرد توقف پروژه ساخت راکتورهای هسته ای کشورش همانند آنچه که در کشور آلمان اتفاق افتاد ، رد کرد و افزود : "نمی توان بخاطر توقف راکتورهای هسته ای آلمان ، سعودی نیز پروژه هسته ای خود را کنار بگذارد چرا که شرایط دو کشور بوِیژه پس از افزایش نیاز انرژی برق در سعودی ، متفاوت است."

وی درباره آلمان گفت که "این کشور تنها تعدادی از راکتورهای قدیم و ناامن هسته ایش را متوقف کرده و به دنبال ساخت نیروگاه های جدید برق بر مبنای سوخت گاز است. "

میلباری بیان داشت که آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره بر مسالمت آمیز بودن برنامه های هسته ای کشورها تاکید می کند و از این کشورها خواست است که بر اساس توافق نامه های بین المللی به بازرسی از راکتورهای هسته ای آنها بپردازد.

وی درباره اهمیت انرژی هسته ای گفت :" هزینه تولید برق از انرژی خورشیدی چهار تا پنج برابر تولید آن از انرژی هسته ای است و نمی توان بر روی آن حساب کرد."

میلباری افزود هدف یگیری برنامه هسته ای سعودی بی نیاز کردن کشور از انرژی خورشیدی و سپس صادر کردن آن به دیگر کشورها است.

سعودی به منظور تولید برق هسته ای در این کشور ، ساخت راکتورهای هسته ای را آغاز کرده است و بنا بر برنامه های اعلام شده ، این کشور تا سال ۲۰۳۰ ، ساخت ۱۶ راکتور هسته ای را به پایان خواهد رساند.

بر اساس این گزارش اولین راکتور اتمی سعودی ۹ سال آینده به پایان می رسد و پس از آن هر یک سال ، ۲ راکتور اتمی ساخته خواهد شد.
کد مطلب: 6266
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *